به گزارش ایسنا، نشست خبری چهلمین جشنواره موسیقی فجر امروز ۶ بهمن با حضور احمد صدری (سرپرست دفتر موسیقی)، محمدعلی مرآتی (رئیس انجمن موسیقی) و رضا مهدوی (دبیر جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری احمد صدری با پاسداشت روز «آواها و نواها» که مصادف است با امروز ششم بهمن، بیان کرد: اگر همت دبیران گذشته نبود ما الان نمیتوانستیم، چهلمین دوره را برگزار کنیم. عدد ۵۰ هم به کثرت دلالت دارد و هم به کمال توجه دارد. جشنواره موسیقی فجر در این ۴۰ سال علیرغم فراز و نشیبهای خود به قوام رسیده است؛ البته که باید آسیبشناسی از این چند دهه داشته باشیم.
صدا و سیما پای کار بیاید
صدری ادامه داد: با توجه به امکاناتی که در حال حاضر موجود است، امیدوارم تا جایی که امکان دارد کیفیت و کمیت را بالا ببریم. در این دوره به موسیقیهای جدی و هنریتر توجه داریم. تلاش داریم در سالهای آینده مانند سالیان گذشته که موسیقی فجر جریانساز بود، بتوانیم برنامهریزی داشته باشیم تا به این حوزه کمی بیشتر بپردازیم. در همین راستا هم از صدا و سیما برای پوشش جشنواره موسیقی فجر دعوت میکنیم تا بدینوسیله در سالهای آینده بتوانیم جشنواره را در گستردگی و با اقبال بیشتر برگزار کنیم.
او تصریح کرد: بخش کودکان و بانوان را از دوره پیش در جشنواره احیا کردیم و برای بخش پژوهش و پایاننامهها هم یک سالن ایجاد کردیم. امسال یک شب و سه سالن به جشنواره اضافه شده است.
این پژوهشگر موسیقی در بخش دیگری گفت: استادان و پیشکسوتان مدتی است از جشنواره باز ماندهاند و رویکرد جشنواره به روی جوانگرایی تمرکز دارد؛ به همین جهت یک شب را هم برای تجلیل از استادان اختصاص دادیم.
دو سانس نیاوران را به بانوان اختصاص دادیم
صدری ادامه داد: امسال فرهنگسرای نیاوران را در دو سانس به موسیقی بانوان اختصاص دادیم و تلاش داریم نیاز سنجی کنیم تا بانوان بیش از پیش در مراکز خاصی کنسرت داشته باشند.
جشنواره سرود فجر نداریم
صدری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری جشنواره سرود فجر گفت: سال آینده جشنواره سرود فجر را نداریم؛ چراکه امسال چندین جشنواره سرود از سمت نهادهای مختلف برگزار شد که با هم تداخل داشتند و کیفیت آنها پایین بود. حال در همین راستا یک شورای هماهنگی و اجرایی که متشکل از مسئولان مختلف موسیقی هست تشکیل میشود که موضوعات مربوطه را به آنها واگذار میکنیم تا دیگر چنین تداخلاتی پیش نیاید و کیفیت آثار بالا برود.
امیدوارم در بخش بینالملل هم بتوانیم کاری انجام دهیم
سپس رضا مهدوی (دبیر جشنواره) در سخنانی گفت: به برکت انقلاب اسلامی موسیقی در ریل خود جایگذاری شده و آنچه در گذشته بوده ادامه پیدا کرده و بخشی در ساحت بینالمللی و بخشی دیگر از موسیقی جریان پیدا کرده است. همه تلاش داریم تا موسیقی را بالندهتر نشان دهیم و جایگاه بینالمللی برای آن قائل شویم. تفکر و ایده در جشنواره به تفکر برمیگردد نه ایدهآل. ما تلاش داریم جشنواره را به خوبی برگزار کنیم. امیدوارم در بخش بینالملل هم بتوانیم کاری انجام دهیم. امیدوارم در سالهای بعد داوران بینالمللی هم به قضاوت بنشینند تا عنوان بینالمللی بیشتر احیا شود.
مهدوی با اشاره به افزایش رشد ۲۰ درصدی جشنواره بیان کرد: امسال یک شب و چندین سالن به داشتههای سال گذشته ما اضافه شده است. ما شب استادان را در جشنواره امسال هم خواهیم داشت. امسال این جایزه در حوزههای مختلف موسیقی همچون رسانه ادامه خواهد یافت و دیگر بخشهایی چون صنعت و خلاقیت از جمله بخشهایی است که در این دوره شاهد آن خواهیم بود.
او ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر به جوانگرایی علاقه پیدا کرده است. شب موسیقی نواحی هم به صورت مردموار و هم در بخش پیشکسوت افزایش پیدا کرده است.
بانوان میتوانند در کنار آقای بلندقدتر باشند
دبیر جشنواره با اشاره به افزایش اجرای بانوان تصریح کرد: امسال در فرهنگسرای نیاوران دو سانس بانوان اجرا خواهیم داشت. ما میخواهیم به این باور برسیم که بانوانمان میتوانند در کنار آقای بلندقدتر باشند. این استقبال در جشنواره چهلم به این معناست که این عزیزان به چه میزان استقبال میکنند.
مهدوی درباره قیمتگذاری بلیتها گفت: قیمتگذاری بهتر بلیتها زمانی است که سالنهای دولتی از ما پول نگیرند ولی آنها پای کار نمیآیند. بودجه جشنوارههای مهم نباید در اختیار ارگانها و وزارتخانه باشد و مجلس باید اختصاصا به دبیرخانه جشنوارهها بودجه دهد که آن پول مستقیم برای این حوزهها هزینه شود. اینگونه دیگر به دنبال افزایش بودجه نمیرویم. اگر بودجه بیشتری داشتیم جایزه بهتری میدادیم و استقلال بیشتری در بخش مسابقه باربد از ما میشد، ولی الآن چندان این جایزه را جدی نمیگیرند. در آن صورت هم جایزه بهتری میدادیم و هم گروههای موسیقی بهتری را میتوانستیم دعوت کنیم.
او درباره بخش کودک و جایزه باربد هم توضیح داد: در بخش کودک و نوجوان، تکنوازی و بداههنوازی را در سالن ارسباران داریم؛ زیرا معتقد هستیم از این سن باید روحیه تکنوازی و بداههنوازی را پرورش دهیم. جایزه باربد را هم از پارسال توسعه دادیم و در بخشهای موسیقی و رسانه و هر چه که درباره موسیقی و بینا رشتهای هست رقابت داریم. انتخاب برگزیدگان هم به شرطی است که داوران تشخیص دهند یک کار ویژه ارسال شده است.
بخش رپ چه شد؟
مهدوی درباره بخش رپ هم توضیح داد: بخش رپ را پیشنهاد دادم ولی استقبال نشد. گفتم رپ ایرانی ابداع کنیم؛ زیرا رپ بحث عجیب و جدیدی در موسیقی ایرانی نیست و همان بحر طویل است. گفتم بجای الفاظ زشت اعتراض را در قالب ادبیاتی زیبا بیان کنیم؛ چراکه بسیاری از شعرای ما در زبانی زیبا اعتراض کردهاند، ولی چه کنیم جوانها از همان سبکها خوششان میآید.
مهدوی درباره دبیرخانه دائمی جشنواره هم گفت: دبیرخانه دائمی مهم است و خانم رضایی هم به این امر تاکید کردند. درحال حاضر یک اتاق و چند متخصص داریم که فعلا در آن باز است و رفت و آمد داریم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در دورههای بعدی درِ آن بسته نشود.
از ۷ سالن به ۱۰ سالن رسیدیم
محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) هم در سخنانی گفت: امسال یک بسط زیادی را در اقبال اجرایی هنرمندان داشتیم و اکثر سالنهای ما دو سانسی هستند و از ۷ سالن به ۱۰ سالن رسیدهایم. این دوره از جشنواره را با رشد ۴۰ درصدی حضور هنرمندان برگزار میکنیم؛ به گونهای که ۱۴۶۴ نفر اجرا کننده و ۶ گروه بینالمللی در جشنواره حضور دارند و شاهد حضور مخاطبین این گروههای خارجی از کشورهای مبدا به ایران خواهیم بود. تعداد کم گروههای بینالمللی بخاطر تحریمها و بیانصافی خود کشورها بود، با این حال از کشورهای ترکیه، هلند، اسپانیا، تونس، ارمنستان و هند گروههای شاخصی را داریم.
او درباره قیمتگذاری بلیتها نیزگفت: امسال تخفیف ۵۰ درصدی بلیت برای دانشجویان داریم. به طور کلی برای قیمتگذاری بلیتها، سامانه بلیت فروشی باتوجه به قابلیتهای هنری و کیفیت آثار و توجه ویژه به موسیقی کلاسیک ایرانی در حال نهایی کردن عدد بلیتها است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اختتامیه جشنواره ۲۹ بهمن در تالار وحدت به همراه تجلیل از بزرگان برگزار میشود. امروز جدول اجرایی جشنواره بیش از دو هفته است که آماده شده است و ۱۰ روز نسبت به سال قبل جلو هستیم. ۱۲ اجرا فقط برای بانوان در سالنهای مختلف داریم. سه سالن برای موسیقی نواحی داریم؛ حوزه هنری، فرهنگسرای بهمن و برج آزادی. سالن بهمن برای گروههایی که است که در موسیقی نواحی پدیدههای اجرایی هستند و میتوانند مخاطب را با خود همراه کنند.
افزایش دو برابری بودجه جشنواره
مرآتی درباره بودجه جشنواره گفت: امسال چون سال شفافسازی است، بودجه جشنواره را اعلام میکنیم. بودجه امسال جشنواره به ۱۸ میلیارد رسیده است؛ گرچه که سال گذشته نصف این رقم بود.
مرآتی همچنین اعلام کرد که امسال گروه ویژهای را برای ساخت تیزر و پیدا کردن استعدادهای خاص تعیین کردهاند تا بتوانند این پدیدهها را بتوانیم بُلد کنند.
مرآتی همچنین درباره سالنها گفت: امسال ۱۰ سالن از جمله تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای بهمن، وزارت کشور، برج آزادی، تالار اندیشه، فرهنگسرای ارسباران، رزمال، فرهنگسرای نیاوران و میلاد نمایشگاه را داریم.
در انتهای این نشست نیز انوشیروان مانی درباره طراحی پوستر این دوره از جشنواره که در این نشست رونمایی شد، گفت: طراحی پوستر این دوره با خوش فکری بزرگان و با محوریت ارائه ایدهای جدید، طراحی شد؛ به همین جهت از بلبل هزار دستان یا هزار آوا استفاده کردیم که نماد خوش آوایی و اصالت در ایران است. در این پوستر از خط شکسته فارسی و شعر حافظ با طراحی گرافیک استفاده کردم.
انتهای پیام
نظرات