• پنجشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403110403054
  • خبرنگار : 71664

شهردار اسلامشهر اعلام کرد

بهره‌برداری از فاز اول مترو اسلامشهر تا ۲ سال آتی به شرط تامین اعتبار

بهره‌برداری از فاز اول مترو اسلامشهر تا ۲ سال آتی به شرط تامین اعتبار

شهردار اسلامشهر با بیان اینکه پروژه متروی اسلامشهر برای تکمیل به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: اگر منابع مورد نیاز این پروژه تامین شود، پروژه ظرفیت بهره‌برداری در فاز اول در کمتر از دو سال آینده را دارد.

به گزارش ایسنا، محسن حمیدی درباره آخرین وضعیت متروی اسلامشهر اظهار کرد: فاز دوم عملیات حفاری متروی اسلامشهر همزمان با میلاد حضرت علی (ع) آغاز شد. این عملیات که در واقع ادامه فاز اول این پروژه به حساب می‌آید به طول ۵ کیلومتر است.

شهردار اسلامشهر با بیان اینکه فاز اول حفاری تونل متروی اسلامشهر در سال گذشته به پایان رسید، توضیح داد: شهرداری اسلامشهر امیدوار است که با همکاری شهرداری‌های شهرهای اطراف اسلامشهر بتواند زیرساخت‌های این پروژه را توسعه دهد.

طول متروی اسلامشهر ۱۵.۵ کیلومتر است

وی با بیان اینکه مترو اسلامشهر به طول ۱۵.۵ کیلومتر است، افزود: فاز اول متروی اسلامشهر از بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود تا میدان «نماز» اسلامشهر است و حدود ۱۰.۵ کیلومتر طول دارد. همچنین فاز دوم متروی این شهر از میدان نماز اسلامشهر آغاز می‌شود و با همکاری شهرداری شهر «بهارستان» به میدان «قائم» شهرستان بهارستان منتهی می‌شود. فاز اول متروی اسلامشهر در سال گذشته به پایان رسید.  

اعتبار مورد نیاز متروی اسلامشهر 

حمیدی که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره منابع بودجه متروی اسلامشهر گفت: عملیات حفاری متروی اسلامشهر به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به طور قطع، شهرداری اسلامشهر، بخشی از منابع مالی مورد نیاز عملیات حفاری را در بودجه سال آینده لحاظ می‌کند. همچنین مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان در قالب بودجه در سال جاری برای این پروژه در نظر گرفته شده که امیدواریم این بودجه محقق شود.

وی با بیان اینکه متروی اسلامشهر مصوب سال ۱۳۹۱ است، خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می‌کنم که طول مترو اسلامشهر ۱۵.۵ کیلومتر است و به خط ۳ متروی تهران متصل می‌شود. احداث متروی اسلامشهر به معنی اتصال این شهر از طریق سیستم ریلی به شهر تهران است. شهرداری اسلامشهر در نظر دارد فاز اول متروی اسلامشهر را پس از اتمام عملیات حفاری به شرط تامین منابع اعتباری تا ۲ سال آینده به اتمام برساند.  

پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه

شهردار اسلامشهر ادامه داد: در حال حاضر، عملیات ریل‌گذاری متروی اسلامشهر در حال انجام است. همچنین ساخت ایستگاه در دستور کار قرار گرفته و این موضوع در حال انجام است. ساخت ایستگاه‌ها توسط یک پیمانکار دیگر انجام می‌شود و با پیشرفت ۶۵ درصدی در حال انجام است.  

کاهش بار ترافیکی با افتتاح پروژه 

وی درباره تردد مردم اسلامشهر از این شهر به تهران گفت: دوربین‌های شهری به طور متوسط روزانه ۶۰۰هزار تردد از محورهای مواصلاتی اسلامشهر به سمت تهران ثبت می‌کنند. از تعداد ترددهای ثبت شده ۲۰۰ هزار مورد برای شهر اسلامشهر و سایر موارد برای شهرهای اطراف اسلامشهر است.  

حمیدی درباره پیش‌بینی‌ها درباره تردد با مترو اسلامشهر گفت: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که روزانه حدود ۱۸۰ هزار تردد به وسیله متروی اسلامشهر انجام شود. به طور قطع، متروی اسلامشهر می‌تواند نقش موثری در کاهش ترافیک داشته باشد.  

شهردار اسلامشهر ادامه داد: اسلامشهر در مسیر شهرهای صالحیه، گلستان، نسیم‌شهر و بهارستان قرار دارد. همچنین شهر اسلامشهر پس از تهران دومین شهر پرجمعیت استان تهران است. با توجه به اینکه اسلامشهر دومین شهر پرجمعیت استان تهران است از سهم بالای تردد در سطح استان برخوردار است. بیشتر ترددها از محور آیت الله سعیدی انجام می‌شود و به طور قطع احداث مترو می‌تواند نقش موثری در کاهش ترافیک داشته باشد.  

وی با بیان اینکه احداث متروی اسلامشهر یک مطالبه دیرینه مردم است و حدود ۱۰ سال از عمر این مطالبه می‌گذرد، اظهار کرد: سرعت عملیات متروی اسلامشهر در این دوره مدیریتی شهرداری اسلامشهر سرعت گرفته است.

تصویب ۳ ایستگاه برای فاز اول

حمیدی با بیان اینکه پروژه مترو اسلامشهر با ۳ پیمانکار در حال انجام است، گفت: سه پیمانکار عملیات‌های ساخت ایستگاه، حفاری و روسازی را انجام می‌دهند. کلنگ پروژه ساخت ایستگاه در سال ۱۴۰۰ زده شد و عملیات ساخت ایستگاه‌ها در بهار ۱۴۰۱ آغاز شد. پیش بینی می‌کنیم که عملیات ساخت ایستگاه‌ها همزمان با عملیات ریل گذاری و روسازی به اتمام برسد.  

شهردار اسلامشهر درباره جزئیات ایستگاه‌های متروی اسلامشهر توضیح داد: ۳ ایستگاه «چاردنگه»، «شاتره» و «میدان نماز» جزو ایستگاه‌های مصوب فاز اول متروی اسلامشهر هستند. ایستگاه میدان نماز که در میدان اصلی شهر اسلامشهر قرار دارد با توجه به نام این میدان از معماری ایرانی و اسلامی برای ساخت این ایستگاه استفاده می‌شود.  

وی گفت: «بهینه‌سازی اقدامات» از جمله اقدامات موثر در ساخت ایستگاه نماز متروی اسلامشهر است. توجه به این مسائل سبب شده که هزینه ساخت ایستگاه نماز متروی اسلامشهر به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد. کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های ساخت معادل ۳۰۰ میلیارد تومان است.  

حمیدی درباره بهره‌برداری کامل از متروی اسلامشهر در فاز اول گفت: پروژه متروی اسلامشهر برای تکمیل به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اگر منابع مورد نیاز این پروژه تامین شود این پروژه ظرفیت بهره‌برداری به صورت کامل در فاز اول در کمتر از دو سال آینده را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha