• جمعه / ۷ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-01518
  • خبرنگار : 71060

/گزارش/ ايران به استقبال نوروز مي‌رود

/گزارش/
ايران به استقبال نوروز مي‌رود

ايران تا چند هفته ديگر به استقبال نوروز مي‌رود، نوروزي كه ريشه در باورهاي كهن ايران داشته و در زمره اعياد بزرگ ايراني‌ها به شمار مي‌آيد؛ اما با اين وجود پرسش اينجاست كه براي پذيرايي و ارايه خدمات بهينه به ميهمانان نوروزي چه اقداماتي انجام شده است؟ وآيا مشكلات سال‌هاي گذشته براي مسافران، امسال نيز تكرار خواهد شد يا حداقل تعديل خواهند يافت؟

به گزارش خبرنگار ايسنا، بيشترين تعداد سفر در ايران مربوط به ايام نوروز بوده و خانوارهاي ايراني فراخور وضعيت اقتصادي خود در اين ايام براي سفر برنامه‌ريزي مي‌كنند كه اين امر زمينه‌هاي لازم را براي گسترش گردشگري داخلي فراهم مي‌سازد.

در يك اجماع عمومي، تاكنون اين نكته به اثبات رسيده كه برخلاف كشورهاي اروپايي سفر و سفر رفتن در ايران مقوله‌اي هدفمند و از پيش تعيين شده نيست، اين در حاليست كه در بسياري از كشورها سفر در سبد خانواده نقش زيادي داشته و از مدت‌ها قبل براي آن برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد. پس جاي تعجبي ندارد كه منابع خبري چين شمار گردشگران داخلي اين كشور را در سال جاري بالغ بر 100 ميليون گردشگر ذكر كرده‌اند! و بر اين باورند كه مي‌توانند اين آمار را بالاتر نيز ببرند!

امروزه كارشناسان بر اين باورند كه توسعه گردشگري داخلي مستلزم رونق گردشگري است. به اين ترتيب جا دارد كه برنامه‌ريزان كلان گردشگري براي توسعه فرهنگ گردشگري با استفاده از اعياد بزرگ تمهيدات خاصي را اتخاذ كنند.

آمارها نشان مي‌دهند كه ‌در نوروز سال 82 نزديك به 19/5 ميليون سفر صورت گرفته است. هم‌چنين پيش‌بيني مي‌شود در ايام نوروز امسال 23 تا 25 ميليون مسافر جابه‌جا شوند كه بي‌شك فراهم كردن امكانات خدماتي، حمل و نقل، رفاهي و ... براي اين تعداد مسافر نياز به برنامه‌ريزي از پيش تعيين شده دارد.

اكنون ستاد نوروزي در استان‌هايي چون زنجان، هرمزگان، مازندران، خوزستان و ... راه‌اندازي شده و در ديگر استان‌ها نيز در حال راه‌اندازي است.

در اين راستا حتي برنامه‌هايي براي راه‌اندازي كمپينگ‌هاي عمومي در خوزستان تدارك ديده شده و در داخل ستادها نيز واحدهايي چون اطلاع‌رساني براي خدمت‌رساني بهينه به گردشگران ديده شده‌اند. اما اين همه كار نيست و همانگونه كه اشاره رفت، رضايت نسبي گردشگران و مسافران به ويژه در ايام نوروز بستگي مستقيم به برنامه‌هايي دارد كه بايد در طول سال ديده شوند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان پيش‌بيني كرده است كه در سال ‌84 بيش از ‌1/5 ميليون گردشگري داخلي و خارجي به اين استان مسافرت كنند كه اين ميزان نسبت به گذشته افزايشي معادل ‌300 هزار نفر را در بر دارد.

اگر اين پيش‌بيني در خصوص ساير استان‌ها نيز تحقق يابد؛ در مجموع سفرهاي نوروزي در ايران بالغ بر 25 ميليون سفر خواهد شد و اين نكته مي‌رساند كه پتانسيل سفر در كشورمان وجود دارد؛ اما اين كه چرا در ساير فصول سال آمار مسافرت و گردشگران به شدت پايين مي‌آيد، نكته‌اي است كه دلايل آن را بايد در عواملي چون وضعيت اقتصادي، شغلي و ... خانوارهاي ايراني جستجو كرد.

به هر حال به گفته مدير كل امور تعاوني‌هاي حمل‌ونقل وزارت تعاون قرار شده كه « 12 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در كشور در قالب تعاوني‌هاي اتوبوسراني و 19 هزار و 500 دستگاه ميني‌بوس نيز در قالب تعاوني‌هاي ميني‌بوسراني مسافران را در كشور جابه‌جا ‌كنند و چنانچه علاوه بر اين ميزان، با كمبود اتوبوس مواجه شويم تعاوني‌ها طي بخشنامه‌اي كه به آنها ابلاغ مي‌شود از سوي دستگاه‌هاي ديگر كمك‌رساني مي‌شوند.»

حميد قاسمي حتي تاكيد كرده كه: با تشكيل ستاد راهبردي جهت سفرهاي نوروزي، بر خدمات‌رساني تعاوني‌هاي حمل و نقل نظارت خواهيم داشت.

در بحث ترانزيت هوايي نيز، سازمان هواپيمايي كشوري از تشكيل ستاد ويژه نوروزي در سازمان هواپيمايي كشوري خبر داده است.

اين سازمان در اطلاعيه‌اي اعلام كرده است: از آنجايي كه همه ساله در ايام نوروز شاهد افزايش تقاضاها براي استفاده از پروازهاي داخلي و خارجي هستيم و فعاليت‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي و ساير بخش‌هاي دخيل در امر پروازها از حجم بيشتري برخوردارند، ستاد ويژه نوروزي تشكيل مي‌شود.

ظاهرا هدف از راه اندازي اين ستاد كه اعضاي آن را معاونت‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري تشكيل مي‌دهند رعايت دقيق استانداردها نظارت كامل بر نحوه خدمات‌رساني به مسافران نوروزي مي‌باشد.

سازمان هواپيمايي هم چنين از 25 اسفندماه تا 25 فروردين‌ماه زمينه برقراري پروازهاي فوق‌العاده براي شركت‌هاي هواپيمايي در مسيرهايي كه تقاضاي پرواز بيشتري ندارد را فراهم آورده است.

مديرعامل شركت مسافربري رجا هم با اشاره به آغاز پيش‌فروش بليت قطار از 9 اسفند ماه گفته كه:« 137 قطار به صورت روزانه در ايام عيد سرويس خواهند داد كه 95 قطار از اين تعداد در مسيرهاي بين‌ شهري و 42 قطار نيز وظيفه حمل ‌و نقل حومه‌اي و محلي را بر عهده خواهند داشت.

دكتر محسن پورسيدآقايي با اشاره به اينكه در ايام نوروز 84، ظرفيت جابه‌جايي يك ميليون و 500 هزار نفر را داريم، گفت:« اين ظرفيت نسبت به نوروز 83، 9 درصد و نسبت به ايام عادي 47 درصد افزايش يافته است.»

به گفته وي،« 46 قطار از مجموع اين قطارها كه روزانه ظرفيت جابه‌جايي 30 هزارنفر را دارد در مسير

تهران ـ مشهد حركت خواهد كرد.»

اما در خصوص مسايل اقامتي نيز بايد گفت كه به دليل سنخيت نداشتن درآمدهاي عمومي خانواده‌ها با هزينه اقامت در هتل‌ها بيشتر خانواده‌هاي ايراني ترجيح مي‌دهند كه در جايي غير از هتل اقامت كنند كه اين امر جد از پايين نگه داشتن ظرفيت‌هاي اقامتي، مشكلاتي را نيز براي خانواده‌ها به وجود آورده است.

با اين حال رئيس جامعه‌ي هتلداران تهران در آخرين اظهارنظرها اعلام كرده است: هتل‌هاي تهران در نوروز سال آينده 20 درصد نسبت به نرخ مصوب سال 83 تخفيف مي‌دهند.

«محمدعلي فرخ‌مهر» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به آخرين جلسه‌ي جامعه‌ي هتلداران ايران تصريح كرده است: براساس نتيجه‌ي اين جلسه‌ مصوب شد تا زماني كه نرخ خدمات دولتي، توليدي و حقوق كاركنان افزايش نيابد؛ قيمت هتل‌ها نيز تغيير نكند؛ ولي با مستندات موجود هزينه‌هاي مذكور در حال افزايش است.

در يك نگاه ديگر، تعداد مسافران نوروزي سال 83 نسبت به سال 82، 5/9 درصد افزايش داشته است و پيش‌بيني مي‌شود در نوروز 84 تعداد مسافران 10 درصد افزايش داشته باشد. اين آمار مويد آن است كه بايد از توان بالاي اعياد و تعطيلات براي بازنگري در سياست‌هاي توسعه توريسم داخلي بهره برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha