• یکشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۳ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8301-04596

/اهتمام به انديشه‌هاي مذهبي در رسانه‌ها/ مدير مركز مطالعات‌وتحقيقات اسلامي: استفاده‌ي غيرمستقيم رسانه‌ها از ارزش‌هاي اسلامي در روح مخاطب تاثيرگذار است

استفاده‌ي غير مستقيم از ارزش‌هاي اسلامي در بيان مطالب رسانه‌ها چيزي كه امروزه به عنوان تبليغات پنهان از آن ياد مي‌شود بسيار مهم و قابل توجه است. ”حجت الاسلام و المسلمين محمد تقي سبحاني” معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه‌ي علميه‌ي قم و مدير مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، گفت: اهداف مذهبي و ديني در يك نوع تقسيم بندي به اهداف كلي و عمومي و اهداف جزيي تقسيم مي‌شوند، كه بحث‌هاي كلي به اهداف عقلي، اخلاقي و مباحثي نظير عدالت اجتماعي، اخلاق انساني و نظير اين‌ها بر مي‌گردد و اهداف جزيي هم به مباحث موردي ديني مربوط مي‌شود. سبحاني، افزود: در هر كدام از اين دو بخش رسانه‌ها و به ويژه سايت‌هاي اينترنتي مي‌توانند كاركردهاي مخصوص به خود را داشته باشند و در محور اول كه در واقع وظيفه‌ي عمومي همه‌ي سايت‌ها در برنامه‌هايشان است اين نكته است كه اصول ديني بايد رعايت شود. مدير مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي، تصريح كرد: در همه‌ي برنامه‌ها و فضاي رسانه‌يي و اطلاع رساني بايد ارزش‌هاي ديني و مباني فكري، اعتقادي و مباحث ايدئولوژيكي خود را حاضر و ناظر ببينيم و در بيان مطالب، آن‌ها را دخالت دهيم و بايد در هر گونه خبر رساني روح اين ارزش‌ها و عقايد ديني محفوظ بماند. ولي بخش دوم مبحث ظريفي است كه ارزش‌هاي خاص ديني را شامل مي‌شود كه در آن اختلاف نظرهايي هم وجود ارد. وي، با بيان اين كه برخي صاحبنظران معتقدند رسانه‌ها نبايد به حوزه‌هاي ديني وارد شوند، اظهار داشت: امروزه حتي نظريه پردازان رسانه اين عقيده را نقد مي‌كنند و معتقدند رسانه‌ها چه بخواهند چه نخواهند به صورت آشكار و پنهان در مطالب خود ارزش‌هايي را القاء مي‌كنند و ايدئولوژي را به مخاطبان منتقل مي‌كنند. وي، تصريح كرد: يك رسانه‌يي كه در يك جامعه‌ي ديني حضور دارد طبعا بايد ارزش‌هايي را منتقل كند كه ايدئولوژي رايج و مقبول آن جامعه است و براي اين منظور طبعا رسانه‌هاي ما راهكارهايي را مي‌توانند داشته باشد و در كنار انجام وظيفه و اطلاع رساني به ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي هم توجه كنند. معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه‌ي عليمه‌ي قم در ادامه اولين راهكار را تبليغات مستقيم در رسانه‌ها و سايتها عنوان كرد و افزود: يك رسانه مي‌تواند كار ارزشي و تبليغي خود را به طور مستقيم انجام دهد كه اين يك كار ساده‌ي رسانه‌يي محسوب مي‌شود، اما مهمترين نكته، بهره‌گيري از فنون و تكنولوژي جديد پيام رساني در انتقال مفاهيم ديني و بالاتر از آن تاثير گذاري در رفتار و ذهن مخاطب است. وي با اظهار تاسف، ادامه داد: متاسفانه رسانه‌هاي ما از اين شگردهاي تبليغاتي و رسانه‌يي كمتر در عرصه‌ي انديشه‌هاي ديني استفاده مي‌كنند در صورتي كه بايد بدانيم كه استفاده از تصاوير و المان‌هاي رسانه‌هاي خوب مي‌تواند در انتقال مفاهيم به مخاطب و تاثيرگذاري آن موثر باشد و هم از وازنش مخاطب نسبت به معارف ديني جلوگيري كند. مدير مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي در پايان اظهار داشت: استفاده‌ي غير مستقيم از ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي در بيان و ارائه‌ي مطالب رسانه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي كه تاثير گذاري آن در لايه‌هاي پنهان و روح مخاطب است بسيار مهم و با ارزش است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha