• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080705176
  • خبرنگار : 50105

کدام افراد در معرض خطر پوکی استخوان هستند؟

کدام افراد در معرض خطر پوکی استخوان هستند؟

ایسنا/خراسان رضوی پوکی استخوان از بلایای قرن اخیر است زیرا افراد با افزایش امید به زندگی و افزایش عمر به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند و راهبردهای پیشگیری از این بیماری در افزایش توده استخوانی و کاهش موارد ابتلا به این بیماری از طریق آموزش نهفته است.

این بیماری در زنان به علت تغییرات هورمونی بعد از یائسگی بیش از مردان و روند این بیماری بسیار آهسته و تدریجی است و شخص ممکن است تا اولین شکستگی متوجه این بیماری نشود.

بیش از ۴۱ عامل برای این بیماری شناخته شده است که ازجمله ژنتیک، محیط و برهم کنش بین این دو عامل را شامل می‌شود و عواملی مانند وزن، مصرف دخانیات، منطقه زندگی و سن، جنس و نژاد بر آن تاثیر دارند.

پیشگیری از پوکی استخوان

دریافت کلسیم کافی و ویتامین دی در موادغذایی، فعالیت و ترک سیگار و اجتناب از داروهای کاهنده تراکم استخوان می‌توانند باعث پیشگیری از شکستگی و کاهش بروز آن و بهبود عملکرد جسمی افراد شود.

انجام فعالیت‌های فیزیکی در حفظ توده استخوانی و قدرت بدنی بسیار مهم است و به افراد در پیشگیری از شکستگی‌های مرتبط با این بیماری کمک می‌کند. البته تناقص‌هایی در تاثیر فعالیت فیزیکی و تراکم مواد معدنی استخوان هست که برای روشن شدن آن باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

غربالگری و درمان سریع

باید بدانیم که این بیماری به خودی خود منجر به بروز کاهش کیفیت زندگی نمی‌شود، بلکه عوارض آن در کیفیت زندگی موثر است. پس بر اساس روند تدریجی بیماری و عدم علامت برای پوکی استخوان و تاثیر آن در کاهش کیفیت زندگی و عملکرد اجتماعی، بیماران باید نسبت به غربالگری و درمان سریع اقدام کنند.

تاثیر اقتصادی بیماری پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان علاوه بر اینکه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بار سنگینی بر اقتصاد جامعه داشته باشد و مشکلات متعددی را برای سال‌های آینده ایجاد کند.

لازم است بدانیم که عوامل دخیل در این بیماری می‌تواند در سبک زندگی افراد در قبل از ۵۰ سالگی باشد و با تغییر این سبک می‌توان از اتفاق این روند جلوگیری کرد.

منابع

برگرفته از مقاله «مقایسه کیفیت زنان مبتلا به پوکی استخوان با زنان سالم»، نوشته ﺩکتر ﺟﻌﻔﺮ ﺣﺴﻦﺯﺍﺩﻩ، ﺩکتر ﺑﺎﻗﺮ نسیمی، دکتر غلامحسین رنجبر عمرانی، مهدی مرادی نظر، دکتر ابوالفضل محمد بیگی

برگرفته از مقاله «عوامل موثر بر پوکی استخوان»، سیده زهرا موسوی

برگرفته از مقاله «اثر انواع فعالیت‌های ورزشی بر تراکم موادمعدنی استخوان، درد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به پوکی استخوان»، حیدر صادقی و صفورا قاسمی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha