وزير صنايع و معادن تاكيد كرد:« حتي اگر وزارت نفت به تعهدات خود عمل نكند ما توليد پيكان را متوقف ميكنيم.»
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسحاق جهانگيري امروز در حاشيه اعطاي جايزه ملي كيفيت در جمع خبرنگاران خبر روزهاي اخير در مورد متوقف نشدن توليد پيكان در انتهاي سال جاري را تكذيب كرد و گفت كه حتي اگر سازمان بهينهسازي مصرف سوخت به تعهدات خود عمل نكند، توليد پيكان بر اساس برنامه تعيين شده متوقف ميشود.
وي اظهار اميدواري كرد كه 310 ميليون دلاري كه قرار بود سازمان بهينهسازي مصرف سوخت براي توقف پيكان به ايران خودرو بدهد، پرداخت شود.
بر اساس اين گزارش اين در حالي است كه امروز سازمان بهينهسازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد اين سازمان آمادگي دارد به محض عودت قراردادهاي امضا شده، نسبت به گشايش اعتبار اسنادي و اجراي قرارداد در چارچوب توافقات براي توقف توليد پيكان اقدام كند.
به گزارش ايسنا، دفتر فرهنگسازي و ارتباطات سازمان بهينهسازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد براساس تفاهمنامهاي كه اول تيرماه امسال ميان وزراي نفت و صنايع و معادن امضا شد، سازمان بهينهسازي متعهد شد كه براي توقف توليد خودروهاي پرمصرف با فناوري قديمي و توليد خودروهاي جديد با پايه گازسوز بويژه توقف توليد پيكان از اول سال 1384 مبلغ 310 ميليون دلار به تدريج به ايران خودرو پراخت كند.
قائم مقام شركت ايران خودرو طي اين هفته درگفتوگويي اعلام كرده بود به دليل اينكه هنوز هيچگونه مبلغي از محل قرارداد 310 ميليون دلاري به ايران خودرو پرداخت نشده، لذا اين شركت در سال 84 به توليد پيكان ادامه ميدهد.
سازمان بهينهسازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد:« اين در حالي است كه نسخههاي قرارداد ياد شده، 18 شهريور ماه امسال براي امضاي دوم تحويل شركت ايران خودرو شده، اما پس از گذشت دو ماه هنوز اين قراردادها امضا و به سازمان بهينهسازي عودت نشده است.
پيش از اين نيز در سال 82 قرارداد ياد شده براي شركت ايران خودرو جهت امضا ارسال شده بود كه به دلايل نامشخص قرارداد امضا و عودت نشده بود.»
سازمان بهينه سازي اعلام كرد كه به نظر ميرسد به رغم عزم ارگانهاي مختلف براي حذف توليدخودروهاي با فناوري قديمي و پرمصرف نظير پيكان، تلاشهايي در كار است تا روند اجراي حذف پيكان تحقق نيابد.
به گزارش ايسنا، اولين خط توليد پيكان تا دو ماه آينده براي توليد خودروي ال-90 يا رنو «لوگان» تخريب ميشود.
خط 3 توليد پيكان در ايران خودرو كه در آن پيكانوانت و پيكانسواري توليد ميشود، جهت توليد خودروي ال-90 تا دو ماه ديگر خراب ميشود.
توليد پيكان سواري هماكنون در خط 1و3 ايران خودرو انجام ميشود، البته فشار اصلي توليد با شروع توليد پژو GLI بر دوش خط 3 است.
توليد پيكانوانت بعد از تخريب اين خط در ايرانخودرو ديزل انجام ميشود.
خبرنگار ايسنا مطلع شد مديران و مهندسان رنو تاكنون 4 بار خط 3 ايرانخودرو را آناليز كردهاند كه البته قرار بود با افزايش ارتفاع سالن و اضافهشدن 3 خط مكانيكي و تزيينات و گسترش سالن، خوروي ال-90 در اين سالن توليد شود.
اما بعد از 4 بار بررسي، مقرر شده است سالن 3 ايرانخودرو به همراه بدنهسازي و سالن رنگ قديمي ايرانخودرو و انباري كه در كنار اين سالن است براي توليد ال-90 يا لوگان خراب و خطي با استانداردهاي روز تاسيس شود.
رنو خواستار تخريب سالن تا مرداد ماه شده بود، اما بدليل بار توليد اين كار قرار است در برج 10 امسال انجام شود.
با ورود خودروي لوگان كه جايگزين پيكان در بازار ميشود قرار بود براساس قرارداد وزارت صنايع و وزارت نفت توليد پيكان آخر امسال متوقف شود، البته در روزهاي اخير اخباري مبني بر احتمال ادامه توليد پيكان به در سال آينده تا قبل از ورود ال-90 شنيده مي شود.
در همين راستا همچنين عنوان شده كه اگر وزارت نفت 310 ميليون دلار را بابت توقف توليد پيكان نپردازد، اين خودرو تا قبل از وررود ال-90 يعني اواسط سال 85 در سالن يك ايران خودرو توليد خواهد شد.
البته در اين باره هر چند وزير صنايع و معادن اطمينان داد كه توليد پيكان متوقف ميشود اما هنوز پيگيري از سوي مراجع مسوول درحال انجام است و فعلا نميتوان هيچ خبري را درباره اين موضوع قطعي دانست.
انتهاي پيام
نظرات