• جمعه / ۲۲ اسفند ۱۳۸۲ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8212-08643
  • منبع : ایسنا - سرویس عکس

جلسه‏ي بررسي فيلم دوئل برگزار شد احمدرضا درويش: تم اصلي دوئل، نمادي است از يك جريان سومي كه همه‏چيز را در كوران مناظره مصادره مي‌كند

جلسه‏ي بررسي فيلم دوئل برگزار شد
احمدرضا درويش:
تم اصلي دوئل، نمادي است از يك جريان سومي كه همه‏چيز را در كوران مناظره مصادره مي‌كند
جلسه‏ي نقد و بررسي فيلم «دوئل» بعد از نمايش فيلم صبح امروز با حضور احمدرضا درويش كارگردان و بازيگران اين فيلم، سعيد راد - پژمان بازغي، كامبيز ديرباز در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدرضا درويش با تاكيد بر اين‌كه دوئل را يك قدم جدي در جهت سينماي ملي مي‏داند، تصريح كرد: اين فيلم متعلق به سينماي كشور است و اميدوارم با فيلم‏هاي ديگر اين مسير را ادامه دهيم. كامبير ديرباز بازيگر نقش يحيي كه در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين دريافت كرد، گفت: جايزه‏اي كه در جشنواره به من تعلق گرفت، متعلق به اكيپ بازيگران فيلم دوئل و من به نمايندگي از آن‌ها اين جايزه را دريافت كردم. وي در ادامه تصريح كرد: از سعيد راد به خاطر تجربه‏ي 30 سال بازيگري كه در اختيار من گذاشت تشكر مي‏كنم و در مورد نقش يحيي بايد بگويم او از من خيلي فاصله داشت، بنابراين به لهجه جنوبي با تمرين‏هاي زيادي كه داشتيم دست پيدا كرديم. بازيگر نقش «يحيي» گفت: براي يحيي مهم نبود چه چيزي در صندوق بلكه لباس نظام و اين احساس مسووليت كه نامه به استانداري جواب مثبت دهد، باعث پيگيري او شده و در عين حال اداي ديني كه نسبت به اسكندر در خصوص «سليمه» داشت باعث پيگيري او شد. كارگردان «دوئل» ضمن اشاره به شرايط سخت ساخت فيلم دوئل و تشكر از تمام عوامل اين فيلم، گفت: مديريت توليد و تهيه اين پروژه كه بر عهده تهيه كننده تقي عليقلي زاده بود، به گونه‏اي است كه مطمئنا بايد از آن كتاب چاپ شود، البته يك فيلم مستند آموزشي در اين زمينه كه «دوئل» چگونه ساخت شد، آماده پخش براي تلويزيون است. وي درباره‏ي صحنه‏هاي بازسازي شده، گفت: 60 درصد اين صحنه‏ها در اطراف تهران و نزديك ساوه ساخته شد، چون در استان خوزستان نمي‏توانستيم چنين محله‏هايي را پيدا كنيم. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد راد با تاكيد بر اين‌كه در سال‏هاي بعدي مي‏توان درباره‏ي دوئل قضاوت كرد، گفت: من هيچ وقت از سينماي ايران دور نبودم و وقتي برگشتم پيشنهادهاي زيادي داشتم. اين پيشنهاد را پذيرفتم چون مي‏دانستم، نقش اسكندر را تا 20 سال ديگر نيز به دست نخواهم آورد. پژمان بازغي درباره‏ي نقش «زينال» گفت: اين نقش اين‌قدر خوب بود كه نمي‏توانستم آن را بد بازي كنم، او معلمي در روستاي «حين» بود كه ناخودآگاه درگير جنگ مي‏شود. در ادامه‏ي اين جلسه احمدرضا درويش در پاسخ به سوالي مبني بر تفاوت نسل‏ها و انتقال محتوي پيام، گفت: عادت شده، وقتي قرار است سياستمداران را دراز كنند، اول هنرمندان را دراز مي‌كنند. در حالي‌كه هنرمند در ارتباط با جامعه است و تنفس او با مردم شكل مي‏گيرد؛ موضوعي كه شاهد آن هستيم نقد جريان سياست است. به هر حال ما با نسلي مواجه هستيم كه صادقانه از سر صفا و صميميت بر اساس آرمان‏هاي عدالتخواهانه و كاملا مبتني بر هدف‏هاي انساني حركت مي‏كند و از زندگي مي‏گذرد؛ در حالي‌كه در اين معركه اتفاقا سياستمداران راه ديگري را مي‏روند. وي در ادامه افزود: تم اصلي دوئل، نمادي است از يك جريان سومي كه همه‏چيز را در كوران مناظره كه حال مي‏تواند جنگ باشد (يا درگيري‏هاي سياسي) مصادره مي‏كند. نمادهايي مشخصي در دوران جنگ، بر آرمان‏هايشان ايستادگي كردند و آن‌هايي كه داوطلبانه يا ناخواسته قرباني منازعات سياستمداران شدند. اين افراد سمبل آزادمردي و محبت، عشق هستند. امروز زينال نماد و مشخصه آن آرمان‏هاست كه حالا برگشته و مزرعه‏ي خود را سوخته مي‏بيند و نهايتا آن‌چه پايدار حيات و محبت است. احمدرضا درويش در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه دوئل ما كي تمام مي‏شود، گفت: بعيد مي‏دانم به زودي تمام شود؛ چون تازه شروع شده است؛ البته فرم و شكل آن عوض شده است. وي ضمن اشاره به نماي پايان فيلم، گفت: اين قطار نماد زندگي است كه آن‌ها در جهت آن حركت مي‏كنند. كارگردان «دوئل» در زمينه انتخاب «هديه تهراني» با توجه به حضور محدود وي، گفت: دوست داشتم، مجموعه‏ي اتمسفر ذهني مخاطب در مورد زندگي زينال به خوبي در ذهن تماشاگر شكل بگيرد، بنابراين با انتخاب هديه تهراني مي‏خواستم تماشاگر با ديدن او به فكر زينال بيفتد. چون يك آدم با چهره ناشناخته نمي‏توانست اين اتفاق را رقم بزند. احمدرضا درويش، كارگردان «متولد ماه مهر» در پاسخ به اين‌كه آيا سينماي جنگ را ادامه خواهد داد، گفت: من فيلم غير جنگي هم ساخته‏ام. فكر نمي‏كنم «دوئل» فيلم صرفا جنگي باشد، بلكه داستاني است كه در بستر جنگ اتفاق مي‏افتد كه البته مي‏تواند در شرايط بحراني و عرصه‏هاي ديگر هم اتفاق بيفتد. / در حاشيه / - در پايان اين جلسه كه به همت امور فرهنگي دانشگاه شهيد بهشتي، برگزار شد با لوح يادبود از عوامل فيلم تقدير و تشكر شد. - سعيد راد از اينكه فرصت تشكر از طيف دانشجو را پيدا كرده، اظهار شكوه و شادماني كرد. - احمدرضا درويش از حضور دوربين در بسياري از صحنه‏هاي اين فيلم به مديريت بهرام بدخشاني خبر داد و از كيفيت صداگذاري اين فيلم كه مورد توجه داوران جشنواره قرار نگرفت، گله‏مند بود. - در جمع حاضران اين جلسه فرماندار خرمشهر در زمان جنگ حضور داشت كه از فيلم «دوئل» تشكر كرد. - كامبيز ديرباز بازيگر گفت: بعد از 8 بار ديدن فيلم باز هم گريه كردم و خوشحالم كه اين سهم كوچك را در اين پروژه داشته‏ام. - احمدرضا درويش با بيان خاطره‏اي از فيلم‏هاي سعيد راد، گفت: در دوران كودكي در سينما تمدن كه برادرم من را براي تماشاي فيلم برده بود و كف سالن را با گازوييل تميز كرده بودند، ناگهان متوجه كلوزآپ هنرمندي شدم كه بر روي پرده نقش بست و من فرياد زدم و به زمين خوردم و تا چند ساعت بيهوش شدم، با بيان اين خاطره مي‏خواستم بگويم من نسل بعدي سعيد راد و شما نسل بعدي ما هستيد اما همگي و من الآن در كنار سعيد راد نشسته‏ام بنابراين اين گسست متعلق به سياستمداران و خيلي واقعيت ندارد. بر اساس همين گزارش احمدرضا درويش از آپاراتچي سالن صحرا براي نمايش خوب اين فيلم تشكر كرد. چون در بعضي سالن‏ها اين فيلم در ايام جشنواره كيفيت خوبي نداشته. - اين فيلم در اكران امروز با زيرنويس انگليسي بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha