به گزارش ایسنا، هفته دوم دی ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبری مبنی بر ارائه ۷۷ درصد خدمات بر بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آغاز شد.
نخستین جلسه کارشناسی راهبری و نظارت بر استقرار دولت هوشمند با حضور احسان کیانخواه-دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات - رضا باقری اصل - سرپرست مرکز تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه و سایر نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار شد که در این جلسه مجید فولادیان - مدیرکل توسعه کیفیت و پایش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات- با اشاره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اظهار کرد: تاکنون ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه میشود. همچنین ۱۴ درصد خدمات دستگاههای اجرایی هوشمندسازی شده است.
وی ادامه داد: در راستای هوشمند سازی و تحقق دولت الکترونیک، دستگاههای اجرائی مکلف شدهاند سالانه ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت برخط و امن ارائه کرده و تا پایان برنامه هفتم توسعه این خدمات بطور کامل هوشمندسازی شوند.
در این هفته همچنین، چهارمین گزارش از کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد. نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک در این باره گفت: به نظر میرسد دولت طبق مواردی که اعلام می کند موافق بوده و به دنبال ارتقای کیفیت اینترنت در کشور است و این جای امیدواری دارد. این موضوع به این دلیل مهم است که اینترنت اصلیترین بستری است که در آن فعالیت میکنیم و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و وظیفه خود می دانیم که این موضوع را پیگیری کنیم.
در ادامه- حمیدرضا احمدی- نایب رییس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک درباره فیترشکن ها توضیح داد: منبع بخشی از فیلترشکنها خارجی بوده و بخشی دیگر شامل فیلتر شکنهای پولی میشود و میتواند نشر اطلاعاتی از طریق آن را به همراه داشته باشد؛ فیلترشکنهای رایگان هم میتوانند آی پیهای ما را آلوده کنند. اخیرا موضوعاتی از جمله مافیای فیلترشکنها مطرح میشود و باید گفت براساس بررسیها مهمترین و بهترین روش برای مقابله با آن برداشتن فیلترینگ است. چون بخشی از فیلترشکن منبع خارجی دارد و بخشی دیگر شامل فیلترشکنهای پولی است و میتواند نشر اطلاعاتی از طریق آن را به همراه داشته باشد.
کاهش شکایات از شرکت مخابرات ایران در سامانه ۱۹۵
گفتنی است؛ در هفته ای که گذشت چند خبر از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. معاون ادارهکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری گفت: بر اساس گزارش مقایسهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایت ۱۹۵ در ۹ ماهه سال جاری نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، سهم ۵۳/۷۲ درصدی شرکت مخابرات ایران از کل شکایات ثبت شده به ۴۶/۸۵ درصد رسیده است. مهدی قلیچخانی با اشاره به کاهش حدود ۱۸ درصدی تعداد شکایات از این شرکت افزود: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۸۳ هزار و ۳۵۲ شکایات در سامانه ۱۹۵ از شرکت مخابرات ایران ثبت شده بود که این تعداد در ۹ ماهه سال جاری به ۶۸ هزار و ۴۸۱ شکایت رسیده است و میانگین زمان پاسخگویی به این شکایات نیز از ۹ روز در سال گذشته به حدود هفت روز در سال جاری رسیده است.
همچنین این سازمان بر تامین شبکه ارتباطی پایدار از اولویتهای شرایط بحران است تأکید کرد.
دبیر کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد استفاده حداکثری از قوانین و مقررات به منظور برنامهریزی برای ایجاد زیرساختهای لازم جهت تامین ارتباطات پایدار اعم از صوتی و تصویری به صورت بیسیم (رادیویی، تلفن همراه و ماهوارهای) و باسیم در کشور و در شرایط اضطرار است.
وی تاکید کرد: بر همین اساس تدوین پیشنویس تفاهمنامه بین وزارت ارتباطات و سازمان مدیریت بحران، مقاومسازی ایستگاهها و دکلهای مخابراتی، استقرار بالنهای مقید مخابراتی، تست عملیاتی پایداری شبکههای ارتباطی، ارزیابی وضعیت موجود باتریهای پشتیبان، پیگیری مقاومسازی بناهای حوزه ارتباطی، ایجاد هماهنگی بین تیمهای مختلف عملیاتی و پیگیری اجرای مصوبه پیامکهای انبوه در شرایط اضطرار از اقداماتی است که در کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات پیگیری میشود.
با نزدیک شدن به پایان هفته اعلام شد که امکان ثبت شکایت از تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی فراهم شده است.
سید محمد امامی- سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری - اظهار کرد: بر اساس مصوبه ۳-۳۵۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه خدمت محتوای تماس صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی ممنوع است و دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات موظف هستند از راهیابی اینگونه تماسها در شبکه خود جلوگیری کنند. در راستای اجرای این مصوبه، امکان ثبت شکایت از این تماسها ایجاد شده و مشترکین سرویسهای ارتباطی در صورت دریافت تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته میتوانند در سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند.
وزارت ارتباطات مخالف اینترنت طبقاتی است؟
علاوه بر موارد گفته شده، چندی پیش حسین سیمایی صراف - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- در گفتوگو با یک رسانه از رایزنی برای رفع مسدودی یوتیوب برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی خبر داد. وی گفته است کاربری یوتیوب عمدتاً آموزشی است ما یک گزارش مستدل و مفصلی را از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کردهایم، خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام دادهایم حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.
وی تاکید کرده که پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خوشبختانه در این موضوع پیشقدم و پشتیبان ما است و خیلی باور داریم که این اتفاق خواهد افتاد.
این اظهارات در حالی منتشر شد که علیرضا عبداللهینژاد -مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطات- درباره این سخنان وزیر علوم، تاکید کرد که این موضوع یک توافق بین وزارت علوم و دادستانی مبتنی بر یک آیین نامه کارگروه تعیین مصادیق است و ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد.
وی گفت: این دسترسی مخصوص محیط های دانشگاهی و مراکز پژوهشی است. احتمالا منظور جناب آقای دکتر سیمایی صراف، وزیر محترم علوم از بردن نام وزارت ارتباطات، بحث رایگان کردن اینترنت در دانشگاههاست. نظر وزارت ارتباطات را قبلا آقای دکتر هاشمی، وزیر ارتباطات صریحا اعلام کرده است.
سند ساماندهی رمز ارزها تصویب شد
گفتنی است؛ اخیرا سند ساماندهی رمزدارایی ها در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، تصویب و ابلاغ شد.
براساس این سند، تنظیم گران بخشی حوزه های مختلف رمزدارایی ها مشخص شدند و برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی و همچنین نظارت دقیق تر بر فعالیت ها، حوزه های فعالیتی به یک یا چند تنظیم گر شامل بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، شورای ملی تامین مالی، سازمان بورس اوراق بهادار واگذار شد. این مصوبه، ضوابط فعالیت تنظیم گران بخشی، قواعد کلی فعالیت در حوزه رمزدارایی ها، سیاست ها و اهداف این حوزه را مشخص و گام مهمی در جهت بکارگیری فناوری های بلاکچینی است و عملا بعد از سال ها، کاربرد این فناوری ها را تنظیم گری و ساماندهی کرده است.
با نزدیک شدن با پایان هفته محمد محسن صدر -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در افتتاحیه یک شرکت فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد که دولت و وزارت ارتباطات حمایت از پیامرسان های داخلی را در دستور کار خود دارد و با رفع فیلتر سکوهای خارجی ریزش کاربران را در پیام رسانهای داخلی شاهد نبودند.
به گفته او، وقتی مسئلهای کوچک مانند فیلترینگ به یک خاصه ملی تبدیل می شود باید پاسخگو باشیم این سبب میشود از توسعه سایر موارد باز بمانیم. یک نگرانی در بحث رفع فیلتر در زمینه پیامرسانهای داخلی وجود داشت که در صورت رفع محدودیت آنها دچار آسیب میشوند اما باید گفت دولت و وزارت ارتباطات حمایت از پیامرسانهای داخلی را در دستور کار خود دارد؛ بنابراین توجه به این نکته ضروری است که با رفع فیلتر سکوهای خارجی ریزش کاربران را در پیام رسانهای داخلی شاهد نبودیم.
انتهای پیام
نظرات