• یکشنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403102316975
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

اعلام ۸ اولویت وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به شوراهای آموزش‌وپرورش‌

اعلام ۸ اولویت وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به شوراهای آموزش‌وپرورش‌

وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش پیام مشترکی صادر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، در متن پیام مشترک وزرای آموزش و پرورش و کشور به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش آمده است: تعلیم و تربیت از مهم­ترین زیرساخت­‌های پیشرفت همه­ جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته در عرصه­ های مختلف و شکل­ گیری جامعه­ ای متعالی، مقتدر و پایدار محسوب می­‌شود.

در بخشی دیگر از این پیام آمده است: بنابراین باید مصالح تربیتی در تمام تصمیم ­گیری­‌ها و برنامه ­ریزی­‌های حاکمیتی و اجتماعی مورد تأکید قرار گیرد و تشریک مساعی تمامی ارکان جامعه در فرایند تربیت، مهم­ترین معیار در سیاست­گذاری­ ها و تعیین اولویت­ های اجتماعی محسوب شود.

همچنین در بخشی دیگر آمده است: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله ­العالی) «جامعه اسلامی برای خنثی­ نمودن نقشه­ های دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی، به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش­ آموزان که سرمایه­ های انقلاب اند، چشم دوخته است» و نیز اشاره ­های رئیس­ جمهور محترم به اهمیت نقش روشنفکران، عالمان، اندیشمندان و نخبگان برای برون­ رفت کشور از بحران­ ها و چالش­ ها مبنی بر: اگر جامعه نخبگانی کشور نتواند با علم و اگاهی خود کشور را از بحران‌ها و چالش ­ها نجات دهد، از دیگران انتظاری نیست که بی­ شک تحقق این اهداف و حرکت به سوی چرخش­ های تحولی، نیازمند هم ­افزایی، همدلی و اراده جمعی است.

همچنین عنوان شده است: در این میان، شوراهای آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای نقش‌آفرین در توسعه مشارکت همگانی در امر آموزش و پرورش، نقش بی‌بدیلی دارد. این شوراها با تشکیل حلقه‌های پیوسته از مسئولان اجرایی، معتمدان محلی، نخبگان، خیرین و دیگر ذی­نفعان، در قالب یک مشارکت هم‌افزا، ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و محلی را به ­کار می‌گیرند تا با تقویت سیستم آموزشی و پرورشی، مسیر دستیابی به یک جامعه قوی و پایدار را هموار و با ایجاد «وفاق ملی»؛ «برای ایران، برای مدرسه»، بهترین­ تصمیمات را مصوب کند.

در ایام گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ الی ۳۰ دی­ماه)، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مسئولان، اعضای شوراها و دیگر فعالان این عرصه در سراسر کشور، به عنوان پیش قراولان این شوراها که با همکاری و تلاش مستمر به کیفی­ سازی این نهاد مهم همت گمارده ­اند، بر اهمیت توجه به برخی از اولویت‌ها به شرح زیر تأکید می‌کنیم:

۱- تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های قانونی این شوراها با دعوت از شرکای برون ­سازمانی که تکالیفی را در قانون و آیین­ نامه­ های اجرایی آن برعهده دارند و تصویب مصوبات کاربردی و عملیاتی که در نهایت منجر به ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت شود.

۲- توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت و یاری­ گری: بسط فرهنگ مشارکت عمومی و جلب همکاری مردم، خیرین، گروه‌های جهادی و نهادهای عمومی در فرآیندهای مدیریتی، برنامه­ ریزی، نظارتی و اجرایی؛ به ­ویژه در مناطق کمتر توسعه­ یافته و مرزی

۳- توجه به تأمین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای همه دانش­ آموزان: برنامه­ ریزی برای بسیج منابع و امکانات استان در راستای برقراری عدالت در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در تمامی نقاط کشور؛ به­ خصوص در مناطق کمتر توسعه‌یافته، مرزی، آزاد و عشایری

۴- اجرایی­ سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: اهتمام به بومی ­سازی الگوی مفهومی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین (مصوب ۰۸/۰۳/۱۴۰۳ شورای­ عالی انقلاب فرهنگی) و استقرار الگوی مدرسه تراز سند

۵- توسعه و تقویت آموزش‌های مهارتی و علم نافع: جلب مشارکت صاحبان صنایع و حرف و بنگاه‌های اقتصادی به منظور تربیت نیروی کار ماهر و کارآفرین در کشور و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی در مدارس برای افزایش اشتغال‌زایی و توانمندسازی منابع انسانی

۶- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه به فضای مجازی: طراحی برنامه‌های تحولی برای افزایش سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و ‌پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ به­ ویژه در میان نوجوانان و جوانان و بهره­ مندی مناسب از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین

۷- بهره­ مندی از پدیده هوش مصنوعی و فناوری­ های نوین: توسعه مدیریت فناورانه، ضمن بهره ­مندی از پدیده هوش مصنوعی متناسب با سبک ایرانی- اسلامی

- تقویت نظارت و ارزیابی مستمر از مخاطبان:نظارت مستمر بر عملکرد مدارس، شوراهای شهرستان­ ها و مناطق و دستگاه‌ها و نهادهایی که دارای تکالیف قانونی در قبال آموزش و پرورش می­ باشند، با رویکرد افزایش نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و اصلاح روندها و رویه‌­ها

در پایان، از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت به نظام تعلیم و تربیت کشور را به همه دست‌اندرکاران این حوزه عطا فرماید و امیدواریم با همفکری، همدلی و مشارکت تمامی اعضای شوراهای آموزش و پرورش، دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی، شاهد تحول بنیادین و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۱۰-۲۳ ۲۰:۲۹

سلام جناب وزیر محترم پس جایگاه معلم و معیشتش کجاست وزرای سایرسازمان‌ها همه به فکر کارمندانشان هستن ، سقف حقوق برمی‌دارن ،افزایش حقوق ، کمک معیشتی و.

avatar
۱۴۰۳-۱۰-۲۴ ۰۶:۵۱

با اجرای طرح رتبه بندی فکر می کردیم معلمین با سایر کارمندان بصورت برابر حقوق می گیرند.‌..ولی هنوز هم معلم در بین کارمندان پایین ترین حقوق را دارد‌..شاگرد میوه فروش الآن 12 تومن درآمد داره اما معلم 10 میلیون..معلمی که فکر و ذکرش شغل دومش هست.....

avatar
۱۴۰۳-۱۰-۲۴ ۱۹:۱۶

با تبدیل وضعیت ما معلمان خرید خدمات هم موافقت کنید بخدا ما هم گناه داریم اینهمه قول و وعده، ولی هیچی

avatar
۱۴۰۳-۱۰-۲۴ ۱۹:۵۸

این جایگاه حق معلم نیست،برای رضای خدا کارکنید