فرزان احمد نژاد در گفت و گو با ایسنا درباره جایگاه و پیشینه نوروز اظهار کرد: باید از دو منظر اقتصادی و فرهنگی مردم ایران باستان به نوروز نگاه کنیم. از آنجایی که نیاکان ما پیشینهای مبتنی بر کشاورزی و دامپروری داشته و این دو مبتنی بر دانشهایی است که باید فصول را بشناسید، از این رو علم آب و هوا باعث شد که ایرانیها متوجه فصلها شده و مناسبتهایی در این ارتباط به وجود آید.
وی افزود: اگر در مناسبتهای کهن ایرانی دقتی داشته باشیم متوجه میشویم که اغلب اعیاد ما مثل شب چله، جشن مهرگان و نوروز با فصلها ارتباط دارد. اما از منظر فرهنگی ایرانیها برای نکوداشت فصل بهار که در گذشته تابستان کوچک شناخته میشد، مناسبتی به نام نوروز را ایجاد کردند که به معنای روز تازه است.
احمد نژاد ادامه داد: مثل هر پدیده فرهنگی دیگر، نوروز هم در طول زمان به تدریج رشد و تغییر کرد. نوروز برای ایرانیها رویدادی برای پاسداشت یک سال تلاش بود که مفهوم یک زایش دوباره را داشت و برای آن یک بازه زمانی ۲۰ روزه تعریف کردند. برای همین تقریبا از پنج تا هفت روز قبل از شروع سال نو با آدابی چون خانه تکانی، زیارت اهل قبور، خرید شب عید و چهارشنبه سوری به استقبال آن میروند.
این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: از طرفی جشنها و آدابی مثل چیدن سفره هفت سین، میر نوروزی، ننه سرما، عمو نوروز، نوروز خوانی و دید و بازدیدها را داریم که نشان میدهد با نوروز مثل یک موجود زنده و مهمان عزیز رفتار میکنیم. از طرفی در سیزده بدر است که تمام این مراسم را در یک پایانی خوش برای این مهمان عزیز برگزار میکنیم.
وی اظهار کرد: از این رو نوروز مهمترین جشن ایران فرهنگی است که در این وادی میتوانیم افغانستان، تاجیکستان، بخشهایی از ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، هند، پاکستان، ارمنستان، کردستان ترکیه و کردستان عراق را به عنوان جزئی از ایران فرهنگی و نوروز بیاوریم.
احمد نژاد با اشاره به دلیل ماندگاری نوروز گفت: ماندگاری نوروز فرهنگی به دلیل ساختار اقتصاد معیشتی آن است که هنوز با آن پیوند داریم. چرا که تقریبا خیلی از کسبه با فرارسیدن نوروز، عمدتا هزینه یک سال کار خود را از خرید شب عید به دست میآورند. یعنی نوروز آنقدر جاودانه و قوی است که با وجود شرایط اقتصادی حال حاضر هم با زندگی پیوند خود را حفظ کرده است.
وی افزود: از طرفی این جشن همراه با زایش و مبتنی بر روز نو است و در این راستا گاه نگاری ایرانی به روزترین و زندهترین گاه نگاری دنیاست که برخلاف گاه نگاری قمری و میلادی با فصلها و آب و هوا مرتبط است. بنابراین این عامل هم باعث ماندگاری نوروز است.
کارشناس میراث فرهنگی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان کرد: چون نوروز یک میراث ناملموس است که به وسیله آداب و سنن و دانش نمود پیدا میکند و با انسان ارتباط دارد، با تغییرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تغییر میکند. از این جهت متاسفانه در یکسری جنبهها دچار بدکرداری شدهایم. نمونه آن هم چهارشنبه سوری است که با آن پشتوانه قوی فرهنگی و باستانی آن را تبدیل به چهارشنبهسوزی کردهایم.
وی مطرح کرد: هر چند مسائل اقتصادی هم بر نوروز بیتاثیر نبوده و دید و بازدیدها و عیدی دادن نسبت به گذشته کمرنگتر شده است؛ اما معتقدم در معرفی نوروز خوب عمل نکردهایم علی رغم اینکه نوروز بزرگترین جشن ملی ایران فرهنگی است و میتوانستیم با سرمایهگذاری در جذب گردشگر آن را زندهتر نگه داریم.
وی گفت: به هر حال نوروز و گشت و گذارهایش یک گردش مالی به همراه دارد و جذب گردشگر خارجی میتوانست باعث رونق اقتصادی شده و به دنبال آن با توجه به نیازهای گردشگران برای تعداد زیادی از افراد ایجاد شغل کند. در واقع مباحث فرهنگی یک سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: مردم باید اهمیت نوروز را درک کنند و با توجه به قدمت ۳۰۰۰ ساله و رسوخ این جشن فرهنگی در تار و پود ایرانیان باید بخشی از مدیریت نوروز را به مردم واگذار کنیم.
وی افزود: ما در کشور اقلیمهای متفاوتی داریم و نوروز در هر منطقه فرهنگی شاخصهای خاص خود را دارد و باید این شاخصهای فرهنگی را معرفی کنیم و در کنار آن یکسری مباحث سیاسی و اقتصادی را هم ببینیم.
انتهای پیام
نظرات