سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی که شنبه ۱۱ اسفند در دانشگاه مازندران برگزار شد، سخنگوی گروه موافق با تعریف واژگان دین و دینداری، گفت: دینداری در ایران پیش از اسلام شکل گرفته؛ پس از ما هم ادامه خواهد داشت، اسلام بخشی از هویت ملی- فرهنگی ما و تعیینکننده ارتباطهای جامعه است. حضور مردم در جشنها و مناسبتها همواره موید دینداری و پایبندی مردم به دین بوده، در بحرانها نیز مردم به دین روی میآورند که همگی نشانگر عدمکاهش است.
داوودی نماینده گروه مخالف هم گفت: در سالهای اخیر نظرسنجیها نشانگر کاهش دینداری در ایران به لایل گوناگون از جمله دسترسی آسان به اینترنت بوده، نسل جدید ایرانی ارزشهایی متفاوت از نسل قبل دارد که گاه بر آن است که دینداری از زندگی مدرن فاصله دارد.
عدمشفافسازی از سوی نهادهای متولی، شناخت ناکافی از همهشمول بودن اسلام، تنوع در دینداری، ورود فرهنگ غربی و ترویج فرهنگ بیبندوباری و عدم توجه مسئولان به آن از علل این مساله است.
زرگریان از گروه ذوالفقار در پاسخ اظهار کرد: دینداری بهصورت پویا حرکت کرده اما تغییراتی داشته و شکلهای جدید به خود گرفتهاست. امروز تغییراتی را در دینداری شاهدیم، این اصل به باورهای فرد و نه صرفا اعمال دینی متکی است، مردم به اعمال ظاهری بسنده نمیکنند و در پرده مردم دینداری میکنند، شاید دلسردی باشد اما کاهش نیافتهاست.
نماینده گروه مخالف با نقد معنای دینداری تاکید کرد: میل به عضویت در حوزههای علمیه کاهش یافته که خود نشانگر کاهش میل عمومی است، باید به این گزاره واقعبینانه نگاه کنیم، نه آرمانگرایانه! دین در خفا جدا از دینداری در جامعه است. پژوهشهای موردی تخصصی موید افزایش خداباوری در برابر میل به دینداری است.
رمضاننژاد از گروه موافق با نقد واژه بیبندوبار آن را در خور شان جوان ایرانی ندانست و گفت: نباید مخالفت یا تغییر به بیبندوباری تعبیر شود، بزرگان بسیاری اعتقاد دارند که جامعه ایرانی در دینداری سنتی دچار ریزش بوده اگر نه اصل آن پابرجاست.
داوودی از گروه شهید علیپور خاطرنشان کرد: نطرسنجیها نشانگر کاهش مشارکت مردم در مناسبات مذهبی است، اگر منظور از دینداری اجرای آداب و رسوم است باید گفت معنای آن تغییر یافته، از سویی فردگرایی در جوامع مدرن رشد پیدا کرده که افراد به دنبال تجربه معنوی خود و درنتیجه کاهش میل به دینداری است. انتظارت افراد میتواند تاثیر عمیق بر گرایش آنها داشته باشد و درصورت پاسخگو نبودن دین، از آن گریزان میشوند.
زرگریان از گروه موافق با اشاره به تغییر پوشش گفت: ممکن است فردی پوشش مورد تایید مذهبی نداشته باشد اما از درون دیندار باشد. دسترسی به امکانات از سوی دیگر یکی از دلایل عدم بروز دینداری در جامعه است.
سخنگوی مخالف در پاسخ اظهار کرد: جمله بیبندوبار در شان جوان ایرانی نیست، بسیار شبیه است به جمله «جای هنرمند زندان نیست»؛ نگاه واقعبینانه به «نسل زد» داشته باشیم، جوانها را به حال خود رها کردیم و بینمان فاصله است. دینداری اگر التزام عملی به احکام است نباید حجاب و تغیر پوشش در آن پذیرفته شود.
رمضاننژاد از گروه موافق گفت: دینداری تنها به اجرای اعمال محدود نیست و اخلاق و معرفتمحور نیز هست. دین تنها در مناسک دیده نمیشود و دینداری فردی نیز جریان دارد.
داوودی در راند پنجم از گروه مخالف خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین، تدوین برنامه منسجم و قابلاجرا، تهیه برنامههای فاخر ملموس و حضور مستمر مبلغان مذهبی و مسئولان در بین مردم راهبردهای تعمیق دینداری است.
زرگریان سخنگوی گروه ذوالفقار گفت: گزاره دین صرفا به معنای عام آن و نه فقط برای اسلام بیان شد. نظر بزرگان بر عدمکاهش دین داری و تغییر معنای آن است.
سخنگوی گروه مخالف تاکید کرد: حق تحریف دین را نداریم و نمیتوانیم بر مبنای میل شخصی آن را تغییر دهیم. ابتدا دغدغه «نسل زد» را بپذیریم تا راهحل پیدا کنیم، به جای پشت گوش انداختن و انکار نسل جدید، اگر با این نسل باشیم میتوانیم فاصله آنها با دین را کم کنیم.
در پایان داوران با اعطای ۲۵۷ امتیاز، گروه شهید علیپور را بهعنوان گروه برتر انتخاب کردند.
انتهای پیام
نظرات