حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه ولادت حضرت زهرا (س) در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: مقام حضرت زهرا (س) بسیار بالاست حضرت صدیقه طاهره (س) کسی است که خداوند ایشان را ستوده است.
وی ادامه داد: روزی پیامبر در مسجد الحرام وارد شدند و یکی از مشرکان از کنار پیامبر اکرم (ص) عبور کرده این فرد که عاص نام داشت و پدر عمر بود او را «ابتر» خواند. در آن زمان و در رسم جاهلیت اعتقاد بر این بود که تنها پسران و فرزندان پسر باعث بقای نسل فرد میشوند. اگر کسی پسر داشت، گفته میشد نسلش ادامه دارد و کسانی که تنها دختر دارند، نسلشان منقطع میشود.
سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در این هنگام سوره کوثر نازل شد و خداوند فرمود «اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَر». در زبان عربی کوثر به معنای خیری کثیر و فراوان است. همچنین کلمه اعطا وقتی به کار میرود که هدیهای بزرگ داده میشود. برای کوثر بیش از ۲۰ معنا ذکر شده است و منظور قرآن از کوثر حضرت زهرا(س) است.
وی بیان کرد: همانطور که اشاره کردم کوثر به معنی خیر فراوان است از آنجا که خداوند نعمات زیادی از جمله خلق عظیم به پیامبر عطا فرموده اما و این نعمت یعنی کوثر آنچنان نعمت بزرگی است که خداوند به پیامبر میگوید «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَر»، این به معنای نماز خواندن برای پروردگار که یک عمل عبادی و قربانی کردن شتر است که عملی عبادی در راه رضای خدا و برای امر اجتماعی محسوب میشود. سپس خداوند میگوید «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأَبْتَر» به معنای اینکه دشمن تو بدون نسل خواهد بود.
این سخنران حرم مطهر رضوی افزود: دشمن حضرت عاص بود و همانطور که خداوند در سوره کوثر بیان کرد امروز نسلی از او باقی نمانده و در ادامه، نسل حضرت زهرا(س) از طریق فرزندان ایشان ادامه یافت و ائمه اطهار و امامان نیز از نسل پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) هستند.
رفیعی اضافه کرد: کوثر همچنین نماد علم و دفاع از امامت و تشیع است. امام صادق(ع) به بسیاری از سوالات مراجعان با استفاده از علم حضرت زهرا(س) در مصحف فاطمی پاسخ میداد.
رفیعی با اشاره به حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) گفت: اگر حضرت زهرا(س) در حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) سکوت کرده بودند، امروز نشانی از ولایت و تشیع نداشتیم.
سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) در بین ائمه اطهار(ع) گفت: امام زمان(عج) نیز در بیان خود حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی فرموده است.
وی به اهمیت دادن قرآن به جایگاه زنان اشاره کرد و افزود: در قرآن آیات بسیاری درباره جایگاه زن وجود دارد، مانند آیه ۳۵ سوره احزاب که در آن خداوند ۱۰ مورد از برابری زن و مرد را بیان کرده است. ما در قرآن سورهای به نام «نساء» داریم اما سورهای به نام «رجال» نداریم که نشاندهنده اهمیت وجود مقدس زن است.
رفیعی گفت: از دیگر موارد این است که در سوره تحریم نیز خداوند آسیه، همسر فرعون را به عنوان الگوی زن مؤمن معرفی کرده علاوه بر این نیز اسلام زن و مرد را لباس یکدیگر معرفی میکند که نماد همبستگی و تکمیل یکدیگر است.
انتهای پیام
نظرات