جشنواره فجر

  • چهارشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403112417958
  • منبع : صدا و سیما

آسیبی به نام نگاه مناسبتی در تولیدات تلویزیونی/ ساخت سریال درباره مهدویت اصلا راحت نیست

آسیبی به نام نگاه مناسبتی در تولیدات تلویزیونی/ ساخت سریال درباره مهدویت اصلا راحت نیست

قائم‌مقام معاونت سیما با بیان اینکه موضوع مهدویت یکی از موضوعات بسیار مهم در عرصه فرهنگی و در سطح کلان به شمار می‌آید، اظهار کرد: امسال تولید سریال با موضوع مهدویت روی آنتن نداریم، ولی قطعاً جزو نیازهای رسانه ملی است و حتماً باید به آن پرداخته شود. البته تولید سریال با مضمون مهدویت جزو دستورکارهای ماست و قطعاً از آن غافل نیستیم. حتی گفت‌وگوهایی نیز برای تولید چنین محصولاتی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما درباره تولید برنامه در رابطه با مهدویت در صداوسیما و نگاه مناسبتی به این گزاره بنیادین توضیح داد: در چند سال اخیر برنامه «معلی» هم‌زمان با اعیاد شعبانیه روی آنتن رسانه ملی رفته است. این برنامه که از ابتدا تا انتهای نیمه‌شعبان همراه با اعیاد و میلادهای فرخنده این ماه پخش می‌شود، مورد استقبال جمع کثیری از مخاطبان قرار گرفته است. امسال نیز حتماً همین‌طور خواهد بود و مخاطبان از تماشای «معلی» لذت می‌برند. 

بازنمایی انتظار در «حسینیه معلی»

غفوری تصریح کرد: در برنامه «معلی» که اصطلاحاً از تولیدات بزرگ تلویزیون محسوب می‌شود، گروه سردبیری جدی و حرفه‌ای و عناصر تولیدی قدرتمندی حضور دارند و موضوع مهدویت در «معلی» به‌صورت اصلی اساسی دنبال می‌شود.

قائم‌مقام معاونت سیما با بیان اینکه موضوع مهدویت یکی از موضوعات بسیار مهم در عرصه فرهنگی و در سطح کلان به شمار می‌آید، اظهار کرد: امسال تولید سریال با موضوع مهدویت روی آنتن نداریم، ولی قطعاً جزو نیازهای رسانه ملی است و حتماً باید به آن پرداخته شود. البته تولید سریال با مضمون مهدویت جزو دستورکارهای ماست و قطعاً از آن غافل نیستیم. حتی گفت‌وگوهایی نیز برای تولید چنین محصولاتی صورت گرفته است.

غفوری ضمن اشاره به نقش طرح و فیلمنامه خوب در تبیین بحث مهدویت عنوان کرد: مهدویت محتوایی عمیق و ارزشمند است؛ بنابراین، تولید سریال در این رابطه اصلاً راحت نیست. باید فیلم‌نامه و طرح غنی برای چنین کاری در نظر گرفته شود.

وی در خصوص سختی تولید اثر نمایشی با موضوع مهدویت توضیح داد: فیلم‌نامه‌ای که قرار است مهدویت را دستمایه اصلی خود قرار دهد، باید بتواند مفهوم انتظار را به‌درستی معرفی کند. ابتدا باید طرح اولیه‌ای داشت که برای مخاطب امروزی قابل درک و جذاب باشد. به نظرم سخت‌ترین قسمت کار در تولید چنین آثاری، رسیدن به طرحی قابل قبول و باکیفیت است.
غفوری تأکید کرد: مهدویت قطعاً برای رسانه ملی اولویت دارد و امیدواریم در سال‌های پیش رو بتوانیم آثار فاخری درباره این گزاره امیدبخش و الگوساز تولید کنیم.
 

ضعف‌های رسانه‌ای برای بیان موضوع مهدویت

میثم مرادی، مدیر شبکه یک سیما نیز درباره مسئله مهدویت و آرمان مهدی و تولیدات محتوا در باره آن گفت: این آرمان یک مسیر و فرایند دارد و خوشبختانه این مسیر در عصر انقلاب اسلامی توجه به اندیشه‌ها و دستورهای امام و رهبری است.
وی تصریح کرد: اگر در رسانه ملی در حوزه تولید محتوا و برنامه‌سازی، به اصل ولایت فقیه و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم، قطعاً توانسته‌ایم نقشه راه روشنی برای رسیدن به آینده مهدوی ترسیم کنیم.
مدیر شبکه یک سیما با اشاره به ضعف‌های رسانه‌ای برای بیان موضوع مهدویت در تولیدات گفت: یکی از اشتباهات این است که بین معارف مهدوی و انقلاب اسلامی فاصله‌گذاری شده است و این یک خطر محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته و بیشتر از جانب جریانی تحت عنوان انجمن حجتیه این خطا افزایش یافته و موجب ایجاد فاصله بین گفتمان انقلاب اسلامی و مهدویت شده است.
مرادی تأکید کرد: اتفاقاً گفتمان انقلاب اسلامی ایران، به‌شدت گفتمانی مهدوی است. این گفتمان به آینده نگاه دارد و برای انسان تکلیف و وظیفه فرض می‌کند و او را در نسبت با جامعه و آحاد امت اسلامی‌به کنش و مسئولیت‌پذیری وا می‌دارد. این نگرش و این جامعه، درد مستضعف، مظلوم و امت دارد.
وی اضافه کرد: اگر تلقی ما برنامه‌سازی با موضوع مهدویت در رسانه ملی، توجه دادن به معارف مهدوی و مفهوم انتظار باشد، در مسیرمان درست حرکت می‌کنیم، اما اگر صرفاً به منجی بودن امام زمان (عج) تأکید کنیم و اینکه قرار است با ظهور امام، ظلم و جور از دنیا برچیده ‌شود که قطعاً این‌طور است، کافی نیست. حضرت حتماً ظهور خواهد کرد، ولی اینکه همه بحث ما به همین نکته معطوف شود، متحجرانه است.
مرادی متذکر شد: مردم باید به‌واسطه تولیدات مبتنی‌بر مهدویت و اصل انتظار، به کنش دعوت شوند و به تکالیف خود در حوزه‌های گوناگون عمل کنند. ضمن اینکه گوش به فرمان ولی‌فقیه باشند. این اصل اگر در تولیدات مبتنی‌بر اصل انتظار و مهدویت مورد تأکید واقع شود، قطعاً محصولات بسیار آموزنده و ارزنده‌ای برای امت اسلامی عرضه خواهیم کرد.
 

آسیب به آثار مهدوی با نگاه مناسبتی

اسماعیل بهمن‌آبادی، مدیر خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ نیز در خصوص پرداختن به موضوع مهدویت در رسانه ملی تصریح کرد: به نظرم یکی از آسیب‌هایی که در رسانه با آن مواجهیم، نگاه مناسبتی داشتن به موضوعات و تولیدات است و این آسیب در محصولات با محوریت مهدویت نیز وجود دارد.
وی افزود: ما در خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ، نگاه تولیدی نداریم و تمرکزمان بیشتر بر رشد مستعدان و هنرمندان است. ما براساس استعدادهای اشخاص در خصوص تولیدات تصمیم‌گیری می‌کنیم، اما به هر حال اولویت‌های موضوعی و محتوایی را نیز در نظر داریم. مشخصاً در خصوص پرداختن و تولید اثر با مضمون مهدویت و مفهوم انتظار، سعی می‌کنیم در همه آثار، ردی از این موضوع ارزشمند وجود داشته باشد، نه اینکه صرفاً به‌مناسبت نیمه‌شعبان اثری را تولید کنیم.

مدیر خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ با بیان اینکه گرامیداشت اعیاد عظیمی مانند نیمه‌شعبان و انعکاس آن از صداوسیما قطعاً از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: مخاطبان، این جشن‌ها را دوست دارند و از ما تولید محتوای مناسبتی را هم مطالبه می‌کنند. در قالب فیلم کوتاه و نماهنگ‌ها بارها به موضوع انتظار منجی و مهدویت پرداخته شده و بیشتر هم به‌صورت مناسبتی روی آنتن رفته است، اما این کافی نیست.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم زمانی که از آینده در یک اثر صحبت می‌کنیم، باید مراقب باشیم آینده‌ای را متصور نشویم که امیدی به ظهور در آن دیده نمی‌شود و قالب آن، همسو با باور به مهدویت و ترسیم دنیای پس از ظهور نیست.
بهمن‌آبادی یادآوری کرد: ما قطعاً افرادی را که دغدغه و استعداد خاصی برای پرداختن به موضوع مهدویت در تولیداتشان دارند حمایت می‌کنیم و در مینی‌سریال یا سریال‌هایی که در خانه جوان تولید خواهد شد به مفهوم انتظار و مهدویت توجه خواهیم کرد.

مدیر خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ ضمن اشاره به اینکه اگر برای تولید اثر با موضوع مهدویت، خودمان را به مناسبت‌ها محدود نکنیم، آثار فاخری در این زمینه تولید خواهد شد، اظهار کرد: موضوع مهدویت در زندگی مردم ایران، ساری و جاری است و بارها در مشکلات همه ما یک بار هم که شده صاحب‌الزمان (عج) را صدا زده‌ایم و این یعنی توجه مخاطبان به امام عصر (عج) وجود دارد و ما باید از این باور عمیق بهره ببریم و آثاری تولید کنیم که در شأن این مفهوم باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha