• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۸۲ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8204-00618
  • خبرنگار : 71060

/1/ قاسم افشار: موزيسين‌هاي حوزه سنتي، آغازگر بحث‌هاي حاشيه‌اي بودند موسيقي“پاپ” 30 سال قبل، خيلي قوي‌تر از آثار كنوني است

/1/ قاسم افشار:
موزيسين‌هاي حوزه سنتي، آغازگر بحث‌هاي حاشيه‌اي بودند
موسيقي“پاپ” 30 سال قبل، خيلي قوي‌تر از آثار كنوني است
قاسم افشار - خواننده‌اي كه به عنوان يكي از نخستين پيشگامان، پس از سال 76 آغازگر موج جديدي از موسيقي پاپ در كشور شد - با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) طي نشستي به پرسش‌هاي خبرنگاران فرهنگي و هنري پاسخ گفت. به گزارش خبرنگار موسيقي ايسنا، افشار، با ناكام خواندن اجراي صحنه‌اي موسيقي پاپ در جذب جوانان گفت: با اين وضعيت نمي‌توان جوانان را از موسيقي راضي نگه داشت كه البته اين امر به امكانات محدود موجود باز مي‌گردد و همين امكانات محدود باعث مي‌شود كه هنرمندان پس از چند سال، موفق شوند آثاري را با اجرا درآوردند كه در نوع خود يك فاجعه است. وي در عين حال با تاكيد بر اين كه هنرمندان در اين راستا، توان هيچ كاري را ندارند، گفت:‌گره كور اين معضل تنها به دست مسئولان باز خواهد شد . افشار رابطه‌ي موجود ميان محدوديت هاي هنري و افزايش استفاده از برنامه هاي ماهواره اي را رابطه‌اي مستقيم خواند و مدعي شد: به اعتقاد من اكنون افراد زيادي بيننده اين شبكه‌ها هستند و حتي بيشتر از شبكه‌هاي داخلي مخاطب دارند كه اين امر به مسايل گوناگون كه پخش موسيقي نيز يكي از آنها به شمار مي‌آيد برمي‌گردد. وي افزود: راه حل اين معضل چندان سخت نيست. مثلا در سال 76 كه دوره شكوفايي موسيقي پاپ بود به حد زيادي مساله ماهواره و موسيقي هاي پخش شده از اين رسانه كمرنگ شد اما مجددا به دليل عدم حمايت هاي لازم،‌حضور آن ها پررنگ شد طوري كه امروزه اوقات فراغت مردم را با موسيقي، آنهم ازنوع سخيف آن، پر كرده اند. قاسم افشار در پاسخ به اينكه آيا وضعيت امروز موسيقي پاپ در ايران به دليل ضعف هنرمندان اين عرصه نيست، گفت: كم كاري يا ضعف هنرمندان مي‌تواند بخش محدودي از دلايل اي امر باشد . نبايد فراموش كنيم كه ما در عرصه موسيقي 20 سال محدوديت داشتيم و در طول اين 20 سال نيز آن طرفي‌ها بيكار نبودند كه همزمان با يكنواخت و تكراري شدن آنها، من و برخي خواننده‌هاي داخلي شروع به كار كرديم كه باعث شد با ارايه يكسري آثار قوي توجه مردم به سمت ما جلب شود، اما تجاري نگريستن به مسايل پس از سال 76 طوري شد كه در هر ماه حداقل 3 تا 4 آلبوم جديد روانه بازار مي‌شد! به گفته‌ي اين خواننده، زماني كه به هنر تجاري نگريسته شود اين مسائل نيز رهاورد طبيعي آن خواهد بود. وي افزود: با اين حال معناي حرف هاي من مخالفت با آثار جوانان نيست . به گزارش خبرنگار موسيقي ايسنا افشار درباره‌ي نقش و تاثير شباهت‌هاي موجود ميان صداي برخي خوانندگان پاپ با خوانندگان آن سوي مرزها بر ميزان اقبال عمومي از اين آثار گفت: اين امر، در ابتدا بي‌تاثير نبود و ما در آن سال ها حتي سر مجوز گرفتن آثارمان با اين مشكل مواجه بوديم. در ابتدا هم شايد اين صداها براي مردم تداعي كننده برخي صداها بودند اما از ديد من اين امر گذرا و مقطعي بود. چون مثلا من افشار پس از چند اجرا هويت خاص خودم را پيدا كردم. قاسم افشار در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص وجود شائبه‌هايي مبني بر تقابل موسيقي سنتي با پاپ گفت:‌متاسفانه اوايل فعاليت موسيقي پاپ برخي موزيسين‌هاي حوزه سنتي يكسري مسائل حاشيه‌اي را مطرح كردن كه منجر به پيدايش اين شائبه شد . شما در هيچ نقطه جهان نمي‌توانيد موسيقي را تفكيك كرده وبه مردم بقبولانيد كه تنها يك موسيقي حتي نوع غني آن را گوش كنند . وي افزود: ما در طول 20 سال گذشته به كرات شاهد پخش موسيقي سنتي از رسانه‌هاي صوتي و تصويري كه پاپ وارد عرصه هنري شد با مقبوليتي روبرو شد ك به ديد و نوع نگاه برخي موسيقيدانان گران آمد به همين دليل آنها سخناني مطرح كردند و تا توانستند موسيقي پاپ را كوبيدند در حالي كه طبق قاعده با اين كار رقابت به وجود مي‌آمد و آن‌ها بايد به افزايش سطح كيفي موسيقي پاپ كمك مي‌كردند. افشار افزود: با اين حال، خود من هم با موسقي پاپي كه الان وجود دارد مخالف هستم اما نه مخالفت مثل هنرمندان موسيقي سنتي بلكه مخالف ازاين رو كه كارها و آثار كنوني تفاوتي با آثار لوس‌آنجلسي‌ها ندارد با اين تفاوت كه ما در اوايل با پاپ لوس آنجلسي با تكيه بر مواضع ارزشي مخالف كرديم اما الان حتي توان اين كار را هم نداريم . در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه نظر وي را درباره مرز ميان موسيقي سالم و ناسالم جويا شده بود گفت:‌شعر در موسيقي از ساختار موثري برخوردار است طوري كه حتي بسياري از اشعار موسيقيايي قبل از انقلاب در اذهان مردم ماندگار هستند . از طرف ديگر آهنگسازان آن دوره اهتمام داشتند تا آثار خود را با تكيه بر ذائقه عمومي توليد كنند. يعني همان كاري كه الان ما نمي‌كنيم. درهمين تهران بزرگ اگر آثار سال گذشته را بررسي كنيد مي‌بينيد كه 90 درصد آثار از نظر نوع ريتم و اشعار ، مشباهت دارند . وي افزود: به اين ترتيب مرز موسيقي سالم از ناسالم در انتخاب شخص و شعر آن موسيقي قابل بررسي است و اتفاقا خود موسيقيدانان بهتر از همه مي‌توانند به اين موضوع پي ببرند . اين خواننده در عين حال پيرامون نقش صدا وسيما در توسعه موسيقي اصيل و سالم يادآور شد: تلويزيون در ابتدا از موسيقي پاپ حمايت كرد اما در حال حاضر عمده آثار پخش شده ازاين رسانه دچار ضعف است حتي برخي آثار دچار نقص فني بوده و عليرغم عبور از فيلتر هاي صدا وسيما به اشتباه پخش مي‌شود. به اعتقاد افشار در شرايط كنوني فيلترهاي بدي در صدا وسيما وجود دارد كه به جاي مثبت، منفي كار مي‌كنند و مردم به دليل كليشه‌اي شدن موسيقي تلويزيون با اين موسيقي قهر كرده‌اند . وي هم چنين، در خصوص وجوه تشابه پاپ فعلي ايران با آنچه به عنوان پاپ در غرب وجود دارد گفت: اگر مقايسه‌اي ميان پاپ الان با پاپ غرب انجام دهيم، مي‌بينيم كه به هيچ وجه پاپ ما، قابل مقايسه با اصل آن نيست و ما به شدت از آن دور شده‌ايم . اما در مقايسه با 30 40 سال پيش و قبل از انقلاب، بايد گفت كه‌ عليرغم اين كه درآن سالها، در شورايي فقط شعر را بازبيني‌مي‌كردند و در عين محدوديت امكانات، آثار، خيلي قويتر و غني‌تر از آثار برهه كنوني است. افشار تصريح كرد: اما امروز، با وجود اين كه شوراي شعر و موسيقي، براي اعطاي مجوز به آثار موسيقايي آن‌ها را بازبيني مي‌كنند، به شدت از پاپ اصيل دور افتاده و از سر منشاء آن، فاصله گرفته‌ايم . ///// انتهاي بخش نخست/////
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha