پویشی که آمده است تا این باور غلط را تغییر و فرهنگ رانندگی ایمن را در جامعه نهادینه کند که هر تصادف، یک انتخاب است؛ انتخابی بین رعایت قوانین و بیتوجهی به آنها، بین سرعت مجاز و سبقت غیرمجاز، بین هوشیاری و خوابآلودگی، بین احترام به حقوق دیگران و خودخواهی.
به گزارش ایسنا، امروزه تصادفات رانندگی بە یکی از معضلات بزرگ و چالشهای عظیم جوامع انسانی تبدیل شده است، چالشی کە علاوە بر خطرات جانی و مالی؛ تاثیر عمیقی بر کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد جامعه دارد.
راەاندازی پویش «نە بە تصادف» با شعار «شیش دونگ برانیم» ابتکار عملی در راستای افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات و عواقب ناشی از تصادفات رانندگی و تشویق به رفتارهای ایمن در دل جادهها است، پویشی که با همکاری نهادهای دولتی، سازمانهای غیر دولتی و جامعه محلی طراحی و به دنبال راهی برای ایجاد تغییر مثبت در نگرشها و رفتارهای رانندگان است.
از آنجایی که حوادث رانندگی و تصادفات جادهای از مواردی است که با افزایش حجم تردد و سفرها لحظات شیرین تعطیلات نوروز را به خاطراتی تلخ تبدیل میکند، پیوستن بە پویش نە بە تصادف با عنوان شیش دونگ برانیم کمک خواهد کرد تا امسال نوروز را با خیالی آسوده و بدون اخبار ناگواری از تصادفات پشتسر بگذاریم.
کردستان نیز در سالهای اخیر با بحرانی ناگوار دست و پنجه نرم میکند، بحرانی بە نام تصادفات جادەای! جادەهایی که قرار بود مسیرهای اتصال و عمران و آبادانی باشند حال به قتلگاەهایی خاموش تبدیل شدەاند.
افزایش آمار تصادفات در دل جادەهای پیچ در پیچ کردستان نه یک اتفاق، بلکه نتیجه عوامل متعددی است! جادههای غیراستاندارد و کمعرض، خودروهای فرسوده و ناایمن، رانندگی پرخطر و بیاحتیاطی و کمبود امکانات امدادی و درمانی؛ هر کدام از این عوامل، به تنهایی میتواند یک فاجعه بیافریند.
انتشار اخبار متعدد روزانە از وقوع تصادفات ناگوار در جادەهای کردستان، ضرورت پیوستن استان کردستان بە پویش نه به تصادف با عنوان شیش دونگ برانیم را بیش از پیش کرده است، پویشی کە با پیوستن به آن میتوان آمار تصادفات رانندگی در جادەها را بە حداقل رساند.
آغاز پویش نه به تصادف در کردستان
مدیرکل راهداری استان کردستان گفت: هر ساله سازمان راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جادهای و ادارات کل استان در آستانه ایام نوروز پویشی را با شعار نه به تصادف راهاندازی میکنند.
فرزاد حسنی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امسال نیز پویش نه به تصادف با شعار شیش دونگ برانیم از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ در سطح کشور آغاز و در این راستا ایستگاهی را تعریف و در این ایستگاه در حال خدمت رسانی به مردم هستیم.
وی عنوان کرد: در این پویش از استانداری، معاونت هماهنگی عمرانی استانداری، سازمان جمعیت هلال احمر، پلیس راه، پلیس راهور، اداره راه و شهرسازی، راهنمایی رانندگی، اداره حمل و نقل جادهای و خود راهداری در این طرح درگیر هستند و امیدواریم بتوانیم در نوروز ۱۴۰۴ شاهد کاهش تصادفات و تلفات جادهای در سطح جادەهای استان باشیم.
نقش ۵۷ درصدی عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی
حسنی بیان کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است چهار عامل انسان، وسایل نقلیه، راه و سرعت در تصادفات بسیار موثر هستند که نقش انسان در این مطالعات ۵۷ درصد بوده که در ترکیب با وسیله غیر ایمن و راه غیر ایمن این نقش تا ۹۳ درصد هم میرسد.
وی ادامه داد: بخش دوم که در امر رانندگی بسیار دخیل است، بخش سرعت است که نقش خیلی پررنگی را در حوادث رانندگی دارد و این پویش سعی دارد که نقش سرنشینان در رانندگی ایمن را احیا کند تا سرنشینان با پیوستن بە پویش نه به تصادف نقش موثری را در بحث کاهش تصادفات ایفا کنند.
مدیرکل راهداری استان دو عامل راه و نیروی انسانی در تصادفات را بسیار موثر دانست و گفت: نمیتوان گفت که جادههای استان کردستان جادههای ایمن و دارای استاندارد جادهای هستند؛ اما در کمیسیون ایمنی استان هر ساله محورهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده و بسته به اعتبارات و توان مالی استان و اعتبارات ملی برای برطرف کردن این نقاط حادثه خیز گام برداشتهایم.
سرعت؛ مهمترین عامل تصادفات در جادەهای کردستان
حسنی سرعت را عامل تصادفات چند روز اخیر در محورهای استان دانست و بیان کرد: پویش نه به تصادف قصد دارد که این فرهنگ را نهادینه کند که اگر جاده و خودروها و وسایل نقلیه ما ایمنی کاملی را ندارند، راننده باید بتواند در زمان و مکان صحیح خود رانندگی درستی داشته باشد.
وی در ادامه به نقش موثر سرنشینان خودرو اشاره کرد و افزود: سرعت بالا، خواب آلودگی، توجه نکردن به علایم تابلوهای راهنمایی رانندگی، استفاده از موبایل و خوردن و آشامیدن به هنگام رانندگی در امر وقوع تصادف بسیار موثر هستند، لذا سرنشینان خودرو میتوانند با تذکر خود بە موقع فرد راننده را متوجه سرعت و تخطی از قوانین راهنمایی رانندگی کنند.
وی تصریح کرد: جادههای استان کردستان جادههای کوهستانی هستند و در شرایط آب و هوایی متفاوت شرایط رانندگی مختلفی را هم میطلبد، لذا انتظار داریم که در جادههای کوهستانی کردستان و در یک جاده خاکی که برای آن سرعت حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است، مردم رعایت کنند؛ زیرا در صورت عدم رعایت پیچ و قوسهایی که برای سرعت ۵۰ کیلومتر طراحی شدەاند و کشش سرعت بالا را ندارد، راننده باید این موضوع را درک و به جریان ترافیکی روان در جادەها کمک کند تا شاهد حوادث ناگواری در ایام نوروز نباشیم.
پویش نه به تصادف راهی برای کاهش تصادفات جادهای
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادەای استان کردستان در ارتباط با این پویش بیان کرد: مهمترین راهکار، تغییر رفتار و نگرش مردم نسبت به ایمنی است، زیرا اگر مردم بدانند که رعایت قوانین جادهای تنها برای حفظ جان خودشان نیست، بلکه به نفع جامعه و خانوادههای آنان نیز هست، در این صورت میتوان امیدوار بود که شاهد کاهش تصادفات باشیم.
حسنی اظهار کرد: سازمان راهداری در راستای ایمنی سفرهای نوروزی، پویش «شیش دونگ برانیم» را با پشتوانه علمی و تجارب جهانی طراحی کرده است، هدف این پویش که با همکاری دانشگاه ملی و سازمان راهداری تدوین شده، این است تا رانندگان را در طول سفر هوشیار نگه دارد و سرنشینان را به مسئولیتپذیری در کنار راننده ترغیب کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن طرح نوروزی ۱۴۰۴ و آغاز سفر به منظور ارتقاء ایمنی سفرها، کاهش ضریب ریسک پذیری سفرها و سوانح رانندگی، پویش ملی ایمنی و سلامت سفر با عنوان «نه به تصادف» همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز در حال اجرا است.
عامل انسانی بیشترین نقش را در بروز تصادفات دارد
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به نقش پررنگ عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی، بر لزوم توجه و تمرکز رانندگان برای پیشگیری از این حوادث تأکید کرد.
خالد رحمانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به عوامل مؤثر در تصادفات رانندگی، اظهار کرد: چهار عامل عمده در تصادفات رانندگی شامل عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط هستند، در این بین، نقش عوامل انسانی از بقیه پررنگتر است، اما این عوامل با توجه و تمرکز رانندگان قابل کنترل هستند.
وی به عدم رعایت سرعت مجاز در جادهها اشاره کرد و افزود: بیتوجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، خواب آلودگی، مصرف مشروبات الکلی، جروبحث داخل اتومبیل و استفاده از تلفن همراه و یا ارسال پیامک همه از عوامل انسانی محسوب میشوند که مطالعات مختلف نیز آن را تأیید میکنند.
این محقق دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه کرد: بر اساس دادههای موجود نزدیک به ۵۰ درصد علل تصادفات جادهای، عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی و عدم دقت در انحراف به چپ است که نقطه کور خودروها محسوب میشود.
رحمانی اظهار کرد: سرعت بالا و عدم کنترل اتومبیل نیز حدود ۳۰ درصد عوامل بوده و به دنبال آن خستگی و عوامل دیگر حدود ۲۰ درصد را تشکیل میدهند که همگی عوامل انسانی هستند.
دانشیار اپیدمیولوژی، گروه پزشکی خانواده و اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به پیشگیری از تصادفات و رعایت نکات ضروری اشاره کرد و یادآور شد: رعایت سرعت مجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، پرهیز از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، پرهیز از جروبحث در داخل خودرو، عدم رانندگی در حالت خوابآلودگی، توقف و استراحت در رانندگیهای طولانیمدت (حداقل ۱۵ دقیقه استراحت پس از هر دو ساعت رانندگی)، رانندگی بین خطوط، بهویژه در بزرگراهها، تمیز کردن شیشه و آینههای خودرو قبل از رانندگی و توجه به موتورسواران، دوچرخهسواران و عابران پیاده در پیشگیری از تصادفات حائز اهمیت است.
رحمانی با اشاره به اینکه کودکان زیر ۱۰ سال حدالامکان در صندلی جلو ننشینند، توصیه کرد: مادران باردار و شیرده حدالامکان در صندلی عقب خودرو بنشینند، قبل از حرکت از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید، در حین رانندگی از لجبازی پرهیز کرده و از کفشهای مناسب برای رانندگی استفاده کنید.
هزینه تصادفات بالاتر از هزینەهای بهداشت و درمان
معاون امور بهداشتی علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر هزینە تصادفات بیشتر از هزینەهای بهداشت و درمان است.
فرزام بیدارپور اظهار کرد: هزینهای که برای سلامت و بهداشت و درمان در کشور صرف میشود ۵ درصد از درآمد ناخالص ملی است این در حالی است که هزینە تصادفات ۷ درصد است یعنی بالاتر از هزینەهایی است که برای بهداشت و درمان صرف میشود.
معاون بهداشتی دانشگاە علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد از مبلغ بیمهها، صرف خسارتهای ناشی از تصادفات میشود؛ افزود: بە دلیل افزایش آمار تصادفات رانندگی، وزارت بهداشت برای ایام تعطیل نوروز پویش "نه به تصادف" را در راستای کاهش تصادفات رانندگی مطرح کرده است.
وی اضافه کرد: با اجرای پویش نە بە تصادف توجه مردم بە رفتارهای پرخطری که منجر به حوادث رانندگی و ترافیکی میشود، جلب و رفتارهای پرخطر آنها را در رانندگی تعدیل پیدا میکند.
پیوستن بە پویش نه به تصادف در ایام نوروز نه تنها بە کاهش خطرات و بهبود کیفیت زندگی افراد که به ایجاد جامعهای ایمنتر و سالمتر نیز منجر میشود.
انتهای پیام
نظرات