/اهتمام به انديشهي مذهبي در رسانهها/ مسعود ده نمكي: رسانهها در يك نظام سياسي اسلام، بايد در مسير عملياتي كردن باورهاي ديني و ايدئولوژيك گام بردارند
![/اهتمام به انديشهي مذهبي در رسانهها/
مسعود ده نمكي:
رسانهها در يك نظام سياسي اسلام، بايد در مسير عملياتي كردن باورهاي ديني و ايدئولوژيك گام بردارند /اهتمام به انديشهي مذهبي در رسانهها/
مسعود ده نمكي:
رسانهها در يك نظام سياسي اسلام، بايد در مسير عملياتي كردن باورهاي ديني و ايدئولوژيك گام بردارند](https://media.isna.ir/oldcontent/3/pics/1382/4/Politic/250.jpg)
در نظام شيعه، يك رسانه بر اساس تعريفي كه از آن در عالم اطلاع رساني ارائه ميشود ميتواند يكي از مهمترين ابزارهاي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه تلقي شود.
”مسعود ده نمكي” مديرمسؤول دو هفتهنامهي صبح دوكوهه در گفتوگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، گفت: مباحث سياست، قدرت و اقتصاد ذيل ايدئولوژي هستند و تا جايي خط قرمز منازعات سياسي و يا استفاده از ابزار تكنولوژيك پذيرفته است بايد همه در خدمت ايدئولوژيك باشند.
وي، افزود: متاسفانه هر جا كه سياستمداران و اقتصاد دانان و رسانههاي ما رسالت حرفهايشان به عنوان يك اصل برايشان تلقي ميشود از دايرهي دين مداري خارج ميشوند و رفته رفته اين ايدئولوژي از متن به حاشيه رانده ميشود.
وي، گفت: در سالهاي اخير شاهد بوديم كه اخلاقيات و بسياري از اصول اعتقادي افرادي كه در سيستم رسانهيي كار ميكردند به گونهيي بود كه علي رغم مسلمان بودن و در شعار، پاي بندي به شعائر ديني و اسلام را سردادن، در عمل بسياري از اصول و قوانين اسلامي را قرباني روش و سبك كار خود در عالم رسانهيي كردند كه اين امر موجب عوارض زيادي براي جامعه و حتي در بعضي مواقع براي خود آنها به همراه داشت.
ده نمكي، اظهار داشت: در يك نظام سياسي اسلام، از فرد گرفته تا نخبگان فكري و مجريان و قانونگذاران و حتي رسانهها همه بايد در مسير عملياتي كردن باورهاي ديني و ايدئولوژيك خود در جامعه قدم بردارند و در بعد رسانهيي هم كساني ميتوانند مدافع و ترويج كنندهي ايدئولوژيك در رسانههاي ما باشند كه خود پاي بند به آن روشها باشند.
وي، افزود: مردم از رسانهيي كه در سبك و روششان در عالم اطلاع رساني پاي بندي به اخلاقيات و ايدئولوژي ندارند، حرف شنوي حتي براي حرفهاي درست ديني را از آنان نخواهند داشت.
ده نمكي، تصريح كرد: رسانه در نظام شيعه ميتواند يكي از ابزارهاي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه باشد و اگر بتواند خود را از قيد و بندهاي اقتضاهاي ارتباط با قدرت حفظ كند در آن زمان است كه در مسير امر به معروف و نهي از منكر هم حاكمان و هم تودهي مردم ميتوانند زير ذرهبين نقد رسانهها قرار گيرند و از آن طرف رسانهها به عنوان پل ارتباطي براي امر به معروف و تودهها نسبت به حاكمان، حتي حاكمان نسبت به تودهها كاربرد پيدا ميكند.
مديرمسؤول دو هفتهنامهي دو كوهه، در پايان اظهار داشت: در فرهنگ شيعه امر به معروف بعضي مواقع اقتضاء ميكند كه عدالت فداي مصلحت نشود تا جايي كه به اعتقاد من، مدير مسؤول يك نشريه يا رسانه اگر براي دفاع از حقوق مردم و بحث امر به معروف و دفاع از حد و ثغور شريعت پايش به محكمه كشيده شود و منجر به تعطيلي نشريهاش شود، اين تعطيلي مثل شهادت در عرصهي مبارزه و جهاد خواهد بود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات