• یکشنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403102316713
  • خبرنگار : 71955

ارائه آموزش‌های «مهارتی» در کار سوادآموزی به بیسوادان/ ارائه «مدرک» مرتبط با مهارت

ارائه آموزش‌های «مهارتی» در کار سوادآموزی به بیسوادان/ ارائه «مدرک» مرتبط با مهارت

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سال گذشته ۹۲۰۰ سوادآموز در مراکز محلی یادگیری نهضت سوادآموزی در حال آموزش بودند گفت: علاوه بر آموزش سواد پایه، حداقل ۱۰۰ ساعت آموزش مهارت‌های اساسی براساس نیاز سنجی به سوادآموزان ارائه شد.

غلامرضا بروجی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مراکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی گفت: مراکز محلی یادگیری با هدف ایجاد یک فرصت مضاعف برای سواد آموزان است که علاوه بر باسواد شدن، مهارت‌های زندگی را نیز به آن‌ها بیاموزند یعنی مرکزی که بر حسب علاقه جمعیت هدف، قالیبافی، خیاطی، جوشکاری، کشاورزی را آموزش می‌دهد و این جذابیت باعث کاربردی شدن کار و عامل موثر در نگهداشت سوادآموزان در کلاس‌های سوادآموزی می شود.

وی با بیان اینکه این مراکز در همه استان‌ها بر حسب اعلام نیاز معاونان سوادآموزی و داشتن شرایط، با رعایت همه مسائل حقوقی و قانونی و ضوابط حاکم بر مراجع، مجوز تشکیل به آن‌ها داده می‌شود افزود: این مراکز بسیار در جذب جمعیت هدف و نگهداشت جمعیت هدف موثر است زیرا در این مراکز علاوه بر یادگیری سواد پایه، سوادهای مهارتی هم آموزش داده می شود و با یک روش تلفیقی و ترکیبی علاوه بر سواد، مهارت‌های زندگی متناسب با علاقه ارائه می‌شود.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه افراد با آموختن این مهارت‌ها در این مراکز مدرک دریافت می‌کنند ادامه داد: علاوه بر حل مشکل اشتغال، سواد را هم می‌آموزند و علاوه بر دریافت گواهی با مراجعه به فنی و حرفه‌ای، گواهی گذراندن دوره را نیز دریافت می‌کنند.

بروجی با بیان اینکه در فرازهایی از اساسنامه نهضت سوادآموزی آمده است که علاوه بر آموزش سواد خواندن و نوشتن و حساب کردن به جمعیت هدف، کارهای فرهنگی در جهت تحکیم آموزه‌های دینی و اعتقادی و تسلط آن‌ها به یک مهارت کاربردی تجهیز شود تا به واسطه آن امرار معاش و زندگی بهتری داشته باشند گفت: در آخرین تعریف سواد آمده است که فرد بتواند تغییری در جهت بهبود زندگی خود ایجاد کند لذا فرد باسواد شده قطعا زندگی بهتری خواهد داشت و سازمان نیز با توجه به رسالتی که دارد جمعیت هدف را به سمت تغییر در زندگی و بهبود زندگی پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر خواهد کرد افزود: همه موضوعات در اساسنامه جدید پیش‌بینی شده که در آینده صرفا آموزش سواد پایه را نداشته باشیم و شاهد آموزش مهارت و سواد توامان باشیم.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در بازنگری اساسنامه نهضت سواد آموزی به سمتی پیش می‌رویم که در موازی کاری‌های اتفاق افتاده تجمیعی در جهت هم افزایی صورت گیرد تا شاهد این باشیم هر فردی در هر دوره از تحصیلات، مهارتی را بیاموزد تا معضل بیکاری کشور حل شود ادامه داد: سال گذشته تعداد ۹۲۰۰ سوادآموز در مراکز در حال آموزش بودند که علاوه بر آموزش سواد پایه، حداقل ۱۰۰ ساعت آموزش مهارت‌های اساسی براساس نیاز سنجی به سوادآموزان داده شد.

بروجی با بیان اینکه دستیابی به آموزش و سواد پایه حق همه مردم است اما تعدادی از این حق برخوردار نشدند و امروزه با توجه به رشد تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ظهور فن آوری‌های نوین، آموزش سواد صرف نیاز این دسته از مخاطبان نیست اظهار کرد: راه اندازی مراکز یادگیری محلی،( که کانون هویت بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه سواد آموزی است) برای رسیدن به اهداف سازمان (سرانجام بخشی بی سوادی ) و برطرف کننده نیازهای روز جامعه کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۳:۴۳

چرا معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی و همکاران ستادی ایشان خودشون کلاس سواد آموزی تشکیل نمی دهند؟ کاش خبرنگار ایسنا این سوال حتما بپرسند

avatar
امروز ۱۳:۵۸

آقای بروجی خودشون با دستورالعمل کلاس گذاری که برای آموزش دهندگان مظلوم فرستاده اند کلاس سواد آموزی تشکیل بدهند . اگر توانستند بعد بیایند مصاحبه کنند