• جمعه / ۲ آذر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403090200747
  • منبع : فضای مجازی

توضیحات اتابک درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا

توضیحات اتابک درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره افزایش قیمت برخی از خودروهای تولید دو کارخانه خودروسازی ارائه کرد و با تاکید بر اینکه دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت گفت که این مصوبه مربوط به دوره قبل است و با این وجود دولت چهاردهم، میزان افزایش را کمتر از نصف آنچه که در ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، اعمال کرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد اتابک، وزیر صنعت درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برخی از خودروها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در بحث افزایش قیمت خودرو، حتما می‌دانید که ۸۰ درصد خودروهای تولیدی ما توسط دو شرکت خودروسازی انجام می‌شود، یعنی کمترین قیمت ماشین‌ها که باز هم بالا است در این دو شرکت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو شرکت ۸۰ درصد تولید داخلی را برعهده دارند، گفت: مابقی نیز مونتاژی‌ها هستند. در این شرایط باید بگویم که خودروهای تولید شده در این دو شرکت یا همان ۸۰ درصد خودروهای تولیدی در کشور طی ۱۸ ماه گذشته هیچ {افزایش} قیمتی نگرفته بودند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودروها افزایش پیدا کند، گفت: این خودروها در ۱۸ ماه گذشته هیچ {افزایش} قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و ... گران می‌شود؛ دستمزدها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودروها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند.

اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودروها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی رها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است. و زیان‌ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروسازها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهام‌دار این موارد مهم بود.

وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره این‌ها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم.

اتابک همچنین گفت: در مورد خودروهایی که سفارش گذاری شده و پول پرداخت شده همه آن مقداری که پرداخت شده به قیمت قدیم است و هرچه باقی مانده را باید با یک نسبتی قیمت جدید را بزنند.

وزیر صمت با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروسازها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند.

اتابک در ادامه گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۱۶

هر دفعه که این دو خودروساز قیمت ها را افزایش دادند یک توجیه غیر قابل قبول آوردند تا این افزایش قیمت ناعادلانه تایید بشه. اونم خودروهایی که چندین برابر ارزش واقعی شون قیمت گذاری میشن، ثمره این افزایش قیمت ادامه روند تحویل خودروی بی کیفیت به مردم است.

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۱۷

عجب!!!! الان یه کارمند باحکم زیر ۱۰ میلیون تومانی برای یه سمند هشت سوپاپ دقت کن ۸ سوپاپ باث بیشتر از یکسال هوا بخوره و بجا اجاره خونه تو چادر زندگی کنه تا بتونه فقط این افزایش قیمت که تصویب شده رو پرداخت کنه!!!! کجای دنیا اینجوری!!!

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۲۴

ماشالله به این مسئولین چقدر خوب توجیه می کنن

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۳۲

خوب اگه این همه ضرر میده چرا درشون نمیبندین همه راحت شیم نگران کارگرا هم نباشین این همه بیکار داریم اوناهم روش حداقلش اینه جون هزاران نفر و که تو تصادفات فوت میکنن و نجات می‌دین

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۵۸

کاش این توضیحات نمی دادین

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۰۲

خودرو گران کردین که قبلا هم خیلی گران بود بیش 12 سااله کشور به عیر از دوران برجام بقیه توزم دو رقمی اونم واقعیت بالای 50 درصد هست کی تمام میشه این تورم

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۰۴

باسلام جناب وزیر ،واقعا چرا مردم ما باید تاوان سو مدیریت و کسری بودجه و تراز منفی دو خودرو ساز انحصاری که طی چند سال هر بلایی خواستند سر مصرف کننده آوردند را بدهند

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۴۳

خودروسازها هر ۲ ، ۳ ماه قیمت تمام خودروهایشان بین ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش دادن، بعدمیگی ۱۸ماه که افزایش ندادن.بطور مثال قیمت کارخانه ماشین دنا ۱۸ ماه پیش ۲۴۸ میلیون بو

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۴۴

بنده ۱۴۰۱ثبت نام کردم سامانه یکپارچه الویتم تابستان ۱۴۰۳و ۲۰۷اتومات بوداونموقع قیمتش ۳۲۰میلیون تومان بوددرسال۱۴۰۲ شد۴۲۰میلیون تومان بعدش قیمتش شد۵۹۲میلیون تومان الان هم ۷۷۷تومان خوابن

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۸:۵۰

راست میگه بنده خدا حقوق ما سیصد هزار تومان رفته روش خودروساز ضرر نکنه مردم به جهنم

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۹:۱۳

۶ ماه پیش تمام سایت‌های خبری در مورد کاهش قیمت خودرو صحبت می‌کرد ولی امروز شاهد افزایش قیمت هستیم

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۲ ۱۹:۳۲

هر وقت حقوق ها و همسان سازی درست شد بعد شما بیا اظهار فضل کن که ما ۱۸ درصد اضافه کردیم

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۳ ۱۶:۳۸

آقای پزشکیان یه تعداد افراد مثل شماهاراگداشته وزیرکه به درد دل مردم برسید

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۳ ۱۲:۳۹

ببخشید ایران خودرو در اردیبهشت یا خرداد افزایش قیمت داده بود

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۰۳ ۱۷:۱۰

فروش وافزایش خودروها براساس دلار باشه وحقوقها هم برمبنای دلارباشد وحقوقها مثل کشورهای همسایه باشه کارگر وکارمند جنسهاهم گران باشه مهم نیست