• چهارشنبه / ۱ مهر ۱۳۸۳ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8307-00429
  • منبع : مطبوعات

تلاش كارشناسان ناسا براي بازيابي بيشتر ذرات خورشيدي عضو تيم ماموريت «جنسيس»: علت فرود ناموفق كپسول نقص فني در سيستم فرمان بود

تلاش كارشناسان ناسا براي بازيابي بيشتر ذرات خورشيدي
عضو تيم ماموريت «جنسيس»:
علت فرود ناموفق كپسول نقص فني در سيستم فرمان بود

با ادامه ارزيابي‌ها بر روي كپسول «جنسيس»، متخصصان نسبت به دستيابي به اهداف پيش‌بيني شده در اين ماموريت اميدوارتر مي‌شوند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در پي فرود ناموفق جنسيس در صحراي يوتا خبرهاي منتشر شده از محل حاكي از آن بود كه ضربات ناشي از برخورد جنسيس با زمين كه با سرعتي معادل 311 كيلومتر در ساعت رخ داد خساراتي كمتر از آنچه در ابتدا تصور مي شد به جاي گذاشته است.

«ويليام جفز» از مركز فضايي «جانسون» و عضو تيم ماموريت جنسيس كه در تيم بازيابي ذرات نيز عضويت دارد در گفتگويي اختصاصي با سايت ايراني «نجوم» درباره روند بازيابي ذرات فرا خورشيدي برجاي مانده در كپسول گفت:ما اكنون در تلاش براي جمع آوري ذرات و بازايابي آنها هستيم اما عمده‌ترين مشكلي كه تيم ما با آن روبروست مساله آلودگي است؛ البته شكستگي صفحات جمع كننده ذرات هم مساله مهمي است زيرا اتمهاي باد خورشيدي كه توسط اين صفحات جمع شده تنها تا عمق بسيار كمي درون صفحات جمع كننده نفوذ كرده‌اند و به همين دليل بخشي از آنها در اثر شكستگي صفحات در خطر است؛ اما در مورد آلودگي تحقيقات گسترده اي در حال انجام است تا راهي براي كاهش آن و بازيابي بهتر ذرات بادهاي خورشيدي به دست آوريم.

وي درباره تاثيرات فرود ناموفق كپسول در روند تحقيقات و اهداف ماموريت جنسيس گفت: برخي از طرح هاي اوليه كه انجام آنها و داده‌هاي مورد نياز آنها ارتباط كمتري با مساله آلودگيهاي ثانويه داشته باشد و در واقع ، اين آلودگيها در روند آناليزها موثر نباشد قابل انجام خواهد بود اما برخي ديگر كه براي تحليل آن نيازمند داده هايي خالص از ذرات خالص بادهاي خورشيدي باشيم احتمالا با خطر روبرو خواهند شد و ممكن است آنها را از دست بدهيم.

وي افزود: نكته‌اي كه در اين مرحله بسيار مهم است ميزان توانايي ما ردپاي ساختن ذرات بادهاي خورشيدي از آلودگيهاي ثانويه پيش از آغاز فاز مطالعاتي و تحليلي و استخراج داده‌هايي است كه نسبت به وجود ذرات خارجي حساسيت بالايي دارند. ما اميدواريم با انجام خوب وظايفمان در اين مرحله امكان تحقق برخي از اهداف ثانويه ماموريت را نيز فراهم كنيم .

جفز با اشاره به اينكه برنامه فعلي اين تيم انتقال ذرات و قطعات استخراج شده براي آغاز عمليات استخراج داده به مركز فضايي جانسون در هيوستون است، خاطرنشان كرد: در اين مرحله نمي توان هيچ زماني را براي اين انتقال پيش بيني كرد و اين امر منوط به روند عمليات بازيابي در روزهاي آينده است.

كارشناس مركز فضايي «جانسون» در پايان درباره علت باز نشدن چترهاي نجات جنسيس گفت: علت اصلي سقوط كپسول، نقص فني در قسمت فرمان كپسول بود كه مي بايست دستور انفجار را به چاشنيها مي‌رساند تا چترها را باز كنند. براي باز شدن چتر در واقع سه زير مجموعه از سيستمها وجود داشت كه مانند يك زنجير به هم متصل بودند هر يك از اين سه سيستم براي حالت مشخصي عمل مي كرد و باعث باز شدن چترها مي شد اما هيچ يك از آنها عمل نكرده و چاشني هاي الكتريكي آنها به موقع فعال نشد كه اين امر نشان از آن دارد كه مشكل اصلي از سيستم فرمان و كنترل بوده و چتر نجات يا اجزاي آن و چاشنيها مشكلي نداشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha