نعمت ا... فرزانپور در گفتوگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت ساخت پایانه ها و پارکینگ های باقی مانده خطوط فعلی متروی تهران، گفت: در حال تکمیل فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ مترو هستیم تا ظرفیت آن افزایش یابد؛ این مهم سال آینده به سرانجام می رسد. همچنین پایانه آزادگان در انتهای خط ۳ مترو به صورت فازبندی تکمیل و احداث خواهد شد که فاز نخست آن، آذر ماه سال آینده افتتاح میشود.
وی با اشاره به پایانه دولت آباد در خط ۶ متروی تهران یادآور شد: اگر چه ساخت این پایانه آغاز شده است؛ اما اولویت ما ، فعلا تکمیل فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز و ساخت فاز نخست پایانه آزادگان است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران، افزود: در تلاش هستیم این دو پروژه در سال آینده به بهره برداری برسند تا نگهداری بخشی از ناوگان جدیدی که خریداری شده است ، توسط این پایانهها پوشش داده شوند، البته با وجود اینکه احداث و راهاندازی پایانه دولت آباد در دستورکار قرار دارد؛ اما بهره برداری از آن به سال آینده نمیرسد.
فرزانپور ابراز امیدواری کرد که فاز اول پایانه جنوبی خط ۷ متروی تهران در جنب ورزشگاه تختی به شرط تأمین به موقع منابع مالی، سال آینده به سرانجام برسد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد وضعیت ساخت متروی شهرهای اقماری و انتقادات اخیر شهردار رباط کریم در خصوص عدم ساخت ایستگاه مترو برای این شهر توسط شهرداری تهران، گفت: اصولاً احداث مترو برای شهرهای اقماری پایتخت، جزو وظایف شرکت متروی تهران نیست.
به گفته فرزانپور، دولت ساخت متروی این قبیل شهرها را از حدود اختیارات شهرداری تهران خارج کرده است. البته قرار بر این بود که در شرکت راه آهن برای ساخت متروی شهرهای اقماری یک شرکت ثبت شود و ساخت این خطوط در آن شرکت زیر مجموعه راه آهن پیگیری شود.
وی در مورد مسائل مطرح شده پیرامون چرایی ساخته نشدن ایستگاه متروی شهرستان رباط کریم با بیان اینکه ساخت امتداد خط یک مترو تهران، اظهار کرد: شهر آفتاب تا شهر پرند، با بودجهای که توسط دولت تأمین و شرکت متروی تهران صرفا به عنوان مجری معرفی شد، صورت پذیرفت.
مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: در مورد ساخت ایستگاه مترو برای شهرستان رباط کریم، اخیرا فیلمی از سخنان شهردار این شهر منتشر شده که به نظر می رسد به روند قانونی انجام کار توجه نشده است. اهالی شهرستان رباط کریم درخواست دارند در مسیر خط متروی تهران -پرند، یک ایستگاه مترو دایر شود که این ایستگاه فاصله ای نیز با شهر رباط کریم دارد.
فرزاانپور ادامه داد: در واقع خط مترو به داخل شهر رباط کریم نمیرود و متولیان شهرداری این شهرستان می خواهند از حاشیه شهر رباط کریم ( از انتهای ضلع غربی فرودگاه امام خمینی (ره ) )که مترو به سمت پرند میرود، یک ایستگاه برای آنها احداث کند.
وی گفت: ساخت این ایستگاه در طرح خط متروی تهران - پرند که مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد ، دیده نشده است. به تعبیری شهروندان رباط کریم درخواست ساخت ایستگاه مترو را دارند؛ اما باید متوجه باشند که اصولاً اختیار احداث این ایستگاه با شهرداری تهران و یا شرکت متروی تهران نیست.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه مدیریت شهری رباط کریم برای ساخت این ایستگاه مترو باید یک فرآیند قانونی را طی کند و مجوزهای لازم را اخذ کنند، گفت: مدیران شهرداری رباط کریم برای انجام این مهم، مشاور گرفته و ظاهراً تایید شورای عالی ترافیک استان تهران را نیز گرفتهاند اما می بایست این مهم در شورای عالی ترافیک کشور بررسی و تأیید شود.
وی اظهار کرد: بعد از تأیید شورای عالی ترافیک کشور نیز ، باید مجوز سازمان برنامه و بودجه اخذ شود. بعد از طی این مسیر قانونی، شهرستان رباط کریم میبایست پیمانکار حرفهای مورد تأیید شرکت متروی تهران را به عنوان مجری طرح انتخاب کند تا در کنار خط گرم و فعال متروی پرند، با ملاحظات فنی و ایمنی لازم، یک ایستگاه برای شهر خود را احداث کنند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: اختیار ساخت یا عدم ساخت ایستگاه مترو در نزدیکی رباط کریم ارتباطی با شرکت متروی تهران ندارد و آنها می بایست روند قانونی این فرآیند را طی کنند؛ اما آقایان به گونهای این موضوع را منعکس کردهاند که گویا شهرداری تهران مخالف ساخت این ایستگاه است، درحالی که تحقق این امر مستلزم اخذ مجوز های قانونی است.
انتهای پیام
نظرات