• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403081612277
  • خبرنگار : 71649

سرپرست معاونت عمرانی وزارت کشور عنوان کرد

وظیفه اصلی تأمین منابع ون‌ها و اتوبوس‌ها بر عهده شهرداری‌هاست/ اتمام پروژه‌های کوتاه مدت عمرانی اولویت وزارت کشور

وظیفه اصلی تأمین منابع ون‌ها و اتوبوس‌ها بر عهده شهرداری‌هاست/ اتمام پروژه‌های کوتاه مدت عمرانی اولویت وزارت کشور

سرپرست معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی کشور در واکنش اظهارات زاکانی در این خصوص که وزارت کشور درباره ون و اتوبوس‌ها به تعهداتش عمل نکرد، گفت: وظیفه اصلی تامین منابع ون‌ها و اتوبوس‌ها به عهده شهرداری‌هاست.

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی در حاشیه سومین نشست تخصصی معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلی ترین مطالب در این نشست این بود که نگاه معاونین عمرانی برای حرکت چرخه اقتصادی در کشور از بخش خصوصی در کنار شهرداری و دهیاری‌ها تغییر مشخصی داشته باشد. منابع دولتی و وضعیت کشور در حوزه بین المللی مشخص است و قرار شد به منابع موجود بسنده نکنیم و از ۸ هزار همت (هزار میلیارد ریال) منابع بخش خصوصی در استان‌های کشور که قابلیت بهره برادری دارد، استفاده کنیم تا فضای تولید برنامه و دستورالعمل با سرعت انجام شود و سرمایه گذارها شناسایی شوند که در این جلسه کسی ابراز نگرانی یا دغدغه‌مندی را مطرح نکرد و با توجه به اینکه هر کاری باید شرایط اجرایی داشته باشد، باید شرایط و راهکارها را خود استان‌ها پیدا کنند و بعد برای ما بیاورند، به طوریکه بر اساس تقسیمات آمایش سرزمین، استان‌ها باید دبیر انتخاب کنند و جلسات منطقه‌ای شکل بگیرد و نتایج آن به وزارت کشور ارائه شود.  

وی ادامه داد: همچنین قرار شد در حوزه طرح الحاق یعنی ۷۵ هزار هکتاری که به شهرها برای مسکن ملی الحاق شده معاونان عمرانی کمک و احصا و برنامه ریزی کنند. منابع دولتی و محدودیت‌ها مشخص است و برای جلسه بعد استان به استان پیشنهادات را می‌آورند و در این نشست جمع بندی می‌شود. نگاه این بود که فضای همدلی به وجود بیاید و تلفیق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با معاونت عمرانی ارزشمند است. در بحث ارتقاء معاونین عمرانی نیز پیشنهاداتی مطرح و قرار شد دکتر موهبتی نیز همراهی و پیگیری کند تا حضور معاونین عمرانی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مثل گذشته دوباره انجام بگیرد. همچنین درباره عضویت در کارگروه‌ها در بحث منابع انسانی، چارت سازمانی و ساختار نیز صحبت شد.

نقاط حادثه خیز کشور شناسایی شود

مرگ و میرهای تصادفات درون شهری باید به حداقل برسد

سرپرست معاونت عمرانی وزارت کشور درباره نقاط حادثه خیز سطح کشور گفت: نقاط حادثه خیز باید شناسایی  و مرگ و میرهای تصادفات درون شهری به حداقل برسد. تلاش مسئولان شهری بر این است که تصادفات درون شهری را کاهش دهند و تأکیدات معاونت عمرانی کشور نیز بر این است که طرح‌ها در  این راستا تصویب شود؛ اما اینکه چقدر و با چه برنامه زمانی انجام شود مشخص نیست و این وظیفه هر شهر است که کارها را انجام دهد.

تلاش داریم پروژه‌ای با عنوان پروژه نیمه تمام باقی نماند

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام عمرانی در کشور، گفت: در این مورد نیز درصدد هستیم مصوبات سفرهای استانی که انجام شده و برای آن مبالغ ریالی و ردیف‌های بودجه‌ای دارد، عملیاتی شود. به طوریکه در مرحله نخست پروژه‌های کوتاه مدت در اولویت اول قرار می‌گیرد؛ چرا که تمرکز بر همه پروژه‌ها مشکل ساز خواهد بود و تلاش داریم پروژه‌ای با عنوان پروژه نیمه تمام باقی نماند.

وزارت کشور وظیفه نداشت از بودجه ملی در حوزه تأمین حمل و نقل عمومی هزینه کند

نصرتی درباره عمل نکردن وزارت کشور به تعهدات ارزی در حوزه تأمین حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: وزارت کشور در سنوات گذشته تا پایان سال ٨٩ نقش کمکی برای خرید اتوبوس و برنامه‌های واگن داشت و با عنوان کمک همراهی کرده، یعنی وزارت کشور وظیفه نداشت از بودجه ملی در این موضوع هزینه کند و از سال ٨٩ به بعد نیز شیوه کمک ۸۲.۵ درصد را دیگر نداشتیم و وظیفه اصلی بر عهده شهرداری‌هاست.

سرپرست معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی کشور اضافه کرد: مساله‌ای که دیروز در شورای شهر مطرح شد این بود که پیگیر بودند آن قول کمک ارزی دولت قبل چرا محیا نمی‌شود. رسماً اعلام شد آن منابع پیش‌بینی شده با عنوان مشکوک الوصول که امکان داشت که به بهره برسد، محیا نمی‌شود؛ اما ما پیگیر هستیم، مبلغ ۵٠٠ میلیون یورو جزو مصوبات گذشته است و تأکید دکتر مومنی است که پیگیری کنیم تا این منابع جذب شوند. ١۶٠ میلیون یورو جذب شده و پیگیر هستیم تا مابقی آن یعنی ٣۴٠ میلیون یورو نیز جذب شود.

او در پایان گفت: از صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی پیگیر ٣٠٠ میلیون دلار نیز هستیم، اما در کل این موضوع وظیفه‌ای نبوده و صرفا کمک بوده است. در موضوع اتوبوس از سال ٨٩ منتفی شده و اگر منابع مشکوک الوصول (به طور کلی به حساب‌های دریافتنی و مطالباتی که شرایط تسویه آن ها مبهم باشد مطالبات مشکوک الوصول می گویند) شود ما آن کارها را انجام می‌دهیم اما چند روز پیش هم مشخص شد آن منابع مشکوک الوصول وجود ندارد و قابلیت تزریقش نیست. یعنی دیگر همه منابع به منابع داخل شهرداری‌ها برمی‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha