با داوري يك معمار، يك مجسمهساز و يك گرافيست؛ هشتمين دوسالانه سراميك ايران تا پايان سال 82 برگزار ميشود
هشتمين دوسالانه سراميك ايران تا پايان سال 82 برگزار ميشود.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران)، مسؤولان برگزاري هشتمين دوسالانه سراميك ايران در تلاشاند تا پيش از به پايان رسيدن دومين سال از زمان برگزاري هفتمين دوسالانه سراميك ايران، هشتمين دور را برگزار كنند؛ تا دوسالانگي آن را حفظ كرده باشد.
آخرين دوسالانه سراميك، سال 80 در مشهد برگزار شد و قرار بود دور بعد در جزيره كيش برپا شود؛ اما چنين نشد و اكنون قرار است موزه هنرهاي معاصر اصفهان ميزبان هشتمين نمايشگاه دوسالانه سراميك ايران باشد.
سفال سراميك كاران ايران انجمن ندارند؛ بنابراين پس از تصميم موزه هنرهاي معاصر تهران مبني استقلال دوسالانهها و سپردن هر شاخه هنري به انجمن هنرمندان همان حرفه و هنر، سفال و سراميك بيانجمن ايران، سرگردان شد و موزه هنرهاي معاصر بهرغم اعلام قبلي، هيات و شوراي سياستگذاري را تشكيل داد و تاكنون خود دايگي اين دوسالانه را برعهده گرفته است.
براساس اعلام شوراي سياستگذاري متشكل از عليرضا سميعآذر، نامي، محمدمهدي انوشفر و محمدمهدي قانبيگي، براي هشتمين دوسالانه سراميك، بايد اصل كارها با موضوع آزاد و تا سقف 10 اثر از هر هنرمند و در حد اقل اندازه يك وجه اثر 20 سانتيمتر با حداقل درجه پخت مواد و بدنه 850 درجه سانتيگراد، تا بهمنماه 82 به دبيرخانه نمايشگاه فرستاده شده باشد؛ تا در فاصله زماني كمتر از يك ماه، انتخابها صورت گرفته، داوريها انجام و نمايشگاه آماده برپايي شود. در ضمن، گويا دوسالانه هشتم، دبير ندارد.
محمدمهدي قانبيگي در حال حاضر عضو شوراي سياستگذاري است؛ او هرچند به صورت غيررسمي، اما دبير دور پيشين اين دوسالانه در مشهد بوده است.
وي درباره تركيب هيات انتخاب و داوري به خبرنگار ايسنا گفت: احتمالا انتخاب آثار توسط منيره قانبيگي، محمدمهدي انوشفر، بيتا فياضي و مرتضي مميز، انجام ميشود و داوريها را نيز خودم به اتفاق ميرفندرسكي - معمار -، پرويز تناولي - مجسمهساز - و مرتضي مميز ـ گرافيست ـ برعهده ميگيريم. البته هنوز اين موضوع به طور قطعي اعلام نشده است.
به گفته او در بخش جنبي هشتمين دور از دوسالانه سراميك، احتمالا از سفالگر پيشكسوتي تجليل و همايش، سخنراني و پرسش و پاسخي نيز در كنار اين نمايشگاه برگزار ميشود.
قانبيگي گفت: سعي كرديم اين دور از بينال را به صورت بينالمللي برگزار كنيم؛ اما هنوز موفق نشدهايم؛ با چين، ازبكستان و آلمان نيز صحبتهايي كردهايم، منتظريم ببينيم به چه نتيجهاي ميرسد.
وي در عين حال معتقد است: هنوز بحث بينالمللي كردن سراميك، زود است.
او در ادامه اضافه كرد: اين امر بهمعناي نداشتن قابليت عرضه در عرصه بينالمللي نيست؛ بلكه بهرغم آنكه سفال كهنترين هنر ماست، اما هنوز جوان است و در ايران جا نيفتاده و جايگاه واقعي خود را ندارد.
قانبيگي با تاكيد بر اينكه تلاش برگزاركنندگان در جهت برگزاري با كيفيت برتر و بهتري نسبت به دوسالانههاي گذشته است، گفت: پيشبيني ما اين است كه شركتكنندگان بيشتري با ارايه نوع تازهاي از آثارشان در هشتمين دور برگزاري دوسالانه سراميك ايران شركت كنند.
او درباره برگزار نشدن دور هشتم در جزيره كيش نيز توضيح داد: كارگزاران در اين باره به توافق نرسيدند، اين مساله به ما ارتباطي نداشت.
وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه برگزاري در جزيره كيش ميتواند از چه ويژگي خاص و قابل توجهي برخوردار باشد، اذعان داشت: تنها تبليغاتي براي جزيره كيش بود و چيزي براي سفالگران در پي نداشت.
اين عضو شوراي سياستگذاري دوسالانه سراميك ايران درباره حضور داوران بيارتباط با هنر سراميك و سفال در تركيب هيات انتخاب و داوري نيز توضيح داد: آدم هر چقدر داور منصفي باشد، به طور طبيعي سلايق بر ديد او تاثير ميگذارد. يك گرافيست يا معمار، ديد خاص خود را دارند؛ ما اصراري براي شركت داوران غيرمرتبط نداشتيم، اما فكر كرديم تجربه جديدي است و شخصا فكر ميكنم كار سراميك كاملا تخصصي است و تفاوتي كه با مجسمه و نقاشي دارد، اين است كه در هنر سراميك و سفال، مواد حاكم بر ساير مسائل است.
وي سپس در پايان نتيجه گيري كرد: البته اگر داور سفالگر باشد، بهتر است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات