• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۸۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8311-01175
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش/ نظام بازاريابي، چيزي در حد كليشه!

/گزارش/ 
نظام بازاريابي، چيزي در حد كليشه!
تبليغات و بازاريابي، واسطه‌اي ميان گسترش جهانگردي و توسعه ملي به شمار مي‌آيد كه كشورهاي توسعه يافته گردشگري به خوبي جايگاه اين امر را دريافته و در برنامه‌هاي كاربردي گردشگري از آن به خوبي بهره برده‌اند. به گزارش خبرنگار ايسنا، نمايشگاه‌هاي بزرگ فرهنگي - گردشگري كه هر ساله از سوي سازمان‌هاي گردشگري و با همكاري سفارت‌خانه‌هاي اين كشورها برگزار مي‌شوند، به خوبي سيماي اين دريافت راهبردي از توريسم را نمايان مي‌سازند. با توجه به برنامه‌ريزي كشور براي گسترش گردشگري در برنامه چهارم و چشم‌انداز 20 ساله به نظر مي‌رسد كه بايد در برنامه‌هاي سابق بازاريابي گردشگري بازنگري صورت گرفته و با نگرشي اصولي به واقعيت‌ها ، توانمندي‌ها و چشم‌اندازهاي گردشگري برنامه هاي بازاريابي نويني طرح‌ريزي شوند. «ما بايد محصولات گردشگري خود را با اولويت‌هاي مشخص و در بازارهاي مشخص ارايه كنيم و در كنار سه محصول عمده‌ي گردشگري كشور يعني توريسم زيارتي، فرهنگي و طبيعت‌گردان، محصولات فرعي خود را در مناطق مختلف جهان تبليغ كنيم». به گزارش ايسنا، اين جمله‌اي است كه مرعشي بر روي آن تاكيد كرده و افزوده است: با بررسي‌هاي انجام شده در اولويت‌هاي اول گردشگري ايران، 21 كشور كه بعضا كشورهاي منطقه‌اي هستند، شناسايي و در اولويت بعدي نيز 20 كشور براي انجام تبليغات و بازاريابي گردشگري انتخاب شده‌اند. البته پيش از وي نيز علي هاشمي، معاون توسعه و تجهيز منابع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تحقق و اجرايي كردن برنامه‌هاي گردشگري، كشورهاي هدف را به سه دسته‌ي “هدف“، “اولويت دوم“ و “اولويت سوم“ تقسيم‌بندي كرده‌ و گفته بود كه هدف از اين برنامه‌ها گسترش حجم توريسم سالانه كشورهاي خارجي به ايران است كه در اين راستا تعداد كل كشورهاي موجود در اين دسته‌بندي به ترتيب ‌15 ، ‌25 و ‌10 كشور است بررسي اجمالي اظهارنظرهاي مديران ارشد گردشگري نشان مي‌دهد كه آن‌ها به “بازارهاي هدف“ و توسعه گردشگري از اين بازارها تاكيد زيادي داشته‌اند.اين در حاليست كه تاكنون از فهرست برنامه‌ريزي‌هاي جامع بازاريابي و راهكارهاي اجرايي كردن آن‌ها خبري منتشر نشده است. حال آنكه در شرايط كنوني انجام تحقيق در مورد مديريت مطلوب بازاريابي به منظور ارضاي نيازهاي جهانگردان و افزايش درآمد ارزي توريسم ضروري است. مطلب فوق، نتيجه‌اي است كه “هرمز مهراني“ در پژوهشي به نام “ تاثير بازاريابي بر جذب جهانگرد بيشتر از كشورهاي جنوب خليج فارس به ايران ”، گرفته و آورده است: عليرغم اينكه كشور ما به صورت بالقوه از نظر تاريخي فرهنگي و جغرافيايي يكي از مناطق مهم توريستي جهان است، اما متاسفانه تاكنون در مورد مديريت مطلوب بازاريابي به منظور ارضاي نيازهاي جهانگردان در چارچوب نظام اسلامي تحقيقي انجام نشده است. توجه به آمار درآمدهاي ارزي كشورهايي كه داراي جاذبه‌هاي قابل توجهي از نظر ميراث فرهنگي و مناظر طبيعي و غيره نيستند، نشان مي‌دهد كه آن‌ها با برنامه‌ريزي دقيق و توجه به مديريت بازاريابي، موفقيت‌هاي زيادي به دست آورده‌اند، كشورهاي موفق براي عرضه خدمات مناسب تحقيقات لازم را پيرامون نيازهاي جهانگردان انجام مي‌دهند. بر اساس نتايج اين پژوهش، تحقيقات بازاريابي براي شناخت بازارها، تقسيم‌بندي‌ آن‌ها و تعميق بازارهاي هدف يك نياز ضروري است، بايد دايره بازاريابي و تحقيقات بازاريابي به وجود آيد، زيرا تقاضاهاي بازار و گرايش جوامع همواره رو به تغيير است، در ميان كشورهاي ثروتمند خاورميانه، مردم كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس همواره مشتاق ديدار و اقامت‌هاي تابستاني در ايران بوده‌اند،‌ تنها در شيراز