• سه‌شنبه / ۲ تیر ۱۳۸۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8304-00553
  • خبرنگار : 71133

احمد نجفي: خانه سينما مدير نمي خواهد...يك صدا درمي‌آيد،دوشب خوابشان نمي‌برد... حق نداريد صنف را سياسي كنيد...مگر اساسنامه خانه سينما فرمول انيشتين است!؟.../1/

احمد نجفي: 
خانه سينما مدير نمي خواهد...يك صدا درمي‌آيد،دوشب خوابشان نمي‌برد... حق نداريد صنف را سياسي كنيد...مگر اساسنامه خانه سينما فرمول انيشتين است!؟.../1/
اوايل آبان ماه سال گذشته بود كه احمد نجفي، انتقادهاي شديدي را نسبت به ساختار، نحوه‌ي مديريت و عملكرد خانه‌ي سينما وارد ساخت كه پس از بازتاب بسيار، با جوابيه‌اي نيز از سوي خانه‌ي سينما روبرو شد و اكنون پس از گذشت حدود هشت ماه از آن تاريخ و در آستانه‌ي ايجاد تغييراتي در ساختار جامعه‌ي اصناف سينماي ايران كه در روزهاي گذشته نيز با انتقادهايي از سوي ديگر سينماگران كشور، همچون ابراهيم مختاري همراه بود بار ديگر “احمد نجفي” تاكيد مي‌كند كه “ساختار خانه‌ي سينما بايد تغيير كند”. اين تهيه‌كننده و بازيگر سينماي ايران، در گفت‌وگويي با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: موقعي كه خانه‌ي سينما با عجله و فشار شكل گرفت براي شرايط آن سالها بود و بازدهي خودش هم تا يك جايي داشت اما از يك جا به بعد خلعي درونش بوجود آمد. نمونه آن اينكه ديگر هيچ علاقه‌اي از افراد وابسته به صنوف براي شركت در خانه سينما نمي‌بينيد. نجفي ضمن انتقاد از ساختار خانه‌ي سينما اظهار داشت: الان با وجود هيات مديره‌هاي صنوف، خانه سينما احتاجي به هيات مديره ندارد. اينها بايد تفكيك شود و حقوق هر صنف به تنهايي بدون گذر از فيلتر هيات مديره خانه سينما ابراز شود. اصلاً چيزي بنام هيات مديره خانه‌ي سينما نبايد وجود داشته باشد. بايد يك مدير تشريفاتي ولي مبتكر و خلاق باشد كه روابط صنوف را با دنياي بيرون هماهنگ كند و خواسته‌هاي آنها مستقيماً به عرض دولت مردان ما برسد. رئيس هم بايد كسي باشد كه احترام آور و احترام آميز باشد و وجاهت از دست رفته بچه‌هاي سينما را بدست آورد و شايستگي خدمت به آنها را داشته باشد. وي گفت: الان خانه‌ي سينما، جايي است خنثي با افراد خنثي، كه فقط در راستاي نشست پشت ميز و روابط خودشان هستند. آنجا يك گروه خاصي است و مدير عامل نمي‌تواند غير از عده‌ي معدودي افراد ديگر را ببيند. همه بايد موافق حضرت والا باشند. يك صدايي هم كه در مي‌آيد، دوشب خوابشان نمي‌برد!. وي يكي از عمده‌ترين ضعف‌هاي خانه سينما را وارد شدن مسئولان آن به حوزه‌ي سياست دانست و تصريح كرد: در هيچ جاي دنيا و در هيچ كشوري دموكراتيكي خانه سينما وارد حوزه سياست نمي‌شود. حتي در آمريكا وقتي هنرپيشه‌اي از رئيس جمهور انتقاد و يا تعريف مي‌كند هيچ سازماني به اسم خانه سينما از آن حمايت نمي‌كند. بخصوص اين قضيه بعد از جريان مك كارتي نمود بيشتري پيدا كرد. وقتي ريگان به عنوان رئيس انجمن بازيگران وارد حيطه سياسي براي تحويل دادن افراد مي‌شود كه وابستگي به حزب كمونيسم دارند همانجا مي‌بينيم چند سال سينماي آمريكا سير نزولي پيدا مي‌كند اين تجربه جلوي ما بود ولي متاسفانه آنرا دوباره تكرار كرديم. البته نمي‌خواهيم بگوييم دوره‌ي مك كارتيزم است. منظورم اين است وقتي خانه سينما كه مجموعه‌اي از صنوف است وارد حيطه سياست مي‌شود هميشه بهاي آن گرفتار اعضا مي‌شود. اين يك واقعيت است و اگر دوستان باور ندارند اين اتفاق افتاده و مروري بكنند. آقايان در راس هيات مديره خانه سينما اينجا راتبديل به يك حركت سياسي كردند. حتي اگر به مصاحبه‌هاي اين افراد نگاه كنيم مي‌بينيد همه شعار و حرف سياسي مي‌زدند . وي ادامه داد:‌ وقتي كه ما هنوز اولين قدم براي شناخت حقوق صنفي خودمان را نمي‌شناسيم و نمي‌توانيم برداريم، چگونه تصورمان اين است كه مي‌توانيم در جنگ سياسي يا فرهنگ پيروز شويم. اين يك امر محال است. متاسفانه اين اشتباهات پشت سر هم تكرار شد تا به امروز رسيديم. دوباره هشدار مي‌دهيم شما حق نداريد و نداشتيد صنوف را به تبع تفكرات خودتان سياسي كنيد. اين جنايت بزرگي است كه به اعضاي صنوف كه يك سري خواسته‌هاي صنفي دارند كرديد، اگر خيلي علاقمند هستيد مي‌توانيد وارد يكي از احزاب سياسي شويد و كار سياسي كنيد حتي از شهرت‌تان هم مي‌توانيد سود ببريد. اما نبايد از شهرت و جيب خانه‌ي سينما خرج كنيد و آنجا را سكوي پرتاب خود كنيد. احمد نجفي به ايسنا گفت: اگر صنوف، مشكلي با مسئولين سينما داشته باشند شما مي‌خواهيد از اينها دفاع كنيد؟. اصلاً شما، اين حس را داريد كه مشكلات را بشناسيد؟ من كه تا به حال نديدم بيانيه‌اي از سوي شما صادر شود و به مشكلات صنوف اشاره كند. كي گفته فيلمنامه نويسان، هنوز بايد براي فيلمنامه‌هايشان سه ميليون تومان بگيرند در حاليكه درآمد بعضي فيلم‌ها سيصد ميليون تومان است و يا تهيه كننده‌ها مرتب چوب انجمن سينماداران را بخورند كه هي بخواند با فيلم‌هايشان بازي كنند. اينها درد خودشان را دارند و بايد با هم صحبت كنند. خانه سينما نمي‌تواند حاكم باشد. اينها مي‌خواستند رل حكميت را بازي كنند رل حاكميت را بازي كردند. اين چيزي است كه در شوراي داوري اتفاق افتاده است. وي تاكيد كرد: اينها هنوز تفاوتي بين شوراي حل اختلاف و شوراي داوري قائل نيستند و اين سيستم و ساختار را نمي‌شناسند و بدون آگاهي و دانش حقوقي تصميم مي‌گيرند. شوراي داوري خانه سينما را هنوز كسي نديده است. اين تهيه كننده، خانه سينما را يك ورشكسته فرهنگي خواند و افزود: از نظر فرهنگي هنوز مي‌پرسم شما چكار كرديد؟ اگر خوب است بر ملا كنيد. شما حتي نتوانستيد تشكيلاتي را فراهم كنيد كه خودكفا باشد و عدم آگاهيتان باعث شد ما از تمامي امكانات دولتي محروم شويد. مي‌توانستيم يك تعاوني درست كنيم و دولت را بوسيله خود قانون موظف كنيم به ما وام دهد. همه بنگاه‌هاي اقتصادي دارند ارز مي‌گيرند شما هم يك بنگاه اقتصادي، فرهنگي مي‌شديد و جلو مي‌رفتيد و به خاطر شهرتي هم كه داشتيد حركت سريعتر مي‌شد. نگاه كنيد در دنيا از نظر صنعت سينما چه اتفاقي افتاده و ما هنوز داريم مثل 20 سال پيش به خاطر نگاتيو بحث و مناظره مي‌كنيم. دولت تا كي بياورد بدهد ما بخوريم؟!. وي با اشاره به بيمه هنرمندان گفت:‌من نمي‌خواهم دوباره وارد مسائل كمدي بيمه شوم. اما از رسانه‌ها تقاضا دارم افرادي مثل من را تصحيح كنند. برويد يك تحقيق از بيمه خانه سينما بكنيد و ببينيد ضعف از كجاست. اگر خوب است بگوييد بدانيم. چون آنها كه جواب نمي‌دهند و جواب دادن به اين چيزها برايشان مهم نيست آنها الان رئيسند و پاسخگويي به اعضاي صنف برايشان شرم است. رفتم خانه سينما اساسنامه صنف بازيگران را بگيرم به من ندادند. آقاي رئيس فرمودند به صنفتان مي‌دهيم. داد زدم صنف ما منحل شده است . خانه‌ي سينمايي كه اساسنامه‌ات را مي‌خواهي بخواني تا حقوقت را بداني مي‌گويند نمي‌دهيم، تكليفش با كرام‌الكاتبين است. اساسنامه‌اي كه خودم (من نوعي) نوشته‌ام را قائم مي‌كني. احتمالاً اساسنامه خانه سينما فرمول آخر انيشتين است كه اينها كشف كرده اند و اگر رو شود اساس قدرت اين هيات مديره را زير سوال مي‌برد و اگر بدست خارجي‌ها بيافتد از ما كپي مي‌كنند و خطرناك است!. تفكر اين آدمها اين گونه است. وي افزود: آقاي رئيس من پاي اين اساسنامه خيلي تاوان دادم كه تو ندادي. ممنوع‌الكاري‌هاي خودم تا قبل از اينكه از طرف شما شوم را برايتان بشمارم. من به خاطر اينكه حركت صنفي كردم تاوان سنگيني دادم كه هيچكدامتان نداديد حتي آنهايي كه با من بودند تاوان هم گرفتند. احمد نجفي در ادامه‌ي گفت‌وگو با ايسنا خطاب به مديران خانه‌ي سينما گفت: هي راي مي‌گيريد و مي‌نشينيد آنجا و ول كن هم نيستند. اگر حقوق نمي‌گيريد پس چقدر افراد دلسوزي هستيد!. فيلم نداريد بسازيد؟! احمد نجفي اظهار داشت: آقاي رئيس خانه سينما، چه اصراري است، چند سال بودي حالا ول كن برو فيلمت را بساز. آقا 6 ساله كه آنجا نشسته‌اي. حداقل يك ليست بده كه من اين كارها را كردم. در آمريكا، انجمن بازيگران 5 سال پيش سيستمي را بوجود آوردند كه بازيگري كه ميليون‌ها دلار هم كه دارد بعد از اينكه ديگر سركار نيست و يا نقش‌هاي پايين را مي‌گيرد ماهي سه چهار هزار دلار حقوق مي‌گيرد. اما در اينجا ما خيلي جاها با سيلي صورت خودمان را سرخ مي‌كنيم. شرم مي‌كنيد؟. شرمتان مال اين نيست كه ما هيچ نداريم، شرمتان از اين است كه كاري نكرديد. خوب است مردم بداند در سينما گرسنگي بيش از جاهاي ديگر است. وي افزود: آقاي خانه سينما هنوز بايد زندگي “مهدي فتحي” جلو چشم ما ما بيايد تا باور كنيد كاري نمي‌كنيد. هر بار كه مريض مي‌شويم بايد حيثيت و آبريمان را درگرو بيمارستان و دكتر بگذاريم. بعد از 55 سال درست بود كه فتحي را گرو بگيرند. كسي كه بيشتر از تمام سن شما كار كرده بود. بعد از 50 سال خانم‌هايي در سينما هستند آيا درست است كه جا نداشته باشند تا زندگي كنند. نه دلتان مي‌سوزد و نه كاري مي‌كنيد و اصلاً برايتان مهم نيست كه كي دردسر و بيماري دارد. فقط به فكر رياست خود هستيد. شما حرفه‌تان چيز ديگري است و برويد آن كار را بكنيد. چطور مي‌شود در اين مملكت آدمي 4 سال فيلم نسازد و حقوق هم نگيرد، اما زندگيش بگذرد!. وي معتقد است: اگر كسي از بچه‌هاي صنوف در يك شرايط غير عادي جلو مي‌آيد و سكان صنوف را در دست مي‌گيرد اشكالي ندارد آن را تحسين هم بكنيم اما بلافاصله بعد از آرامش دادن به اوضاع آن را تحويل كسي دهيد كه بهتر بلد باشند. اين چه تعصبي است. نگوييد من چون اين كار را كردم پس مال من است. بعيد نيست چند روز ديگر سند خانه سينما را هم به اسم خودشان بزنند. اينجوري كه اينها چسبيده‌اند به اين ساختمان حيرت آور است. ادامه دارد...
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha