به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی بر اهمیت توسعه و تقویت مراکز آموزش زبان در کشور تأکید کرد و گفت: آموزش زبان یکی از ابزارهای اساسی در ارتقای جایگاه علمی کشور است و باید به عنوان یک اولویت در وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیر دولتی قرار گیرد.
وی به اهمیت زبانآموزی در توسعه علمی کشور و نقش آن در ارتباطات بینالمللی اشاره کرد و افزود: آموزش زبان باید به عنوان یک بخش مکمل برنامههای آموزشی رسمی کشور مورد توجه قرار گیرد و مراکز آموزش زبان باید ضریب نفوذ خود را در سراسر کشور افزایش دهند.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت تقویت رویکرد تربیتی در آموزش زبان اشاره کرد و گفت: باید در انتخاب محتوا، شیوههای تدریس و رفتار اساتید، به طور جدی به رویکرد تربیتی توجه کنیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از بزرگترین تهدیدات نفوذ فرهنگی در کشور از طریق آموزش زبانهای خارجی صورت میگیرد گفت: باید مراقب باشیم که این فرآیند به درستی هدایت شود.
وی از نظارت دقیق بر فرآیندهای آموزش زبان و تولید محتواهای آموزشی به عنوان یکی از اولویتهای جدی این وزارتخانه یاد کرد و افزود: باید از بروز آسیبهای احتمالی در این زمینه جلوگیری شود. نظارت بر حوزههای محتوا و نظارت بر رفتارهایی که در مجموعه مراکز آموزش زبان رقم میخورد مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه سیاست تنوع زبانی محدود به یک زبان نباید باشد و این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ادامه داد: این نگرانی به شدت وجود دارد که ما نتوانیم نظارت کافی و درست را بر فرآیندهای یاددهی و یادگیری آموزش زبان و تولید محتواهای مکتوب و غیر مکتوب انجام دهیم.
کاظمی به هماندیشی و همکاری مستمر با شورای هماهنگی موسسان مراکز آموزش زبان و دیگر نهادهای مرتبط اشاره کرد و گفت: این رویداد پایان یک مسیر نیست بلکه آغاز یک حرکت مهم در جهت تقویت و گسترش مراکز آموزش زبان در سطح کشور است.
وی از تمامی فعالان و اساتید در این حوزه خواست با همکاری و همفکری، به دنبال تحقق اهداف بلندمدت برای ارتقای سطح آموزش زبان در کشور باشند.
به گزارش ایسنا، همچنین سید جلال موسوی نیز در نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجه با بیان اینکه زبانآموزی نه تنها یک مهارت برقراری ارتباط است، بلکه فرصتی برای تقویت هویت ملی و فرهنگی دانشآموزان است گفت: آموزش زبانهای خارجی به ما این امکان را میدهد که با دیگر فرهنگها ارتباط برقرار کنیم و نه تنها زبان بلکه فرهنگ، آداب و رسوم ملی خود را نیز معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه ایجاد بستری برای تعامل دانشآموزان در کلاسها و استفاده از ابزارهای مناسب برای یادگیری زبان، نقش بسیار مهمی در موفقیت آنها ایفا میکند افزود: باید به جنبههای تربیتی و هویتی در کنار آموزشهای زبان توجه کنیم که دانشآموزان احساس هویت و تعلق به فرهنگ خود را تقویت کنند.
موسوی عنوان کرد: امیدوارم که با همکاری و همدلی در فضای آموزشی شرایطی فراهم شود تا دانشآموزان نه تنها زبان بیاموزند، بلکه به فرهنگ و هویت خود نیز افتخار کنند و در آیندهای روشن و موفق قدم بردارند.
انتهای پیام
نظرات