به گزارش ایسنا، برای نخستینبار در بیش از یک قرن اخیر، دو نیمه از یک نقاشی «ادوارد مانه» که قبل از اینکه هنرمند تصمیم بگیرد آن را به دو نیم تقسیم کند، یک بوم واحد بوده است، موقتاً در یک نمایشگاه در گالری ملی لندن دوباره به هم پیوسته خواهند شد. این اتحاد فرصتی نادر برای نگاه کردن به فرآیند خلاقانه در حال تکامل مانه و فرهنگ پرجنبوجوش کافههای پاریسی است که او قصد داشت آن را به تصویر بکشد.
این نقاش مدرن فرانسوی در سال ۱۸۷۴ میلادی خلق یک نقاشی جدید را شروع کرد که نه یک پرتره مجلل یا صحنه جنگی باشکوه، بلکه یک تصویر گذرا از زندگی روزمره در یک کافه محلی پاریسی بود. اما اتفاقی که افتاد این بود که چیزی در ترکیب کلی نقاشی به درستی پیش نمیرفت. «مانه» پس از چند تلاش برای اصلاح مشکل، تسلیم شد و بوم را به دو نیم تقسیم کرد؛ البته همه با این تصمیم موافق نبودند.
دو نقاشی که از تقسیم بوم حاصل شدهاند، «Au café» و «Corner of a Café-Concert» هستند که جنبههای مختلفی از یک کافه واحد واقع در محله شلوغ «مونمارتر» پاریس را به تصویر میکشند. اگرچه در ابتدا از همان بوم جدا شده بودند اما به طور مستقل از یکدیگر تکمیل شدند. هر دو این نقاشیها در سال ۱۸۷۹ میلادی در سالن Triennial واقع در آنتورپ در اتاقهای جداگانه به نمایش درآمدند. هردو این نقاشیها توسط مجموعهداری به نام «Étienne Barroil» خریداری شدند. این دو نقاشی پس از مرگ او در سال ۱۸۸۷ میلادی سرنوشت متفاوتی پیدا کردند و در مکانهای جداگانهای نگهداری شدند.

نقاشی «Corner of a Café-Concert» در سال ۱۹۲۴ میلادی وارد مجموعه گالری ملی لندن شد. این درحالی است که «Au café» در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط مجموعهدار سوئیسی به نام «Oskar Reinhart» خریداری شد و معمولاً در خانه سابق او که اکنون به موزه تبدیل شده است در «وینترتور»، واقع در شمال سوئیس به نمایش گذاشته میشود. اما در حال حاضر، این نقاشی به لندن منتقل شده است تا در نمایشگاه «گویا تا امپرسیونیسم: شاهکارهایی از مجموعهOskar Reinhart» در گالری کورتولد نمایش داده شود که تا ۲۶ مه در حال نمایش است.
با توجه به اینکه گالری ملی در میدان Trafalgar و گالری کورتولد در خانه سامرست در انتهای مقابل خیابان استرند لندن قرار دارند، این دو نقاشی در بیش از یک قرن اخیر تا این حد به هم نزدیک نبودهاند. اما طرفداران مانه نیازی به پیادهروی بین این دو مکان برای تصور نقاشی اصلی نخواهند داشت. پس از پایان نمایشگاه «گویا تا امپرسیونیسم» در ماه مه میلادی، این دو نیمه نقاشی موقتاً در گالری ملی تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۵ دوباره به هم متصل خواهند شد.

این نمایش به بازدیدکنندگان امکان آنرا میدهد که نگاهی به ترکیب اولیه که «مانه» ابتدا در قالب یک طراحی با گچ و مداد در یک دفترچه جیبی ترسیم کرده بود، بیندازند. ممکن است او این دفترچه را زمانی که به کافهها میرفت، همراه خود داشته باشد. این نسخه فقط شامل مردی با کلاه لبهدار و پیشخدمت مقابل او بود، اما وقتی مانه ایده خود را به بوم منتقل کرد، افراد بیشتری را اضافه کرد تا صحنهای شلوغتر بسازد.
مانه برخی اصلاحات جدی روی بوم انجام داد. تکهای از بوم از Au café بریده شده و به Corner of a Café-Concert اضافه شده بود، سپس دوباره از آن جدا شده و به لبه راست Au café وصل شده است. این تکه شامل یک شخصیت است که به نظر میرسد ابتدا به عنوان یک مرد تصور شده بود (از جمله یقه سفید مردانهاش) اما بعدها به یک زن جوان با موی بلند تبدیل شده است.
انتهای پیام
نظرات