سالانه بيش از ‌30 هزار نفر مسافر از كشورهاي عربي اقامت تابستاني داشته‌اند. روابط ميان كويتي‌ها و ساكنان شهرهاي بروجرد و خرم‌آباد به عنوان شهرهاي ييلاقي و خوش آب و هواي كشور، به پيوندهاي مستمر و پايداري منجر شده است كه هنوز كمابيش ادامه دارد. تحولات پيش آمده و فراروي منطه خاورميانه و ايران بيانگر آن است كه براي تحقق برنامه‌هاي چشم‌انداز 20 ساله گردشگري ايران بايد تبليغات زيادي انجام شده و از آن مهم‌تر؛ يك بازاريابي منطقي، منطقه‌اي و بين‌المللي كه از برايند تحقيقيات علمي نشات گرفته باشد، براي اين چشم‌انداز ترسيم شود. در اين راستا مديركل بازاريابي و تحقيق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تدوين استراتژي جلب گردشگر بر مبناي فرهنگ‌هاي مختلف، ‌استفاده از صاحب‌نظران ديگر كشورها، حضور قوي در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين‌المللي و منطقه‌اي، برگزاري مسابقات ايران‌شناسي در سطح جهاني و برپايي جشنواره‌هاي فرهنگ اصيل ايراني را از راه‌كارهاي موثر در بازاريابي بخش توريسم كشور برمي‌شمارد. احد قضايي از تحولات خاورميانه نيز بي‌اطلاع نيست؛ چراكه تاكيد دارد موضوع گردشگري ايران هم اكنون با موج تبليغاتي منفي و مغرضانه در جهان مواجه است و به دليل فشارهاي سياسي وارده بر كشور در سطح جهان، ايران به عنوان منطقه‌اي بحران‌زده جلوه داده مي‌شود كه چنين اقداماتي عليه ايران بر حضور گردشگران در كشور آثار منفي دارد. دكتر رهنمايي نيز تاكيد دارد« نظام تبليغات و بازاريابي گردشگري كشورمان بسيار كليشه‌اي و محدود به فرهنگ و شرايط خاصي است و بايد بازنگري شود» او به ايسنا گفته است: ضريب گردشگري در كشورهاي توسعه‌يافته ‌5/79 درصد است، در حالي كه مناسبات درون كشور، عملا ما را از دست‌يابي به بازار گردشگري كوتاه كرده است. رهنمايي در ادامه گفت: اگر توريست اروپايي و آمريكايي در سفر به ايران ترديد نداشته و به راحتي سفر كنند، بازارهاي ديگر ما چندان دور از ذهن نيست. اين كارشناس توريسم، افزود: بازارهاي داخلي كشور ما بسيار پر جنب و جوش و شلوغ است و مشكلات ترافيكي در تابستان و نوروز براي حضور در مناطق گردشگري،‌ نشان مي‌دهد كه موتور ايرانگردي در كشور وجود دارد، ولي در برخي موارد دچار مشكلاتي است. استراتژي بازاريابي هتلداري و گردشگري در گوشه و كنار جهان نشان مي‌دهد كه بازاريابي گردشگري در صدر برنامه‌هاي كلان توريسم قرار دارد؛ به عنوان نمونه هتل بين‌المللي هيلتون دبي نيز، با اخذ تدابير بازاريابي، ظرفيت اشغال اتاق‌هاي خود را از 71 درصد در سال 2001 به 80 درصد در سال 2002 افزايش داد، اين هتل در سال گذشته، اقدام به اجراي برنامه‌اي مدون، جهت گذراندن تعطيلات آخر هفته‌ كرد. در اين پروژه، مسافران توسط راننده‌ تاكسي، به هتل هيلتون منتقل شده و به گذراندن تعطيلات مي‌پردازند. صنعت گردشگري مصر نيز، تورهاي ويژه‌ي كودكان برگزار مي‌كند و كودكان با طرز ساخت صنايع دستي مصر، ساخت و پرواز بادبادك و مجسمه‌سازي آشنا شده و از امكانات استخر و زمينهاي بازي نيز بهره‌مند مي‌شوند، همچنين در طي اين تورها، تهيه انواع شيريني و شكلات نيز آموزش داده مي‌شود. هتل شرايتون دبي، در بيست و پنجمين سال تاسيس خود مجموعه‌هاي تفريحي براي بزرگسالان و سرگرمي جهت كودكان بين 4 تا 12 سال اختصاص داده است. اين مجموعه 24 ساعته در اخيار مسافران هتل بوده و والدين كودكان در حالي‌ كه خود از امكانات تفريحي هتل استفاده مي‌كنند، كودكان خود را به اين مجوعه مي‌سپارند تا اوقات خوشي براي آنها فراهم شود. پس به اين ترتيب شرط عقب نماندن از رقباي خود در عرصه گردشگري جهاني پذيرفتن واقعيت‌ها و طراحي يك بازاريابي علمي با آخرين متد‌هاي جهاني و آكادميك است. چيزي كه اگر اكنون براي آن برنامه‌اي ديده نشود، به طور حتم رقابت ايران با كشورهاي خواهان ورود به عرصه گردشگري را با مشكل مواجه خواهد ساخت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha