حسن سجادزاده امروز سهشنبه ۲۱ اسفند در جلسه ارزیابی طرح پیاده راه سازی خیابان شهدا که در دانشکده هنر و معماری همدان برگزار شد، اظهار کرد: ارزیابی طرح پیاده راههای باباطاهر و شهدا از سال گذشته بنا بر درخواست شهرداری از دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و در دو سال اخیر با مطالعاتی که انجام شده جلساتی در محافل مختلف برگزار شده است.
وی ادامه داد: پیش از آغاز طرح به بررسی طرحهای اجرا شده در حوزه پیاده راههای ساخته شده در کشور پرداختیم که بهترین طرحها مربوط به تهران بود، در پیاده راه سازی دو قطب بله و خیر وجود دارد علاوه براین به دلیل وجود موافق و مخالف در این طرح نگرانیهایی داشتیم اما در نهایت کار کارشناسی را انجام داده و صادقانه کار را ارائه میدهیم کما اینکه مسئولیت آن را نیز میپذیریم.
سجادزاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای بررسی وضعیت پیاده راههای همدان و شرایط اجرای آن در شهر، بیان کرد: در همین راستا توانستیم مقالهای را در یکی از نشریههای معتبر انگلستان به چاپ برسانیم موضوعی که مورد توجه ارزیاب یونسکو نیز قرار گرفت.
وی با این توضیح که در این مقاله برای توسعه بافت تاریخی همدان چهار مؤلفه را در نظر گرفتیم، افزود: یکی از مؤلفههای در نظر گرفته شده مسئله محله محوری است که باید فضای آن حفظ شود، مؤلفههای دیگر نظام حمل و نقل عمومی، حق توسعه برای شهروندان و توسعه راهبردی توریسم است چهار مؤلفهای که اگر مورد توجه قرار گیرد میتوانیم بافت تاریخی را نجات دهیم.
سجادزاده با تشریح دلایل عدم موفقیت پیاده راههای کشور، بیان کرد: لزوم برداشته شدن نگاه صفر و صدی از پیاده راهها، نگاه رویکردی به پیاده راهها، عدم ارائه نسخه یکسان برای پیاده راهها، توجه به فقدان مدلهای ترافیکی و عملکردی، عدم مشارکت گروههای نفع و ذی نفوذ، توجه به مسئله تسهیلگری در پیاده راه سازی، اولویتبندی مسائل در حوزه پیاده راهسازی، توجه به عدم جابهجایی جایگاه محلات و خیابانها، لزوم نظارت بر مجوزهای صادر شده در مناطق بافت تاریخی، استفاده از ظرفیتهای مغفول برای ایجاد ایستگاههای حمل و نقل و توجه به مسئله گذر زمان از جمله مسائلی است که باید در حوزه پیاده راه سازی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی خیابانهای اصلی و همجوار با محوطه جهانی هگمتانه، تصریح کرد: همجواری خیابان شهدا با هگمتانه یک ظرفیت بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید در گام اول وضعیت این خیابان ساماندهی شده و سپس پیاده راه سازی رخ دهد که البته این مسئله نیز بر مبنای اسناد بالادستی است.
سجاده زاده با اشاره به اینکه بیشترین کاروانسراها در خیابان شهدا وجود دارد، اظهار کرد: نظامهای حمل و نقل جدید باید متناسب با شرایط بافت طراحی شود یعنی باید از ماشینهای کوچک تراموا و... استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه طرح پیاده راهسازی باید هرچه زودتر اجرا شود چرا که با گذر زمان اجرای طرح سخت میشود، افزود: طرح تعریض محلات برای مدیریت ترافیک که پیشنهاد مشاور بود اقدام اشتباهی بود چراکه سبب از دست رفتن محلات میشد به همین دلیل از شهردار وقت خواستیم این کار را متوقف کند.
سجادزاده با تشریح مدل پیاده راههای ساخته شده در کشورهای مختلف، ادامه داد: مدلهای اجرا شده امتیازات و ویژگیهایی دارند که باید دید هر کدام از این مدلها به درد کدام خیابان میخورد تا آن را اجرا کرد.
وی بیان کرد: هر خیابان روحیه خاص خود را دارد و باید بر همین اساس پیش رفت خیابان شهدا نیز ظرفیت تاریخی بسیاری دارد که ارزیاب یونسکو را به وجد آورد که بر همین اساس میتوان قابلیت رویداد پذیری را در این خیابان انتظار داشت.
سجادزاده با تشریح دیگر ویژگیهای خیابان شهدا و لزوم توجه به امتیازات هر یک، ادامه داد: با کشف ساختار خیابان شهدا سعی کردیم شرایط موجود در این خیابان را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه سعی کردیم اتصالات خیابان شهدا که در دوران پهلوی بریده شده مجددا پیوند داده شود، گفت: ساختارهای اصلی مرتبط با خیابان شهدا مشخص شده و راسته آهن فروشان یکی از سوژههای مهم برای تغییر کاربری است چرا که با ثبت جهانی لازم است ببینیم چه طرحی برای فعال سازی آن، میشود اجرا کرد.
سجاد زاده بیان کرد: خیابان شهدا با خیابان اکباتان فرق دارد اول اینکه یک پایانه خوب دارد که میتواند مشکلاتی ترافیکی را بر طرف کند، علاوه بر این در لایه تجاری نفوذ پذیری کم است که همین سبب میشود مشکلات ترافیکی کم شود.
وی با بیان اینکه اغتشاشات سطحی و بصری در منطقه، بازار آهن فروشان و پارک ماشینهای شخصی از جمله مشکلات خیابان شهدا است که باید حل شود، خاطرنشان کرد: وجود گاراژها و زمینهای بلا استفاده، امامزادهها، کاروانسرا و عمارتهای متروک ظرفیتهای خیابان شهدا هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
سجاد زاده با تشریح پیشنهادات و نظرات اخذ شده از مردم و کسبه درباره موضوع پیاده راه سازی خیابان شهدا، افزود: در همین راستا مدلهای مختلفی برای خیابان شهدا ارائه شد که الگوی خیابان اشتراکی به عنوان گزینه نهایی معرفی شد.
وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرحها و لزوم در نظر گرفتن بایدها و نبایدها، گفت: برای اجرای طرح خیابان اشتراکی باید ملاحظات دیده و علاوه برآن فضاهای بلا استفاده ساماندهی شود و مورد استفاده قرار گیرد.
سجاد زاده با این توضیح که دباغ خانه و راسته آهن فروشان مسیرهای پر ظرفیت هستند که باید مورد استفاده قرار گیرند، بیان کرد: فشردگی خیابان شهدا تا سر گذر زیاد است و بعد از آن فشردگی کم است کما اینکه با توجه به ارتباط خیابان شهدا به میدان پروانه میتوانیم ترافیک را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به لزوم بسترسازی برای اجرای طرح، گفت: یکی از مسائل و مشکلات مربوط به میراث فرهنگی است که در این حوزه نیز در صورت پیدا شدن اثر فرهنگی در خیابان شهدا میتوان از آن به عنوان یک ظرفیت استفاده کرد مانند کاری که دیگر کشورهای خارجی انجام میدهند.
سجاد زاده با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح و حین اجرا الزاماتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: برند سازی خیابانها، جداره سازی، ایجاد پارکینگ، کیوسک پلیس و فضاهایی برای دستفروشان، تخفیف عوارض و... مسائلی هستند که بعد از اجرای طرح باید مورد توجه باشد.
انتهای پیام
نظرات