• سه‌شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403111612154
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

شناسایی استعدادهای قرآنی با ایجاد مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی

شناسایی استعدادهای قرآنی با ایجاد مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی

وزیر آموزش و پرورش بر تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت‌های لازم برای مقطع پیش دبستانی تأکید کرد و گفت: همچنین نیازمندیم در هر منطقه یک مدرسه ویژه قرآن داشته باشیم که این مدرسه استعدادهای قرآنی را شناسایی و برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که با حضور جمعی از معاونین، مدیران ستادی و با حضور اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی  قرآن در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبان بیان کرد: دهه فجر برای ملت ایران سرنوشت ساز بوده است و امام راحل نیز  با تلاش جهادی و با اتکا به مردم و ایمان به خدا؛ انقلاب بزرگی را در کشور رقم زدند تا ولایت قرآن و نماز احیا شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که عزّت کشور با وحدت، انسجام و همدلی به دست می‌آید، گفت: از همین روست که ملت ایران با  اتحاد و انسجام پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

شاهد جوشش جدیدی در کمیسیون قرآن خواهیم بود

وی در ادامه به حضور، مسیب زاده به عنوان دبیر کمیسیون قرآنی اشاره کرد و گفت: مسیب‌زاده در رأس این کمیسیون به عنوان شخصیت حقیقی و مستقل به دلیل تعاملات مؤثر و ارزشمند، سبب جوشش جدیدی در این کمیسیون خواهد شد. معتقدم که این دوره کمیسیون قرآنی، متفاوت از سایر دوره ها خواهد شد و اتفاقات خوبی روی خواهد داد.

کاظمی به دو مأموریت آموزش و پرورش در دوره جدید اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش دو مأموریت کلان دارد که اولی، توانمندسازی علمی نوجوانان و جوانان است که در این حوزه به توانمندهای علمی بی‌نظیری در سطح کشور و جهانی رسیده اند.

تلاش معلمان دلسوز سبب رشد و ترقی پله‌های علمی دانش‌آموزان شده است

وی ادامه داد: تلاش معلمان دلسوز و دغدغه‌مند سبب رشد پله‌های ترقی علمی دانش آموزان است و همه این موفقیت ها دستاوردهای نظام آموزش و پرورش کشور است. 

کاظمی بر ضرورت رشد سواد عمومی نیز تأکید کرد و گفت: در کنار این اقدامات، مأموریت انتقال باورها، ارزش‌ها، مهارت‌های لازم برای یک زندگی متعالی و آشنایی با نماز و تقویت هویت ملی و دینی نیز در دستور کار ماست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در بخش دوم مأموریت نظام تعلیم و تربیت، حوزه نماز و قرآن مهم‌ترین اقدام ماست. در حوزه نماز در سه بخش اقدامات عملیاتی در حال انجام است. اولی اقامه نماز در مدارس است حتی در مدرسه‌ای که یک دانش آموز دارد، نماز برپا خواهد شود. دومی توسعه ترویج فعالیت‌های مرتبط با نماز است و سومی توسعه و ترویج معرفت نماز است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تبیین فلسفه و چرایی نماز، معرفت به نماز در زندگی مادی و معنوی، آموزش دانش و مهارتهای لازم برای معلمان و مربیان پرچم دار نماز از دیگر اقدامات در حال انجام است.

وی تأکید کرد: قرآن مکمل نماز است از این رو در رویکرد جدید باید به گونه‌ای هدف‌گذاری کنیم که همه دانش آموزان پیش از خروج از نظام تعلیم و تربیت مجهز به مهارت روخوانی درست  قرآن و اقامه نماز باشند.

کاظمی با تأکید بر این‌که در این حوزه نیازمند تحلیل دقیق میدانی از وضعیت عمومی آموزش قرآن هستیم، گفت: باید پژوهشی و میدانی به تفیکیک سن و جنس و دوره تحصیلی و سایر مؤلفه‌ها در این حوزه صورت بگیرد تا بدانیم که با چه وضعیتی در این زمینه مواجه هستیم.

تأکید بر حفظ آیه‌های کاربردی در مدارس

وی بر رویکرد حفظ آیه‌های کاربردی در مدارس تأکید کرد و افزود: رویکرد ما در حفظ؛ مبتنی بر کاربرد آیه‌هاست و در پی شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در مدارس هستیم.

شناسایی استعدادهای قرآنی با ایجاد مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که آموزش و پرورش باید در این حوزه سازمان یافته وارد شود، افزود: نیازمندیم در هر منطقه یک مدرسه ویژه قرآن داشته باشیم که این مدرسه استعدادهای قرآنی را شناسایی و برنامه ریزی کند.

کاظمی با تأکید بر این‌که ما پای کار قرآن هستیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید کارگروه‌های توسعه آموزش عمومی قرآن در استان‌ها و در تمام دستگاه اجرایی تشکیل شود. ضرورت دارد آموزش عمومی قرآن در میان تمامی افراد  بسط و نشر داده شود .

تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت‌های لازم در مقطع پیش دبستانی

وی بر تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت‌های لازم برای مقطع پیش دبستانی تأکید کرد و گفت: در این زمینه باید با تدبیر و همت لازم اقدامات ارزنده‌ای انجام شود. 

تدوین طرحی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدرس قرآن از میان دانشجویان 

کاظمی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مکلف است طرحی تهیه کند که بر اساس آن به نسبت استان، دانشجویان دوره‌های آموزش تخصصی تدریس قرآن مسلط به قرائت و تجوید را فراگرفته و درصدی از آن‌ها به تدریس در این حوزه مشغول شوند. اگر در این دانشگاه، مدرس قرآن، تربیت شود کل کشور بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه فرهنگ قرآن را روخوانی و روان خوانی دانست و گفت:  باید سواد عمومی قرآن را در سطح عمومی ارتقا دهیم و خاستگاه این اقدام در آموزش و پرورش است البته به این معنا نیست که باقی دستگاه‌ها از انجام این مأموریت غافل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha