• چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403122215331
  • خبرنگار : 71368

رئیس سازمان شهرداری‌های کشور اعلام کرد

تبدیل زباله خشک به سوخت کارخانجات سیمان/ ۳۰۳ میلیون دلار برای پیش پرداخت واگن‌های متروی کلانشهرها

تبدیل زباله خشک به سوخت کارخانجات سیمان/ ۳۰۳ میلیون دلار برای پیش پرداخت واگن‌های متروی کلانشهرها

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اجرای طرح تبدیل زباله خشک به انرژی کارخانجات سیمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان که حوزه عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ذیل معاونت عمرانی فعالیت می‌کنند، گفت: بر این اساس عمران و آبادانی در حوزه شهری وروستایی به نوعی به این معاونت مربوط می‌شود و نقاط ضعف و قوتی که در حوزه عمرانی وجود دارد باید مرتبط به حوزه ملی و فراملی مورد توجه قرار گیرد تا کار مثبی را پیش ببرد.

وی بیان کرد: در شش ماهه پایان سال با تاکید بر اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی کشور به خصوص در مراکز استان‌ها با حمایت وزیر کشور، ۳۰۳ میلیون دلار پیش پرداخت خرید واگن برای کلانشهرها به نتیجه رسید و امید است این کار با موفقیت ادامه یابد و شهرهایی که متروی آنها آماده است و نیاز به واگن دارند؛ به آنها واگن داده می‌شود.

اخذ مجوز ۳۰ همت از طریق اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس

رئیس سازمان شهرداری‌های کشور افزود: برای خرید اتوبوس از طریق اوراق مشارکت ۳۰ همت مجوزهایش اخذ شده وتا ۲۸ اسفندماه نهایی می‌شود و در بهار سال آینده نتایج آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد خرید اتوبوس و ون‌ها اقداماتی صورت گرفته و امید است طی چندماه آینده با این دو شرکت به نتایج برسیم، اظهار کرد: در مورد وضعیت پسماند با اولویت استان‌های شمالی ۲.۲ همت در نظر گرفته بودند، اما سعی کردیم به شیوه اوراق کار کنیم که دو بانک استقبال کردند و همچنین یکی از اقدامات ما در کرمانشاه به عنوان پایلوت مدیریت زباله خشک انتخاب شد که ۱۵ درصد زباله خشک را به سوخت تبدیل می‌کنیم؛ چرا که اگر روزانه ۵۵ هزار تن زباله داشته باشیم حدود ۱۵ درصد آن زباله خشک است و۲۲ شهر آماده شدند که این طرح را اجرایی کنند که زباله‌های خشک را تحویل کارخانه سیمان دهیم که ۵۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود که برابن اساس هم مشکل ۱۵ درصد از زباله‌های کشور حل می‌شود و هم کارخانجات در مصرف گاز صرفه جویی می‌کنند.

رییس سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور با بیان این‌که براساس بررسی‌های انجام شده ۷۶ درصد شهرنشین و ۲۴ درصد جمعیت در روستاها هستند، گفت: در گام اول در نظر داریم با انجام اقداماتی این ۲۴ درصد را تثبیت کرده و از مهاجرفرستی جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری پنل‌های خورشیدی در موضوع استفاده از انرژی خورشیدی یکی از اهداف بزرگ دولت است که در سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راهور و سازمان راهداری در خصوص حمل و نقل منعقد شده است تا از ظرفیت و مشارکت پلیس‌های راهور و شهرداری‌ها در راستای کاهش تصادفات انجام گیرد.

وی اشاره به کمبود دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر، گفت: در راستای ورود دوربین‌های ترافیکی از محل ماده ۲۳ استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم برای خرید دوربین‌های نظارتی استفاده کنیم، چرا که از میان مجموع کشته‌های تصادفات حدود ۵۰۰۰ نفر کشته مربوط به تصادفات در شهرها است و تجهیز شهرها به تجهیزات ترافیکی به ویژه دوربین تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد. امیدواریم با تامین مالی و ابلاغ‌هایی که می‌شود شاهد آن باشیم که حداقل در مرکز استان‌ها تجهیزات کامل ترافیکی نصب شود.

نصرتی با بیان این‌که ۹۰۰۰ همت سرمایه بخش خصوصی است که قابلیت سرمایه‌ گذاری در کشور را دارد، اما الان سرگردان است و اگر مدیریت در کشور نباشد این فرصت جذب نمی‌شود، گفت: در شرایط طلایی با ۳۰ درصد از این منابع می‌توان در حوزه مسکن استفاده کرد که اگر این عدد در چرخه اقتصادی کشور به درستی حرکت کند می‌بینید که چه تاثیر بسزایی خواهد داشت و همچنین در حوزه اشتغال باید بگویم که ساخت هر واحد ۶۰ متری ۱.۲ نفر اشتغالزایی می‌کند و باید با تسهیلگری در قوانین و مقررات و اطمینان‌بخشی که در حوزه سرمایه‌ گذاری انجام می‌شود به حرکت چرخه اقتصادی کمک کنیم.

وی با بیان این‌که ۱۷۰ تولیدکننده مصالح ساختمانی اگر فعال شوند بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور حرکت می‌کند، تصریح کرد: باید قبول کنیم که صنعت ساختمان در ایران جزو صنعت‌های پیشران است و این در حالیست که ما در کشور به شش میلیون واحد مسکونی احتیاج داریم و همچنین باید ۱۰ درصد از واحدها در سال مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مورد وضعیت آب در کشور اظهار کرد: متولی پاسخگویی در این خصوص وزارت نیرو است اما از آنجایی که در همه حوزه‌ها معاونت عمرانی وزارت کشور نیز همراهی می‌کند باید بگویم که هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص با حضور همه دست‌اندرکاران امر برگزار شد و مطمئن باشید برنامه ریزی صورت می‌گیرد که این دغدغه موجود، بحران ایجاد نکند و علی‌رغم این‌که یکی از کشورهایی هستیم که همیشه با کمبود آب روبرو بوده و باتوجه به اقلیم چند سال اخیر اما این نگاه که باید مدیریت مناسب در مصرف آب داشته باشیم شکل نگرفته است.

وی با بیان این‌که میزان مصرف آب شرب هفت درصد و ۹۳ درصد آب در حوزه کشاورزی و صنعتی مصرف می‌شود، اضافه کرد: تامین این هفت درصد آب شرب با اولویت انجام می‌شود اما باید مدیریت مصرف در حوزه صنعت و کشاورزی انجام گیرد و کشت و صنعت منطقی براساس میزان آبی که در کشور وجود دارد، داشته باشیم و باید نوع کشت و صنعت بازنگری شود.

وی با بیان این‌که برای استان تهران مصرف آب شرب میزان‌اش متفاوت است و رقم هفت درصد نیست، تصریح کرد: قالب بهره‌برداری در استان تهران در حوزه آب شرب است به گونه‌ای که ۴۶ درصد آب مصرفی شرب است و مدیریت توازن باید در تهران باید داشته باشیم و قرار شد جلسات روزانه و گزارش‌گیری صورت گیرد و برای مدیریت نوع مصرف نیز کارگروهی تشکیل می‌شود اما مجددا تاکید می‌کنم که متولی تسریع مدیریت وزارت نیرو است.

وی در خصوص وضعیت جاده‌های کشور نیز با توجه به این‌که متولی بخش جاده‌ها، سازمان راهداری است و ما در حوزه درون‌شهری کار می‌کنیم، اظهار کرد: البته با امضای وزیر کشور نامه‌ای را به تمام استانداری‌های کل کشور ابلاغ کردیم که اطلاع‌رسانی لازم و مدیریت برای بروز کمترین تصادفات در قالب پویش نه به تصادفات را داشته باشیم و باید بگویم مرگ ۲۰ هزار نفر در تصادفات آن هم به صورت سالانه زیبنده کشور نیست.

رییس سازمان شهرداری ها ودهیاری‌های کشور در خصوص وضعیت مناسب‌سازی معابر، حمل و نقل عمومی و غیره برای معلولان گفت: برای مناسب سازی ستاد رسمی‌سازی وجود دارد و هر سازه‌ای که در حوزه شهری و روستایی ایجاد می‌شود باید روابط و مقررات لازم را رعایت کنند البته تغییرات زیادی در این حوزه از گذشته تاکنون رخ داده و حتی برای تجهیز ساختمان‌های موجود نیز اقداماتی صورت گرفته شده است و در مورد تولید و خرید اتوبوس‌های جدید نیز مناسب‌سازی به آنها ابلاغ شده است و در مورد مناسب سازی در متروی تهران که مورد سوال خبرنگار بود باید بگوییم که براساس آماری که ارائه کردند یک سوم ایستگاه‌ها شرایط اولیه را ندارند که با معاون حمل و نقل شهر تهران در این خصوص صحبت کردیم و اعلام کردند که خودشان هم در این زمینه برنامه‌هایی دارند اما باید اعلام کنم که به طور کل از این به بعد در خریدهای داخلی و بین‌المللی این موضوعات رعایت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان پرونده‌های قضایی علیه شهرداران در کشور، اظهار کرد: شهرداری‌ها بودجه خود را دارند و باید تولید درآمد کنند و بخش اعظم درآمدها نیز ناپایدار است و مطمئنا در این شرایط که درآمد ناپایدار تولید می‌شود و بخشی از درآمدها جنبه توافقی برای ارسال پرونده‌ها به کمیسیون‌های ماده ۵ و غیره دارد شایبه‌هایی به وجود می‌آید اما این‌که واقعیت و اصل موضوع چیست و به چه میزان است، پیچیدگی‌های خود را دارد و باید بگویم که حوزه مدیریت شهری صحت و سلامت‌ترین شرایط اجرایی را دارد اما یعنی در فضایی که بخش اعظم آن سیال و نانوشته است، تولید درآمد و هزینه می‌کنند البته باید بازنگری در حوزه تولید درآمدها صورت گیرد.

نصرتی با بیان اینکه عدم ثبات در حوزه مدیریت شهری یکی از شرایط ایجاد شائبه است، گفت: ما مدیریت شهری پنج و ششم را کنترل کردیم و دیدیم که عمر شهردارها ۲۱.۷ ماه است، یعنی عمر شهردار هیچ‌گاه به متوسط دو سال نرسیده است و بخشی از این شرایطی که می‌گویید به این عدم ثبات‌ها مربوط می‌شود که با دستور وزیر و همکاری مجلس شورای اسلامی برای تثبیت حوزه مدیریت شهری مصوبات و قوانینی منعقد شده که حتی برای احراز صلاحیت شهردار اصلاحات خوبی صورت گرفته است و امید است قانون اصلاحی کمک کند که دغدغه‌های موجود و دغدغه‌ها در حوزه تخلفات کاهش یابد.

رییس سازمان شهرداری ها در خصوص اصلاحات صورت گرفته با تاکید بر این‌که شرایط طرح سوال استیضاح و برکناری نسبت به گذشته متفاوت شده است و دیگر اینگونه نخواهد بود که شبانه شهرداری جابه‌جا شود، تصریح کرد: همچنین پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح خواهیم کرد چرا که پیش از این قرار بود انتخابات شوراهای شهر در ۳۰ خردادماه سال آینده انجام شود و تصویب این مهم از لحاظ زمانی امکان‌پذیر نبود اما حالا با توجه به تمدید ۱۰ ماه فعالیت شوراها این قابلیت وجود دارد که مجددا انتخاب شهردار توسط مردم را پیشنهاد دهیم که به صورت پایلوت در ۳۱ مرکز استان اجرایی شود و معتقدیم اگر شهرداری با آیین‌نامه درست و مشخص انتخاب شود ارکان شهر بهتر مدیریت می‌شود و نباید هر کسی شهردار شود چرا که شهردار ۴۰۰ نوع وظیفه دارد و باید درآمد و هزینه‌ها را به دست متخصص بسپاریم و اگر این مهم انجام شود کارها فنی‌تر خواهد بود و شاهد ثبات مدیریت و پاسخگویی بیشتر و بهتر خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تمدید ۱۰ ماهه فعالیت شوراها آیا مجددا باید شهرداران انتخاب شوند، اظهار کرد: نیاز به رای‌گیری مجدد نیست.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص همپوشانی بافت فرسوده و بافت تاریخی و عدم نوسازی آن به ایسنا گفت: ۹۰۰ هزار هکتار محدوده شهری داریم که ۱۲۳ هزار هکتار آن بافت فرسوده است که عدد زیادی محسوب می‌شود . هفته گذشته با سازمان میراث فرهنگی جلسه‌ای داشتیم و از آنها خواستیم که بازنگری در حوزه قوانین و مقررات داشته باشند و به آنها اعلام کردم که اگر آنها به صورت سازمانی به میراث تاریخی تعلق خاطر دارند و من صورت شخصی بناهای تاریخی را دوست دارم و به آنها اعلام کردم که بافت و تک‌بناهای تاریخی باعث شده است که میزان بافت فرسوده افزایش یابد و ضوابط غلط موجب بروز این مشکل شده است چرا که تعیین حریم درجه یک تا چهار برای مجاورین بناهای تاریخی مشکلات‌ساز شده است و به آنها گفتم که تصور کنید بروزترین بناهای تاریخی را داشته باشیم اما اگر قرار باشد از دل بافت فرسوده و ناایمن عبور کنیم چه جذابیتی خواهد داشت؟  باید بازنگری در این حوزه صورت گیرد . می‌توانیم از نمونه‌های کشورهای دیگر استفاده کنیم و حتی به آنها گفتیم که وزارت راه و شهرسازی در این حوزه شرکت بازآفرینی دارد اما تا زمانی که ضوابط تاریخی تغییر نکند نمی‌تواند موفق باشد.

نصرتی بااشاره به بافتهای فرسوده گفت: به جای استفاده از ظرفیت بافت فرسوده به فکر الحاق زمین‌های مجاور به شهرها می‌افتند و این در حالی است که در این الحاقات هیچ زیرساختی وجود ندارد اما حداقل در بافت فرسوده زیرساخت‌ها تکمیل است .

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد عدم تعهدات بانک‌ها به پرداخت وام مسکن اضافه کرد: شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور چندین مرتبه تشکیل جلسه دادند و تاکید بر افزایش مبلغ وام بوده است. همچنین تاکید کردیم ساخت مسکن و بازنگری موضوع در بافت فرسوده فراموش نشود چرا که بافت‌های فرسوده بخشی از شهرهای موجود است که براین اساس افزایش رقم وام به ۸۰۰ میلیونی پیشنهاد شده اما هنوز نهایی نشده است.

وی در خصوص سرانجام تحقق ماده ۱۲ به ایسنا اظهار کرد: موضوع اختصاص مبالغی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مطرح است که البته در این چند سال کارنامه موفقی در این حوزه وجود ندارد که مورد گلایه همه بهره‌برداران درون و برون‌شهری شده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان این‌که در دولت با محوریت سازمان برنامه و بودجه امکان بهره‌مندی از این مهم برای ۶۰۰۰ تاکسی برقی در کلانشهرها از جمله تهران دیده شده و این مهم هم ابلاغ شده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه برای عبور از نگرانی‌هایی که ممکن است در زمان اجرای ماده ۱۲ رخ دهد بانک عاملی را معرفی و صندوقی را ایجاد کرده است که هر لحظه‌ای که اجرای ماده ۱۲ امکان‌پذیر نبود و نتیجه‌بخش هم نبود بانک و صندوق راهگشا باشند تا فشار به راننده نیاید.

نصرتی با بیان این‌که در انتشار اوراق مشارکت از این به بعد فقط به مشکلات ۹ کلانشهر توجه نمی‌کنیم بلکه با اولویت رفع آلودگی هوا برای حمل و نقل همگانی همه شهرهای درگیر تسهیلات تخصیص می‌دهیم، گفت: در حال حاضر برای واردات اتوبوس برای درون شهر مشکلی نداریم و ۳۰ همت انتشار اوراق مشارکت را تا ۲۸ اسفندماه برای مترو و اتوبوس خواهیم داشت و مازاد بر این شاهد هستیم که شهرداری‌ها نیز از محل منابع داخلی خود خریدهایی را انجام می‌دهند.

وی در خصوص رفع اختلاف لایروبی رودخانه‌های درون‌شهری گفت: اختلاف‌نظر در مورد لایروبی رودخانه‌های درون شهری وجود داشت و مشخص نبود متولی رسوب‌برداری وزارت نیرو هستند یا شهرداری‌ها  که جمع‌بندی براین شد که در درون شهرها این رسوب‌برداری توسط شهرداری‌ها انجام شود تا کوچک‌ترین بارش شاهد بروز سیل نباشیم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان افزود: در هفته آینده ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در حوزه اطفا حریق به ۳۰ شهرداری تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha