به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز ابتدایی در مدارس سراسر کشور ثبت نام شده و تحصیل میکنند، گفت: از این تعداد ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر دانش آموزان ایرانی هستند و ۴۳۸ هزار دانش آموز ابتدایی اتباع نیز ثبت نام شده اند که حدودا ۴.۷۵ درصد ازکل دانش آموزان دوره ابتدایی را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه ۷۰ هزار و ۲۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی وجود دارد، افزود: حدود ۳۸۷ هزار کلاس درس را شامل میشود و تعداد آموزگاران مشغول به تدریس در دوره ابتدایی ۲۶۸ هزار نفر هستند، به جز کادر اداری که به این تعداد اضافه میشوند.
معاون آموزش ابتدایی درباره تراکم دانش آموزان در کلاسهای درس دولتی دوره ابتدایی ادامه داد: در مجموع در مناطق شهری تراکم ۳۰.۴۶ و در مناطق روستایی ۲۲.۲۳ است. کلاس های بیش از چهل نفر دانش آموز حدود ۶۰۴۷ کلاس است.
حکیم زاده درباره دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: تعداد بازمانده از تحصیلها در کل دوره ابتدایی شش پایه ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ دانش آموز است، در دوره ابتدایی دانش آموزان پایه اول شش سال تمام که ثبت نام نکرده اند و بازمانده هستند؛ ۷۱ هزار ۶۱ نفر بودند.
وی با بیان اینکه تعداد بازماندههای شناسایی شده در کل دوره ابتدایی ۷۶ هزار ۱۷۵ نفر اعلام شده، که بالاست و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از ابتدای سال تحصیلی جذب شده اند، افزود: ۱۵ هزار و ۶۸۰ هزار دانش آموز شش سال تمام شناسایی و جذب کلاسهای درس شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در مجموع شرایط 100 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل پیگیری شده است، ادامه داد: در سامانه ما مشخص و وضعیت دانش آموز شناسایی و اقدامات اولیه برای آن ها انجام شده است.
معاون آموزش ابتدایی به برنامههای این حوزه براساس سه محور کلیدی که وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، اشاره کرد و گفت: توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، تقویت هویت، احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان است.
حکیم زاده عنوان کرد: برای هر یک از این اهداف، برنامههای دقیقی تعریف شده تا اجرای آنها به بهبود کیفیت آموزش ابتدایی کمک کند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ادامه داد: هدف از اجرای این سند ایجاد مدارسی پویا، خلاق و یادگیرنده است که دانشآموزان را به مشارکت فعال در یادگیری تشویق کند. این مدارس با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی، فناوریهای روز و برنامههای درسی غنی، به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان کمک میکنند. همچنین، مدارس در تراز سند تحول باید محیطی صمیمی و تربیتی فراهم کنند که ارزشهای اسلامی و هویت ملی را در دانشآموزان نهادینه کرده و به رشد همهجانبه آنها در ابعاد علمی، اجتماعی و عاطفی کمک کند.
حکیم زاده یکی از رویکردهای مهم معاونت آموزش ابتدایی را تأکید بر نقش خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری، حفظ کرامت معلمان و تقویت تربیت تمامساحتی دانشآموزان دانست و گفت: ایجاد محیطی مثبت در مدارس که در آن همه دانشآموزان، صرفنظر از سطح تحصیلی، احساس ارزشمندی و تعلق داشته باشند، از دیگر اهداف کلیدی این معاونت است. با توجه به تغییرات نسل جدید و دسترسی گسترده آنها به فناوری، آموزش مشارکتی و شنیدن صدای دانشآموزان در برنامههای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای بهبود عملکرد آموزشی، برای اولین بار شاخصهای عملکردی دوره ابتدایی در قالب یک شناسنامه جامع تدوین شده است افزود: این شناسنامه شامل اطلاعات دقیقی از وضعیت نرخ ترک تحصیل، تکرار پایه، جذب دانشآموزان ۶ ساله و تعداد بازماندگان از تحصیل در استانها و مناطق مختلف کشور است.
به گفته معاون آموزش ابتدایی، این دادهها امکان برنامهریزی بهتر را برای مدیران و مسئولان آموزشی فراهم میکند تا با تعیین اهداف مشخص، روند بهبود شاخصهای آموزشی را پیگیری کنند. همچنین، تفاهمنامهای میان معاونت آموزش ابتدایی، مدیران کل استانها و سایر مسئولان آموزشی امضا شده تا اقدامات برنامهریزیشده در چارچوب مشخصی اجرایی شود.
حکیمزاده با بیان اینکه یکی از برنامههای مهم این معاونت، اجرای مجدد طرح اتقان برای ارتقای توانمندیهای قرآنی معلمان، مدیران و آموزگاران ابتدایی است ادامه داد: این طرح، که در دوره قبل نیز اجرا شده بود، امسال در چهار استان خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان برای معلمان با سابقه کمتر از ۱۰ سال اجرا خواهد شد. هدف از این برنامه، آموزش روشهای مناسب و متناسب با دوران کودکی در تدریس قرآن و ارتقای مهارتها، دانش و نگرش معلمان در این حوزه است.
حکیمزاده با اشاره به توجه ویژه دولت چهاردهم به آموزش و پرورش، اعلام کرد که رئیسجمهور، تاکنون ۱۷ جلسه تخصصی با محوریت آموزش و پرورش برگزار کردهاند. رئیسجمهور شخصاً در این جلسات شرکت کرده و بر دو محور اصلی عدالت آموزشی یعنی عدالت در زیرساختها و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس، ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی تمرکز دارند.
معاون آموزش ابتدایی به برنامههای تحول در کلاسهای درس اشاره کرد و گفت: هدف این است که کلاسهای معلممحور را به محیطهایی تبدیل کنیم که دانشآموزان یادگیرندگان فعال باشند و مشارکت بیشتری در فرآیند آموزشی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در این راستا، سه محور اصلی توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، تقویت محیطهای یادگیری مثبت و تعاملمحور و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی و یادگیری ترکیبی در دستور کار قرار گرفته تأکید کرد: مشارکت فعال معلمان و مدیران در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی، کلید موفقیت و تحول در نظام آموزش ابتدایی است.
وی ادامه داد: این برنامهها در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنظیم شده و هدف آن بهبود کیفیت یادگیری و افزایش عدالت آموزشی در سراسر کشور است.
حکیمزاده اظهار کرد: بیش از ۶۰ مدل چیدمان کلاسی متناسب با تعداد دانشآموزان هر کلاس طراحی شده است تا جایگزین روش سنتی نشستن دانشآموزان بهصورت صفی و منفعل شود. معلمان باید بر اساس شرایط کلاس، چیدمان را متناسب تغییر دهند تا دانشآموزان از همکاری و تعامل بیشتر بهرهمند شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تشویق معلمان به نوآوری در روشهای تدریس، جشنوارهای با عنوان اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد گفت: در این جشنواره، آموزگاران میتوانند ایدهها و تجربیات خلاقانه خود را در حوزههای مختلف مانند ایجاد محیط مثبت یادگیری، یادگیری مشارکتی، کاربست فناوریهای آموزشی و مدیریت کلاسهای پرتراکم به اشتراک بگذارند که برگزیدگان این جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامههای در حال اجرا، ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان در سطح کشور است افزود: بر اساس این طرح معلمان هر پایه تحصیلی در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره سازماندهی میشوند. سرگروههایی برای هدایت و تسهیل این اجتماعات انتخاب شدهاند. معلمان ایدهها و تجربیات خود را برای بهبود روشهای تدریس به اشتراک میگذارند. محتواهای آموزشی و منابع لازم در اختیار آنها قرار داده میشود.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۴۶ هزار معلم در اجتماعات یادگیری ثبتنام کردهاند ادامه داد: این اجتماعات بهعنوان یک بستر تعاملی، به اشتراکگذاری تجربیات و بهبود روشهای تدریس در مدارس ابتدایی کمک میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه به برنامههای ویژه برای دانشآموزان عشایر و تلاش برای ارتقای عدالت آموزشی در این مناطق پرداخت و گفت: تعداد مدارس عشایری ۷۱۳۰ مدرسه از کلاسهای چندپایه در چادرهای عشایری تا مدارس شبانهروزی است، تعداد دانشآموزان عشایری ۲۱۸۱۱۷ نفر و تعداد کلاسهای درس عشایری ۱۴۵۳۲ کلاس درس است که بسیاری از آنها چندپایه هستند. تعداد کانکسهای آموزشی ۱۲۸۹ کانکس و مدارس عشایری به صورت چادر نیز ۶۴۵ مدرسه، تعداد مدارس عشایری دارای ساختمان ۵۴ مدرسه و تعداد راهبران آموزشی ۳ هزار نفر است که به نظارت میدانی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس عشایری کمک میکنند.
وی به وجود ۶۵۰ هزار دانشآموز در کلاسهای چندپایه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در راستای عدالت آموزشی، بیش از ۳۰۰ مدرسه با تنها یک یا دو دانشآموز و حدود ۵۰۰۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانشآموز در دوره ابتدایی فعال هستند که معلم به آنها اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامههای جدید آموزش و پرورش، طرح حامی (حمایت آموزشی مستمر از یادگیرندگان) است که با هدف کاهش فقر یادگیری در دوره ابتدایی طراحی شده است گفت: آمار پایش یادگیری در سراسر کشور نشان میدهد که تعداد زیادی از دانشآموزان در دوره ابتدایی نیازمند تلاش بیشتر در دروس پایه هستند و این دانشآموزان، جمعیت هدف طرح حامی را تشکیل میدهند که هدف آن جبران ضعف یادگیری از طریق برنامههای آموزشی متمرکز و داوطلبانه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بر ارتقای سواد پایه و تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان، تمرکز بر خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن برای بهبود مهارتهای زبانی کودکان تاکید کرد و گفت: استانها مجاز به اجرای برنامههای متنوعی برای افزایش سواد پایه هستند.
حکیمزاده بر توجه ویژه به شایستگی دیجیتال و فناوری و تغییر رویکرد آموزش فناوری از مصرفکننده بودن به تولیدکننده خلاق شدن و آموزش تفکر الگوریتمی و محاسباتی از کودکی، اضافه شدن هوش مصنوعی به برنامههای آموزشی برای همگامسازی با تحولات جهانی، افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان، توجه به کاربردهای فناوری در زندگی روزمره تاکید کرد.
وی با بیان اینکه برنامه ویژه نوروز ، هنر و داستان است گفت: تمرکز بر مهارتهای خواندن و نوشتن برای تقویت سواد پایه، کنار گذاشتن تکالیف سنتی و پیکهای نوروزی، تمرکز بر فعالیتهای خلاقانه مانند داستانخوانی، داستانگویی و داستاننویسی، فیلمسازی، عکاسی، نقاشی، سفرنامهنویسی و گزارشنویسی، استفاده از قصههای پدربزرگها و مادربزرگها برای افزایش ارتباط بیننسلی، قصههای قرآنی و مذهبی بهدلیل همزمانی با ماه رمضان مورد تاکید است.
حکیمزاده بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجه یا ارائه تکالیف پولی اشاره کرد و گفت: اشتراکگذاری کتابها و منابع آموزشی در شبکههای مجازی مانند شاد و استفاده از کتابخانههای کلاسی برای دسترسی بهتر دانشآموزان مورد توجه و تاکید است.
حکیمزاده گفت: در خصوص آموزش در فضای مجازی، نگرانیهایی وجود دارد. اگرچه فضای مجازی میتواند به عنوان مکمل یادگیری عمل کند، اما در دوره ابتدایی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. تجارب گذشته نشان داده که این تعطیلات باعث اختلال در یادگیری دانشآموزان میشود. آموزش مجازی به ویژه برای دوره ابتدایی، به دلیل کمبود تعامل مستقیم معلمان و دانشآموزان، اثربخشی لازم را ندارد. معلمان باید زحمات بیشتری بکشند و مجبورند مجددا مطالب را در کلاسهای درس تکرار کنند.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش برنامههایی برای توانمندسازی خانوادهها در نظر گرفته است تا والدین بدانند چگونه به شکل مؤثر در فرآیند یادگیری فرزندان خود مشارکت کنند. کمک به کودکان در انجام تکالیف باید به گونهای باشد که والدین با خواندن کتابها یا کمک در یافتن کلمات و مفاهیم به آنها کمک کنند، نه اینکه تکالیف فرزندشان را خودشان انجام دهند. این مشارکت صحیح میتواند از طریق آموزش خانوادهها و تقویت همکاری با انجمنهای اولیا و مربیان تحقق یابد. هدف این است که با همکاری همه نهادها، از جمله والدین و معلمان، بتوانیم فرآیند یادگیری دانشآموزان را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهیم و چالشهای موجود را پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام
نظرات