• شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403112014745
  • خبرنگار : 50037

مدیرکل راهداری استان خبرداد

اجرای ۵۹۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های همدان

اجرای ۵۹۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های همدان

ایسنا/همدان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان از رکورد اجرای ۵۹۰ کیلومتر روکش آسفالت در سطح راه‌های این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

مهرداد آهکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه استان همدان به نسبت سنوات گذشته بیشترین حجم روکش آسفالت را داشته است، اظهار کرد: حجم روکش آسفالت سطح استان همدان در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ کیلومتر، در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰۴ کیلومتر و در سال‌جاری ۵۹۰ کیلومتر بوده که روکش آسفالت امسال استان اعم از  آسفالت گرم، آسفالت لکه گیری، روکش و آسفالت رکورد بسیار خوبی نسب به سنوات گذشته داشته است.

آهکی با اشاره به اینکه انجام عملیات آسفالت گرانترین و پرهزینه‌ترین قسمت انجام عملیات راهسازی به شمار می‌رود، تصریح کرد: در سنوات گذشته هر تن قیر به قیمت ۸۵۰۰ بوده که در حال حاضر با جهش بالایی هرتن قیر افزون بر ۳۲ میلیون تومان هزینه بردار است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۵۹۰ کیلومتر هم می‌توانستیم رکورد دو چندان در زمینه عملیات آسفالت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: انجام بیش از این میزان حجم در توان اعتبارات  سازمان نبود در غیر اینصورت حجم بیشتری از عملیات روکش و آسفالت را در استان انجام می‌دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان میزان راه‌های استان همدان را ۵۵۴۲ کیلومتر برشمرد و اظهار کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در راه‌های استان عملیات  روکش آسفالت انجام گرفته که معادل یک پنجم برابر با ۲۰ درصد راه های سطح استان می‌شود.

وی ادامه داد: از ۸۸۷ نقاط پرحادثه خیز سطح کشور تعداد ۵۲ نقطه حادثه‌خیز مربوط به استان همدان بوده که از این تعداد نقاط حادثه‌خیز استان مقرر بود ۲۱ نقطه در سال ۱۴۰۲ و ۳۱ نقطه در سال ۱۴۰۳ اصلاح و رفع شود.

آهکی با بیان اینکه در همین رابطه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱ نقطه و در سال ۱۴۰۳ در مجموع ۴۵ نقطه حادثه‌خیز  استان اصلاح شده است، تصریح کرد: هفت نقطه باقی مانده از نقاط حادثه‌خیز استان هم در حال حاضر هم آشکارسازی شده و هم با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.

وی با اشاره به سهم خوب استان از اعتبارت ملی و فرا استانی در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز، گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز استان باید تا پایان سال مالی امسال به پایان برسد که در همین رابطه با روند پیشرفت خوب این امر بر اساس پیش‌بینی ها خیلی زودتر از موعد مقرر رفع نقاط حادثه خیز فوق  استان به پایان خواهد رسید.

آهکی افزود: ۲۴۰۰ کیلومتر خط کشی، ۱۵ هزار کیلومتر شانه سازی و تنظیم قنو، ترانشه برداری راه‌های اصلی و روستایی ۱۵۰ مقطع، درزگیری ۲۰۰ هزار متر، ترمیم و بهسازی ۱۵۰ پل، نصب ۵۰۰۰ علائم،۱۰ کیلومتر حفاظ میانی، ایجاد سیستم روشنایی در ۱۰ نقطه به طول پنج کیلومتر از دیگر اقدامات امسال انجام شده توسط راهداری استان بوده که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از پنج کیلومتر سیستم روشنایی نصب شده امسال در سطح استان همدان حدود ۲.۵ کیلومتر آن به کمربندی اسدآباد اختصاص داشته که در یک اقدام جهادی با همکاری شرکت ساخت و توسعه در مدت کوتاهی تنها ظرف ۱۰ روز این پروژه را انجام دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه عملکرد راهداری‌های سطح کشور  توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  در ۴۰ سنجه از جمله رفع نقاط حادثه‌خیز، کاهش تصادفات جاده‌ای، روکش آسفالت، صیانت از حریم راه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان بر اساس همین سنجه در حال حاضر رتبه هفتم کشور را دارا بوده که نسبت به ۱۸.۵ ماه پیش ۱۹ پله جهش در بهبود آمارهای خود داشته است.

آهکی در ادامه با اشاره به نارضایتی مردم در رابطه با تعداد بالای سرعت‌کاه‌ها در برخی از محورهای استان همدان از جمله در محور علیصدر، گل تپه به بیجار و نهاوند، اظهار کرد: متأسفانه در مسیر گل تپه به بیجار از قبل رشد ترافیک مسیر پیش‌بینی نشده و به فکر این موضوع نبوده‌اند و همین امر موجب شده تعداد تصادفات در این مسیر بالا برود.

وی با بیان اینکه این مسیرها به تعریض جاده نیاز دارد و این امر به طور قطع نیاز به اعتبار و زمان خواهد بود، گفت: با توجه به ترافیک بالای این گونه از محورها به دلیل عدم رعایت سرعت متوسط و عدم توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توسط برخی از رانندگان و برای جلوگیری از هرگونه تصادفات فوتی و جرحی نسبت به نصب سرعت کاه برای رفع مشکل کوتاه مدت این محورها اقدام کرده‌ایم که این امر موجب آزار و نارضایتی رانندگان و مردم است اما به گواه آمار این اقدام از نقش موثری در کاهش تصادفات فوتی و جرحی در این مسیرها برخوردار بوده است.

وی افزود: به طور قطع اگر رانندگان سرعت خود را در این محورها رعایت کنند و به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه ویژه داشته باشند وجود سرعتکاه‌ها آنان را آزار نخواهد داد.

آهکی گفت: قبل از نصب  سرعت کاه در محور گل تپه به بیجار در این محور دارای ۳۲ یا ۳۴ تصادف فوتی بود که بعد از اقدام به نصب سرعت کاه طی ۱.۵ سال گذشته در این محور موردی از تصادفات فوتی و جرحی نداشته‌ایم ضمن اینکه در محور نهاوند نیز در دی ماه سال گذشته هشت تصادف فوتی رخ داده که با نصب سرعت کاه در دی ماه امسال موردی از تصادف فوتی نداشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به محور خلعت آباد هم تصریح کرد: یک سال پیش قبل از چهار خطه شدن و تعریض نصفه و نیمه این مسیر در این محور ۱۲ کشته و ۲۱ مجروح داشتیم که در حال حاضر تعداد کشته و مجروح این مسیر به صفر رسیده و موردی نداشته‌ایم. 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان همچنین بیان کرد: در رابطه با نصب سرعتکاه‌ها این امر به تنهایی به تصمیم راهداری نیست بلکه در کمیسیون ایمنی راه‌ها با اتفاق نظر تمامی اعضا از جمله استاندار، معاون عمرانی استاندار، پلیس، هلال احمر ،اورژانس و سایر اعضا در این رابطه تصمیم گیری می‌شود.

آهکی بیان کرد: در سه سال متوالی استان همدان یکی از استان هایی بوده که تعداد تصادفات جاده ای آن کاهش داشته است.

آهکی با اشاره به پیست اسکی تاریک‌دره، اظهار کرد: وظیفه ما بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی است نه راه‌های گردشگری و راه‌های دوم اما به خاطر ایجاد شور و نشاط اجتماعی جامعه و بنا به دستور استاندار همدان که اولویت اصلی استان را گردشگری گذاشته‌اند و دستور دادند که راه پیست گردشگری را برف روبی و بازگشایی کنیم به دستور استاندار همدان عمل کردیم.

وی بیان کرد: در پیست اسکی تاریکدره فضایی برای دپو و ذخیره ماسه و نمک به منظور برف روبی مسیر اختصاص داده نشده و به ناچار ماسه و نمک مورد نیاز را از ۲۲ کیلومتری پیست اسکی به این مسیر انتقال می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مسیر پیست اسکی تاریک‌دره  باز خواهد بود، افزود: در زمان بارش برف این مسیر بیشتر از دو روز مسدود نخواهد بود چرا که در بارش برف  اولویت راهداری بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی بوده و ابتدا باید نسبت به بازگشایی این مسیرها اقدام کنیم و سپس نسبت به بازگشایی مسیر پیست تاریکدره  اقدام می‌کنیم.

آهکی در ادامه بهره‌مندی از شاخص راه‌های روستایی استان همدان را بیش از ۹۸ درصد برشمرد و گفت: بهره‌مندی از شاخص راه‌های روستایی استان همدان دارای وضعیت مطلوبی بوده اما کیفیت آسفالت راه‌های روستایی آمار آن پایین بوده که ارتقا کیفیت آن در دستور کار قرار گرفته است و باید دنبال ترمیم و بهسازی راه‌های روستایی باشیم.

وی افزود: در راه‌های روستایی و همه جاده‌ها متاسفانه بار مجاز رعایت نمی‌شود و این امر و سایر عوامل دیگر از جمله آب و هوا موجب محدود شدن عمر آسفالت راه‌های می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در ادامه در رابطه با بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، تصریح کرد: آسفالت راه‌های روستایی از محل اعتبارات استانی بوده باید دهیاران و اهالی روستا درخواست بهسازی راه روستا و آسفالت آن را از فرمانداری‌ها درخواست کنند فرمانداری هم بر اساس اولویت‌بندی در این رابطه برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت‌ها اعتبارات بهسازی و احداث راه‌های روستایی با منابع استانی و فرمانداری‌ها بوده و راه اصلی و بزرگراه‌ها که اعتبارات  ملی دارد وظیفه آن با راهداری است.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha