• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8112-04467
  • خبرنگار : 71060

رضا مهدوي: اصل و اساس موسيقي ايران و جهان به گواهي تاريخ، ريشه در باورهاي اعتقادي و مذهبي دارد زير و بم‌هاي موجود در “اذان” الگوي كاملي از هنر موسيقايي است

اصل و اساس موسيقي ايران و جهان به گواهي تاريخ ريشه در باورهاي اعتقادي و مذهبي دارد حتي در موسيقي غرب هم، كليسا بود كه با حمايت‌هاي ويژه‌ي خود، زمينه رشد و اعتلاي آن را فراهم ساخت البته عليرغم تمامي اختلافات قومي و رنگي . رضا مهدوي - رييس مركز موسيقي حوزه هنري - با بيان مطلب فوق به خبرنگار سرويس موسيقي ايسنا گفت: كليمي‌ها و زرتشتي‌ها هم از موسيقي بهترين استفاده را كرده اند، در اسلام هم ما با انواع موسيقي در ابعاد سينه‌زني، زنجيرزني، مداحي‌ ها و اذان‌ها مراثي و چاووش‌خواني روبرو هستيم. وي تصريح كرد: همانطور كه مي‌دانيم زنگ كليسا يك نت دارد در حالي كه اذان در برخي مواقع داراي الحان و صوت‌هاي گوناگون از 7 دستگاه مستمر است. مثل اذان موذن زاده در گوشه روح الارواح در آواز بيات ترك از قطعات دستگاه شور. به گفته‌ي مهدوي، زير و بم‌هاي موجود در اذان، الگوي كاملي از هنر موسيقايي بوده و اين امر انكارناپذير، عطف به اين كه مذهب در طول تاريخ مدافع موسيقي بوده است و ما نبايد در بررسي اين موضوع به جريانات يك قرن اخير بسنده كنيم كه برخي افراد ديني با موسيقي مبارزه كرده‌اند. وي با اشاره به سخن ملاصدرا كه موسيقي مثل چاقو داراي دو لبه است گفت: علماي ما هم همين اعتقاد را دارند نمي‌توانيم بگوييم همه علما با موسيقي مشكل دارند، اين طور نيست چون با خاطراتي كه علما از موسيقي دارند فكر مي‌كنند در صورت گسترش موسيقي مردم به سمت نوع بد آن گرايش خواهند يافت به همين دليل هم ما را در خوف و رجا مي‌گذارند در صورتي كه موسيقي مي‌تواند به دليل انتزاعي بودنش تبديل به بيان بهترين مفاهيم انقلابي و مباني ارزش‌هاي جامعه گردد. رئيس مركز موسيقي حوزه هنري حضور موثر موسيقي در اقصي نقاط جهان را مورد تاكيد قرار داد و موسيقي را هنري برشمرد كه هيچ احتياجي به ترجمه نداشته و يك گفتمان واقعي براي گفت و گوي تمدن‌ها است كه ما از آن استفاده خوبي نكرده‌ايم. وي يادآور شد: به عكس ما، غربي‌ها از اين هنر نهايت استفاده را به عمل آورده‌اند مثل موسيقي فيلم محمد رسول الله(ص) كه ساخته هاليوود بود اما با توجه به تحقيقات جامع غربي‌ها درباره موسيقي،‌آن چنان از اين هنر در متن فيلم بهره بردند كه موسيقي فيلم محمد رسول الله(ص) جزء بي‌نظرين‌ترين و تاثيرگذارترين موسيقي‌هاي فيلم قرار گرفت. رضا مهدوي ادامه داد: صبا هم جمله زيبائي دارد او مي‌گويد: من نمي‌دانم اگر از اين پس تعزيه از بين برود چه چيزي حافظ موسيقي ايراني خواهد بود و در عمل هم مي‌بينيم زماني كه صبا رئيس واحد موسيقي گيلان شد چه نغمه‌هايي را كه باز پروري نكرد، اين نمونه‌اي از تاثير مذهب در موسيقي است و دليل آن هم به حس كمال طلبي ذاتي بشر باز مي‌گردد. رئيس مركز موسيقي حوزه هنري تاثير عاشورا بر موسيقي ايراني به ايسنا گفت: عاشورا و صحنه‌هاي كربلا فقط ميدان رزم نبوده است بلكه درس آزادگي به همراه رزم و مراسم خاص موسيقي مذهبي قرار گرفت. از ديدگاه رضا مهدوي اصل همين ريتم‌هاي رزمي و حماسي در واقع كربلا رخ داده و به مرور وارد موسيقي دستگاهي، نواحي، خطابه‌ها و نوحه‌ها شده است. پس در صحنه رزم عاشورا فلسفه موسيقي خاصي وجود دارد به اين معنا كه اصحاب امام حسين (ع) در روزهاي عاشورا و محرم ديالوگ‌هاي خاصي را با معبود خود زمزمه كرده‌اند كه ما امروزه در قالب ادعيه و زيارت‌نامه‌ها شاهد آن هستيم، حتي اگر واقعه كربلا ريتم هم نداشته باشد باز زنجيرزني‌ها و نوحه‌خواني‌ها كه همه برگرفته از حادثه عاشورا هستند به نوعي با موسيقي ايراني عجين شده و با باورهاي مذهبي ايرانيان گره خورده‌اند. وي تاكيد كرد: بنابراين مي‌توان گفت كه موسيقي همواره در خدمت مذهب قرار گرفته و اگر جز اين بود موسيقي حتي براي مراسم‌هاي محرم نيز تحريم مي‌شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha