• سه‌شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080805843
  • خبرنگار : 50081

عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد

ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای ارتقای برند زعفران و توسعه بازارهای بین‌المللی

ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای ارتقای برند زعفران و توسعه بازارهای بین‌المللی

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: ورود در بازارهای بین‌المللی یکی از بحث‌هایی است که تنوع و فرآوری محصولات زعفران را در برمی‌گیرد و اکنون جای خای آن به شدت احساس می‌شود.

هادی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه روز ملی زعفران چه کمکی می‌تواند به موضوع گردشگری در خراسان رضوی داشته باشد، اظهار کرد: زعفران به عنوان محصولی که زیستگاه آن در خراسان بزرگ است، جزو محصولات خاص این منطقه به لحاظ صادرات و سبد خرید زائران نیز به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه انجام برنامه‌های مختلف در این زمینه می‌تواند به ارتقای برند زعفران و خراسان بزرگ  کمک شایسته‌ای داشته باشد، اضافه کرد: مسئولان مربوطه باید برنامه‌هایی از جنس روز ملی زعفران داشته باشند تا جایگاه ویژه این محصول و دیگر محصولات را در استان مشخص کند. ضمن اینکه می‌تواند در آینده حائز اهمیت باشد، چراکه یک محصول صادراتی و ارزآور است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر اینکه ما در تقویم خود روز ملی زعفران داریم، خوب است اما در این خصوص باید برنامه‌های بسیار بیشتری در نظر گرفته شود و نباید متوقف شود. بنابراین مسئولان مربوطه باید به برنامه‌های مختلف و متنوعی روی آورند که به ارتقای شایسته این محصول هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف زعفران در ایران این‌گونه رواج دارد که به صورت خام استفاده می‌شود اما در کشورهای دیگر استفاده از فرآورده‌های زعفران جایگاه ویژه دارد، بیان کرد: تکمیل زنجیره ارزش این محصول باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و ما باید بتوانیم در فرآوری، نحوه فروش و نفوذ در بازارهای بین‌المللی حضور و نفوذ پیدا کنیم. بنابراین برنامه‌هایی از این جنس می‌تواند به این مهم کمک کند.  

رفیعی با بیان اینکه عمده برنامه‌هایی که می‌توان در این زمینه مورد توجه قرار داد بخش فرآوری و بازار بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار ما معطوف به داخل است؛ در صورتی که باید بازارهای بین‌المللی را هم در برنامه‌ریزی‌های خود داشت. ورود در بازارهای بین‌المللی یکی از بحث‌هایی است که تنوع و فرآوری محصولات زعفران را در برمی‌گیرد و اکنون جای خای آن به شدت احساس می‌شود. بخش قابل توجهی از صادرات زعفران که ما از قِبَل آن ارزآوری می‌کنیم، به صورت خام فروخته می‌شود در صورتی که می‌تواند بسیار بهتر ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha