• یکشنبه / ۷ تیر ۱۳۸۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8304-02247
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/واكنش به بيانيه مشترك آمريكا و اتحاديه اروپا/ گفت‌وگوهاي ايسنا با شمس‌الواعظين، شريعتمداري، پيش‌بين، جلالي، رضايي، مجتهدزاده و حاجي‌بابايي

در پي اعلام ايران مبني بر تصميم براي ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ، امروز سران اتحاديه اروپا و آمريكا با انتشار بيانيه مشتركي از ايران تجديد نظر در تصميم اخيرش را خواستار شدند. اين در حالي است كه اين تصميم ايران در تناقض با تعهدات بين‌المللي‌اش نمي‌باشد. آنها هم‌چنين به رغم اذعان محمد البرادعي، رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي به همكاري خوب ايران با آژانس، در بيانيه‌شان از تهران پايبندي به ان.پي.تي و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي را خواستار شدند(!)

در اين راستا خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگوهايي را با شمس‌الواعظين، شريعتمداري، پيش‌بين، جلالي، رضايي، مجتهدزاده و حاجي‌بابايي انجام داده است كه حاصل آن در ذيل مي‌آيد:

حاجي‌بابايي:
عملكرد اتحاديه‌ي اروپا به شكلي بوده است كه ايران به صداقت و شفافيت‌اش شك كرده است

ايران از تمامي پتانسل‌هاي موجود در اساسنامه‌ي آژانس انرژي اتمي براي ازسرگيري فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش استفاده خواهد كرد؛ در عين حال كه از NPT خارج نخواهد شد.

حميدرضا حاجي‌بابايي، نماينده‌ي مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به بيانيه‌ي اخير اتحاديه‌ي اروپا و آمريكا درباره‌ي تصميم ايران مبني بر ازسرگيري ساخت قطعات سانتريفوژ اظهار داشت: بيانيه‌ي اتحاديه‌ي اروپا و آمريكا بسيار جسورانه است. آنها از صبر و حوصله و شكيبايي ايران در اين‌باره سوءاستفاده كردند.

وي افزود: تصميم اخير ايران دفاع از حق قانوني خود در استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي است و اتحاديه‌ي اروپا بايد بداند كه عملكردش به شكلي بوده است كه ايران به صداقت و شفافيت‌اش شك كرده است.

حاجي‌بابايي ادامه داد: بنابراين در چارچوب NPT و اساسنامه‌ي آژانس كار خودمان را ادامه مي‌دهيم. در عين حال كه از NPT خارج نمي‌شويم و هم‌چنان به تعاملمان با اروپا معتقديم، اما از تمام پتانسيل‌ها براي استفاده از فناوري صلح‌آميز هسته‌يي استفاده خواهيم كرد.

مجتهدزاده:
ايران بايد در روابطش با اروپا تجديدنظر اساسي كند
توطئه‌ بزرگي عليه ايران در حال شكل گرفتن است

مجتهدزاده گفت: اقدام اخير اتحاديه‌ي اروپا نابخشودني و جبران‌ناپذير است. جمهوري اسلامي ايران بايد روابطش را با اروپا مورد تجديدنظر اساسي قرار دهد.

دكتر پيروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: آنچه مسلم است اين كه بايد دقت كنيم، اتحاديه اروپا به كلي سياست خود را نسبت به ايران تغيير داده است و با صدور اعلاميه‌هاي جديد با آمريكا چه قبلي كه سه كشور عمده اروپا داده‌اند كه بسيار شديدالحن و غيردوستانه بود و چه اطلاعيه‌ي مشترك با شوراي خليج فارس كه تماميت ارضي ما را ناديده گرفته‌اند، رفتارش به كلي با ايران تغيير كرده است و از ديالوگ سازنده و انتقادي بسيار فراتر رفته و غيردوستانه شده است، و ديگر وقتش رسيده است، دولت ايران با آنها در روابطش تجديد نظر اساسي كند.

وي افزود: در درجه‌ي اول بايد بدانيم كه با صدور اين اطلاعيه، اروپا سرانجام تسليم آمريكا شده است و تصميم گرفته است كه ايران را به آمريكا بفروشد؛ آن هم در شرايطي كه در دو سال گذشته مي‌گفت كه سياست‌هاي آمريكا غلط است و بايد تعديل شود؛ اما امروز يكباره همه‌ي اين نظرات را پس گرفته است و حتي خشم و خصومت در رابطه با ايران را در پيش گرفته است كه نمي‌توان از كنار آن به راحتي گذشت.

مجتهدزاده در ادامه اظهار داشت: اروپا با صدور اين اطلاعيه مشترك همه‌ي حرف‌هاي خود را و روابط ديالوگي خود را خاتمه داده است و اين مساله را نمي‌توان با آرزوي حل شدنش، از كنارش گذشت.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اين اطلاعيه‌ي مشترك اين مساله را ثابت مي‌كند كه توطئه‌ي بزرگي عليه ايران در حال شكل گرفتن است كه آمريكا و اسرائيل زمينه‌هاي آن را از قبل فراهم كرده بودند، امروز با پيوستن اتحاديه‌ي اروپا، وسعت بسيار گسترده‌اي پيدا كرده است و ما در اين توطئه بايد شاهد اين باشيم كه حملات بيشتري صورت خواهد گرفت، كه هدفشان كشاندن پرونده هسته‌يي ايران به سازمان ملل و حكومت ايران است.

وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ديپلماسي ورزيده‌اي مي‌خواهد كه به جاي سكوت و تساهل و تسامح وارد بحث در مجامع بين‌المللي شود و كساني را كه اين اعلاميه را صادر كرده‌اند، خطاب قرار دهد و بخواهد كه بگويند به صورت شفاف نارسايي‌ها كجاست؟ قبلا كشورهاي اروپايي ايران را براي كوتاهي در مقابل آژانس محكوم كرده‌اند، اما چگونه مي‌شود كه ايران را به عدم همكاري با بازرسي‌هاي آژانس محكوم مي‌كند؛ در حالي كه البرادعي، دبيركل آژانس اتمي در گزارش به همكاري مناسب ايران اشاره و مي‌كند، ديپلماسي قوي‌اي مي‌خواهيم كه اين تناقض‌گويي‌ها را به آنها نشان دهيم. اين ديپلماسي كنوني نمي‌تواند پاسخگو باشد.

مجتهدزاده ادامه داد: دولت بايد اين سياست را پيگيري كند كه محور اروپا ـ آمريكا صحبت از گله‌هايي دارد كه بازهم ابهام آميز است؛ مثلا مي‌خواهند كه شفاف باشند. بايد در يك برخورد حقوقي ـ منطقي، نه در بخش‌هاي خصوصي بلكه صحنه‌ي سياسي ـ بين‌المللي پاسخ‌ها را بدهيد و گفت‌وگوها را ادامه دهيد، بايد پرسيد كه دقيقا عدم همكاري در كجاست؟ مواردي كه مدعي هستند ايران شفاف نيست، توضيح دهند، در چه زمان و مكان خواسته شده كه شفاف باشد و ايران نبوده است؟ بايد از كلي‌گويي پرهيز شود. همه‌ي اين اقدامات بايد در صحنه‌ي بين‌المللي باشد تا اسير جنگ تبليغاتي افكار عمومي نشود.

وي با تاكيد بر لزوم تجديدنظر در روابط اقتصادي با اروپا معتقد است: ايران حتي بايد تا آنجا پيش رود كه به اتحاديه‌ي اروپا بفهماند كه براي مقابله با اين توطئه‌ي اخير اروپا حتي حاضر است مسائل خودش را با ايالات متحده‌ي آمريكا مورد بازبيني قرار دهد.

وي سياست دولت را در يكي دو ماهه‌ي اخير مورد انتقاد قرار داد و خواستار اقدامات كوبنده در چنين مواردي شد.

محسن رضايي:
بيانيه‌ي اخير اروپايي‌ها و آمريكا حاكي از زياده‌خواهي آنان است

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بيانيه اروپايي‌ها نوعي زياده‌خواهي و اعمال محدوديت عليه ايران است و نشان مي‌دهد كه آنها با اصل صلح آميز هسته‌اي ايران مخالفند.

دكتر محسن رضايي با بيان اين مطلب به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: نامه ايران به سه كشور اروپايي منطقي، شجاعانه و از موضع دفاع از منافع ملي ايران بود. وقتي كه كشورهاي اروپايي تعهدات خود را براي چندمين بار نقض كردند حق ايران است كه واكنش منطقي نشان دهد. اين مساله هيچ ربطي به همكاري‌هاي ايران با آژانس در چارچوب پروتكل ندارد.

رضايي در عين حال بر تداوم همكاري‌هاي ايران با آژانس تاكيد كرد و ادامه داد: بيانيه‌ي اروپايي‌ها و آمريكا كاملا نوعي زياده‌خواهي و اعمال محدوديت عليه ايران است و نشان مي‌دهد كه ادعاي آنها در مورد وجود سلاح‌هاي هسته‌اي در ايران كاملا دروغ بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: اين بيانيه نشان مي‌دهد كه آنها با اصل دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فنآوري صلح آميز هسته‌اي مخالفند و تمام ادعاهاي آنها در رابطه با سلاح‌هاي هسته‌يي دروغ بوده و عمدتا به دنبال از بين بردن توان فنآوري هسته‌اي صلح آميز ايران هستند.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي:
نامه‌ي روحاني در واكنش به عدم التزام اروپا به موافقتنامه‌ي سعدآباد بود

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به صدور بيانيه از سوي اتحاديه‌ي اروپا و آمريكا درخصوص استفاده‌ي كشورمان از انرژي هسته‌اي تاكيد كرد:ما به آنها اعلام مي‌كنيم كه به موافقت‌نامه‌ها و پروتكل‌هاي بين‌المللي پايبند باشند و NPT را با تمام شرايط بپذيرند.

كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت و گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ايران را يكي از پيشتازان عمل به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي برشمرد و گفت: ما يكي از پيشتازان بحث غيرزمانمند كردن و دائمي كردن پيمان خلع سلاح هسته‌اي بوده است و تا كنون هم هيچ ايراد و اشكال جدي را نتوانستند درباره‌ي مسايل هسته‌اي ايران پيدا كنند.

وي افزود: با وجود اتهاماتي كه به جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌كردند، طي بازرسي‌هايي كه انجام داده‌اند به هيچ مورد خلافي نرسيده‌اند، جز اين‌كه درباره‌ي سانتريفوژهاي P2 و آلودگي 36 درصد مطالبي را عنوان كردند كه جمهوري اسلامي ايران پاسخ اين مسايل را داد.

وي برخورد اروپايي‌ها و آمريكا با كشورمان را كاملا سياسي دانست و تاكيد كرد: آنها خود به پيمان‌هاي بين‌المللي پايبند نيستند و نمونه‌ي عدم پايبندي خود را در توافق سعدآباد نشان دادند و نامه‌ي آقاي روحاني نيز در واكنش به همين عدم التزام آنها به موافقتنامه‌ي سعدآباد بود.

جلالي تاكيد كرد: ما تا كنون عدم التزام آنها رابه موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي در قالب تقويت اسرائيل و ناديده انگاشتن كشورهايي كه به سمت استفاده‌ي غيرصلح‌آميز از انرژي هسته‌اي مي‌روند مشاهده كرده‌ايم اما تصورمان اين بود كه اگر اروپايي‌ها پيماني را با جمهوري اسلامي ببندند، به دليل حساسيت بحث انرژي هسته‌اي به آن پايبند خواهند بود كه عملا اين اتفاق هم نيفتاد.

جلالي اظهار داشت: رژيم صهيونيستي با بيش از 250 كلاهك هسته‌اي فعاليت مي‌كند اما آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها واكنشي به آن نشان نمي‌دهند و حتي BBC نيز از فعاليت‌هاي آن گزارشي پخش كرد اما آمريكايي‌ها هيچ واكنشي نسبت به آن نشان ندادند.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان تاكيد كرد: ادعايي كه امروز اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها درباره‌ي ما مي‌كنند خواسته‌ي ماست كه بايد آنها اجرا كنند و به موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي پايبند باشند و اگر اين روش ادامه پيدا كند، در آينده شاهد شكافي جديد در بين كشورهاي دنيا بر سر پايبندي بر موافقتنامه‌ها و عهدنامه‌هاي بين‌المللي خواهيم داشت.

عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي:
زير بار زور آمريكا و اذنابش نمي‌رويم

يك عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در واكنش به صدور بيانيه از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا درباره برنامه‌هاي هسته‌اي كشورمان گفت: انقلاب اسلامي به ما درس داده كه به بيانيه‌هاي زورمندانه آمريكا توجهي نكنيم.

احمد پيش‌بين، نماينده مردم بافق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تاكيد بر ضرورت رعايت قوانين و عمل به تعهدات از سوي اروپا و آمريكا تاكيد كرد: ما تا كنون براساس احترام به قوانين بين‌المللي به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي عمل كرده‌ايم در حالي كه اين پيمان و بسياري از توافقنامه هاي بين المللي همواره از سوي آمريكا نقض شده است.

وي اقدامات آمريكا را زورمندانه عنوان كرد و ادامه داد: امام و انقلاب به ما درس داده‌اند كه ديگر براي خوي استكباري آمريكا و اذنابش اهميتي قايل نشويم.

پيش‌بين تصريح كرد: آمريكايي‌ها براساس شيطنتي كه داشتند حسين نيت ايران را به حساب ضعف گذاشتند بنابراين ما نيز اعلام كرديم كه در صورتي عدم عمل به تعهدات از سوي آمريكا و اروپا به ساخت دستگاه سانتريفيوژ خواهيم پرداخت.

وي با اشاره به صداقت ايران در همكاري با بازرسان آژانس و اجازه بازرسي در تمام نقاطي كه آنها تمايل داشتند گفت: صداقت ما مشخص است و ما نشان داديم كه به تعهداتمان عمل مي‌كنيم اما آنها مي‌خواهند زورگويي كنند، ما هم مستقل هستيم و زير بار زور آمريكاييها و اذنابشان نمي‌رويم. مگر اينكه تعهدات متقابل را آنها نيز قبول داشتند و به قانون پايبند باشند.

پيش‌بين تاكيد كرد: ما پيش تاز عمل به پيمان منبع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي بوده و هستيم در صورتي كه آنها هم به قوانين و پيمان‌ها پايبند باشند.

وي در پايان گفت: ما آنها را به عنوان طرف گفت‌وگو قبول داريم اما اگر بخواهند زورگويي كنند هرگز به آنها توجه نمي‌كنيم.

شريعتمداري:
اعلام سياست اخير به جهت عدم پايبندي سه كشور اروپايي به تعهداتشان بوده است

مدير مسوول روزنامه‌ي كيهان گفت:شروع مجدد قطعه‌سازي سانتريفوژها و از سرگيري غني‌سازي اورانيوم با مفاد NPT مغايرت ندارد.

حسين شريعتمداري مديرمسوول روزنامه‌ي كيهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي بيانيه‌ي مشترك اتحاديه‌ي اروپا و آمريكا مبني بر تجديدنظر ايران در سياست اخيرش مبني بر از سرگيري ساخت قطعات سانتريفوژ اظهار داشت: شروع مجدد قطعه‌سازي سانتريفوژها و از سرگيري غني‌سازي اورانيوم نه با مفاد NPT مغايرت دارد و نه با پادمان هسته‌اي 153 كه بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به امضا رسيده است.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران بعد از اجلاس تهران به طور داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم را به تعويق درآورد و البته بعد از نشست بروكسل، سه كشور اروپايي خواستار تعليق قطعه‌سازي دستگاههاي سانتريفوژ شدند كه متاسفانه جمهوري اسلامي به اين خواسته تن داد.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايران به هيچ عنوان معاهده و اساسنامه‌ي انرژي اتمي را نقض نكرده است، افزود: بنابراين سياست اخير ايران به جهت عدم پايبندي به تعهدات سه كشور اروپايي در اجلاس تهران بوده است و اين تعهدات به طور قانوني و حقوقي لغو شده است.

شريعتمداري ابراز عقيده كرد: اين بيانيه نشان‌دهنده‌ي نزديك شدن ايران به سمت نقطه و چاره‌ي اصلي‌اش در حق استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي يعني بررسي خروج از NPT است.

شمس‌الواعظين:
اتحاديه‌ي اروپا بايد به دليل عدم تعهدش مورد سرزنش قرار گيرد

يك كارشناس و تحليلگر مسايل سياسي و بين‌الملل گفت: ايران با توجه به سياست اخيرش نشان مي‌دهد كه نسبت به از سرگيري مذاكراتش با آژانس و رسيدن به مرحله‌اي جدي‌تر در روند پرونده‌اش علاقه‌مند شده است.

ماشاءالله شمس‌الواعظين در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب كه چنان‌چه پيش‌بيني مي‌شد، روند همكاري‌هاي آژانس انرژي اتمي، اتحاديه‌ي اروپا و ايران در مسير پرونده‌ي صلح‌آميز هسته‌اي ايران رو به بحران گذاشته است، افزود: در حال حاضر برخورد اروپا و آمريكا به هم نزديك شده است. در نتيجه معتقدم ايران بايد نسبت به اين وحدت نظر به وجود آمده توجه داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه سياست اخير ايران مبني بر از سرگيري ساخت قطعات سانتريفوژ را تاييد مي‌كند، گفت: اين سياست را بسيار حكيمانه مي‌دانم. اين سياست، حركتي رو به جلو است. عدم پايبندي اتحاديه‌ي اروپا نسبت به تعهداتش در تهران حاكي از تعهدي يكطرفه براي ايران است. بنابراين اتحاديه‌ي اروپا بايد به دليل عدم تعهدش مورد سرزنش قرار گيرد.

شمس‌الواعظين در پايا تاكيد كرد: سياست اخير ايران نشان مي‌دهد كه مايل است اروپا را بر سر تعهدات قبلي‌اش بازگرداند و يك بار ديگر نسبت به حق استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي تاكيد كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha