جشنواره فجر

  • شنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403112719567
  • خبرنگار : 71410

اسفندیار تخم کار در گفت‌وگو با ایسنا:

از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای معرفی موسیقی اقوام بهره ببریم

از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای معرفی موسیقی اقوام بهره ببریم

اسفندیار تخم‌کار که قرار است در «شب موسیقی شرق و جنوب خراسان» به اجرای برنامه بپردازد به نقش شبکه‌های اجتماعی در معرفی موسیقی اقوام مختلف ایرانی اشاره و بیان کرد: امروز، مردم با گوشی‌های هوشمند، بیش از هر چیز دیگری سر و کار دارند. چه اشکالی دارد اگر متولیان فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی را فرصتی برای معرفی موسیقی‌ها و نغمه‌های محلی بدانند؟

این هنرمند سرشناس موسیقی نواحی در گفتگو با ایسنا از اجرای موسیقی مقامی خراسان خبر داد و افزود: تجنیس، گرایلی، شاختایی، بلوای و بلیل جزو مقام‌های موسیقی خراسان هستند اما «نوایی» مشهورترین و گستردین‌ترینِ آنهاست که افراد بسیاری از استاد غلامعلی پورعطایی، ابراهیم شریف‌زاده و عثمان محمدپرست تا عبدالوهاب شهیدی و محمد اصفهانی و بیژن بیژنی و دیگران، آن را اجرا کرده‌اند.

این خواننده و نوازنده که سابقه اجراهای گوناگون در جشنواره موسیقی فجر را داشته، برنامه‌های این‌چنین را موثر دانست و افزود: طبیعی است که برگزار شدن هر جشنواره و برنامه فرهنگی به هر مناسبت و بهانه‌ای خوب است چون مجال و فرصتی است تا هنرمندان یکدیگر را ببینند و با هم تبادل نظر کنند از سوی دیگر موجب می‌شود تا مردم با جذابیت‌ها و قابلیت‌های موسیقی محلی آشنا شوند اما تعدادشان باید بیشتر شود.

تخم‌کار به ضرورت توجه و حمایت‌ بیشتر از هنرمندان موسیقی نواحی اشاره و بیان کرد: هنرمندان باید فضایی برای معرفی هنر خود و ارتباط با مخاطبان داشته باشند؛ در حالی‌ که جشنواره موسیقی فجر، سالی یک‌بار برگزار می‌شود و ضرورت دارد تعداد برنامه‌های افزایش یابد تا در این شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی از هنرمندان حمایت شود؛ این کار موجب می‌شود نسل جوان تمایل بیشتری به فراگیری ملودی‌ها و افسانه‌های محلی داشته
باشد و در حفظ و گسترش آن بکوشد.

به گفته تخم‌کار،  قدمت دوتار خراسان که محور موسیقی خراسان است و همه مقام‌های موسیقی، چه در شرق و جنوب خراسان و چه در شمال آن با دوتار نوخته می‌شود به چند هزار سال قبل برمی‌گردد.

این نوازنده به نقش شبکه‌های اجتماعی در معرفی موسیقی اقوام مختلف ایرانی نیز اشاره و بیان کرد: امروز، تعریف رسانه تغییر کرده و مردم با گوشی‌های هوشمند، بیش از هر چیز دیگری سر و کار دارند. چه اشکالی دارد اگر متولیان فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی را فرصتی برای معرفی موسیقی‌ها و نغمه‌های محلی بدانند؟

او معتقد است: زمانی می‌توانیم از جوانان انتظار داشته باشیم که موسیقی اصیل و فاخر بشنوند که این نوع موسیقی را به روش درست و البته جذاب به آنها معرفی و از هنرمندان، حمایت مالی و معنوی کرده باشیم؛ اگر نه خیلی‌ها از من می‌پرسند تو که ۴۰ سال ساخته و نواخته‌ای، دستاوردت به لحاظ اقتصادی چه بوده است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha