• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080604308
  • خبرنگار : 71342

در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان مطرح شد:

چالش‌های یک جشنواره بین‌المللی در دعوت از گروه‌های خارجی

چالش‌های یک جشنواره بین‌المللی در دعوت از گروه‌های خارجی

برگزارکنندگان بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با تشریح مشکلات این جشنواره در بخش بین‌الملل تاکید کردند که برگزاری این رویداد نشان‌گر برقراری امنیت در ایران است.

به گزارش ایسنا، نشست خبری این جشنواره صبح امروز، یکشنبه ۶ آبان ماه با حضور حمید نیلی، مدیر کل هنرهای نمایشی، مسعود ویژه، مدیر کل ارشاد استان همدان، سید مسعود حسینی، شهردار همدان، امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد و خاطره شهدای امنیت و مقاومت در تالار هنر برگزار شد.

در آغاز حمید نیلی، طی سخنانی برپایی جشنواره را در همدان مرهون همکاری‌های مسئولان این استان دانست و با اشاره به تغییر دولت در چند ماه گذشته ادامه داد: نمی‌شد فعالیت‌های کشور را متوقف کرد. به همین دلیل برنامه‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را هم بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی پیگیری کردیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به نقش مهم تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی تاکید کرد: توجه به آموزش از نکاتی است که در این جشنواره قابل ارائه و یکی از راه‌های امیدبخشی به آینده در حوزه کودک و نوجوان است. با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر امید آفرینی برای کودکان و نوجوانان، این موضوع مورد توجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم بوده است.

نیلی، حضور نهاد شهرداری را از دیگر نکات مثبت این جشنواره برشمرد و ادامه داد: جشنواره‌های متعددی در کشور داریم و یکی از دغدغه‌های من سامان دادن به این‌هاست و از جمله ابزارهای کمکی در این راه، شهرداری‌ها هستند.

در ادامه، سید مسعود حسینی، شهردار همدان نیز با بیان اینکه همدان به نمادهایش شناخته می‌شود و از جمله نمادهای آن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، افزود: این جشنواره در شهری با قدمت بیش از ۳ هزار سال برگزار می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد.

او با ابراز خرسندی از ثبت جهانی هگمتانه در سال گذشته ادامه داد: خوشحالیم که فرهنگ به عنوان یک زیرساخت و زیربنا در این شهر نقش اساسی ایفا می‌کند.

حسینی با اشاره به شرایط دشوار کودکان غزه و فلسطین ابراز امیدواری کرد که جهانی بدون جنگ را شاهد باشیم.  

شهردار همدان تاکید کرد که همه دستگاه‌های فرهنگی در کنار جشنواره هستند. همچنانکه دبیرخانه دائمی آن در مجمتع فرهنگی عین‌القضات همدانی راه‌اندازی شده است.

سپس مسعود ویژه، مدیرکل ارشاد همدان و مشاور جشنواره در سخنانی گفت: وقتی همدان را یکی از خاستگاه‌های هنری می‌دانیم، یکی از استنادات ما در حوزه نمایش آثاری مربوط به چند هزار سال پیش است که آیین‌های نمایشی هستند.

او با اشاره تاریخچه شکل‌گیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان افزود: شاید تنها جشنواره‌هایی که همه خانواده در آن درگیر می‌شوند، جشنواره‌های کودک باشند. بنابراین، یکی از نکات مهم در این جشنواره این است که در آن حضور جمعیت عظیمی از مخاطبان را شاهد هستیم. تلاش‌مان این است که این رویداد تنها به همدان محدود نشود بلکه در دیگر شهرها نیز تسری پیدا کند. بر همین اساس، دو خودرو سیار داریم برای پوشش روستاها و مناطق دورافتاده و محروم که اقشار وسیع‌تر مردم از جشنواره برخوردار شوند. ضمن اینکه دو شبکه پویا و امید برنامه‌های جشنواره را پوشش می‌دهند.

در ادامه، امیر مشهدی عباس که برای سومین سال پیاپی دبیری این جشنواره را بر عهده دارد، طی سخنانی از دشواری‌های برگزاری جشنواره گفت و با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «تئاتر گفتگوی بدون مرز» افزود: اگر این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت، شاید در این جهان کمتر شاهد جنگ بودیم.  

وی درباره جا به جایی جشنواره در دوره گذشته توضیح داد: شاید برخی مقاطع یک استان شرایط مساعدی نداشته باشد، مانند سال گذشته که در همدان، شرایط، مساعد نبود ولی نمی‌توان جشنواره را متوقف کرد. به همین دلیل به اردکان منتقل شد ولی امیدواریم در استان همدان بماند.

او با اشاره به همراهی نهادهای گوناگون در همدان از برپایی جشنواره کودک و نوجوان اضافه کرد: شهرداری و ارشاد همدان برای اجرای عمومی آثار جشنواره حمایت می‌کنند و تاسیس یک سالن جدید نشانه توجه این استان به جشنواره است.

مشهدی عباس با ارائه آثار شرکت‌کننده از استان‌های گوناگون در بخش‌های مختلف جشنواره افزود: امسال ۵۹ نمایش در جشنواره در ۷ سالن گوناگون اجرا می‌شوند و ۱۱ اجرای نقالی در بخش‌های گوناگون داریم. بر همین اساس، حضور ۱۲ نقال داریم که ۱۱ تن زیر ۱۸ سال هستند.

دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر کودک و نوجوان درباره کمک هزینه‌های این دوره از جشنواره به گروه‌های شرکت‌کننده توضیح داد: امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش کمک هزینه داشته‌ایم و میانگین کمک‌هزینه‌ها به ۵۵ میلیون رسیده اما تعداد آثار هم اضافه شده. ضمن اینکه به تعداد جوایز و رقم آن هم اضافه شده است.

مشهدی عباس از حضور ۶ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره خبر داد و گفت: در این دوره نمایش‌هایی از برزیل، ارمنستان، ازبکستان، عراق، ترکیه و روسیه در جشنواره اجرا خواهند شد.

او درباره مشکلاتی که برای گروه‌های خارجی به دلیل شرایط خاص منطقه در چند وقت اخیر و لغو شدن پروازهای بین‌المللی وجود داشته، نیز گفت: رسانه‌های خارجی جو عجیبی درباره ناامنی ایران درست می‌کنند و حال آنکه اخیرا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در نقطه صفر مرزی و بدون کوچکترین مساله‌ای برگزار شد. از سوی دیگر مشکلات پرواز و گران شدن بلیت‌های هواپیما خیلی در دعوت گروه‌های خارجی اثرگذار بود و مشکلات متعددی در این زمینه داشتیم ولی با تلاش بخش بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی، در این زمینه مساله‌ای پیش نیامد.

مشهدی عباس درباره کیفیت کارهای بخش بین‌الملل و قیاس آن نسبت به دوره گذشته جشنواره که آثار باکیفیتی حضور داشتند، توضیح داد: معمولا آثار خارجی را دعوت نمی‌کنیم بلکه گروه‌های بین‌الملل، بر اساس شرکت در فراخوان به جشنواره راه پیدا می‌کنند. مساله این است که جشنواره سال گذشته اسفند ماه برگزار شد که در زمینه برگزاری رویدادهای بین‌المللی کودک و نوجوان، ماهِ کم‌تراکمی است ولی الان فستیوال‌های بسیار زیادی برای کودک و نوجوان در حال برگزاری هستند و حضور گروه‌های بین‌الملل، با محدودیت‌های بیشتری همراه است.

او خاطرنشان کرد: همین که در رتبه‌بندی جهانی، ما جزو ۲۰ کشور برگزیده کودک و نوجوان در سراسر جهان بودیم، خوشحال‌کننده و نشانگر این است که تئاتر کودک و نوجوان ما چیزی از آثار دیگر کشورها کم ندارد. ضمن اینکه ما به محتوا خیلی اهمیت می‌دهیم‌ ولی ارتقای کیفی آثار کودک و نوجوان نیازمند برنامه‌ریزی و هم‌افزایی است.  

نیلی نیز تاکید کرد: قطعا پیام این جشنواره برای جهان برقراری امنیتی است که در ایران جاری است و نشان می‌دهد آرامش در ایران برقرار است.  

مشهدی عباس در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حذف برخی از بخش‌های این دوره از جشنواره ادامه داد: نظر آقای نیلی این بود که نگاه به جشنواره حرفه‌ای باشد و خیلی از بخش‌ها را حذف کردیم ولی معتقدم جشنواره کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌های کودکان و نوجوانان باشد ولی وقتی طی سال اتفاقی نمی‌افتد، در جشنواره هم جایی نخواهد داشت.

او درباره برنامه‌های جنبی جشنواره نیز توضیح داد: با ۹ نمایش در شهرهای استان و دو تریلی سیار اجرای نمایش داریم. سال‌های گذشته تجربه‌ای داشتیم که کارگاه‌های بسیار تخصصی برگزار می‌کردیم ولی راهکار درستی نبود چون فضای تجربه فضای انتقال تجربه است و نه آموزش. بنابراین پیشنهادم این است که کارگاه‌های تخصصی خارج از زمان جشنواره باشد ولی کارگاه انتقال تجربه داریم و از استادانی دعوت کرده‌ایم که در زمینه نقاط ضعف ما کارگاه برگزار کنند.

نیلی نیز در تکمیل این توضیحات، تعدد جشنواره‌ها را یکی از مشکلات برشمرد و بر ساماندهی آنها تاکید کرد و افزود: برای کیفی‌سازی جشنواره‌ها باید فکری جدی کرد.

در ادامه این نشست، حسینی، شهردار همدان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت این بخش از تئاتر کودک و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: تنوع برنامه‌های شهرداری زیاد است و مساله اصلی ما در همدان ایجاد نشاط اجتماعی است. در حوزه فرهنگی برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در این زمینه موثر است. به همین دلیل با وجود تعدد برنامه‌هایمان، به جشنواره کودک نیز توجه داریم. امیدواریم دبیرخانه جشنواره دائمی باشد و جزو برنامه‌هایمان است که تئاتر در طول سال در همدان تعطیل نشود.

سپس مدیر کل ارشاد استان همدان با یادآوری هنرمندانی که در این استان پرورش پیدا کرده‌اند، افزود: یک بخش این کار، مدیون برگزاری جشنواره است.

نیلی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تعامل جشنواره با وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش یک بحث کلان دارد و یک بحث جشنواره. در بحث کلان در اداره کل هنرهای نمایشی دنبال تعریف راهکاری برای استفاده از تئاتر در بحث آموزش دروس مدرسه هستیم و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم. در بحث پرورش هم که تئاتر امری است انکارنشدنی.  

مشهدی عباس نیز در این زمینه یادآوری کرد: اجرای صبح‌ها در جشنواره برای آموزش و پرورش است. با اپلیکیشن شاد هم برای برنامه‌های جشنواره در ارتباط هستیم. در تهران بیش از هزار کانون داریم که در اختیار آموزش و پرورش است ولی به برنامه‌های غیر فرهنگی اجاره می‌دهند در حالیکه اگر مشارکت کنند، می‌توان برنامه‌های نمایشی آموزشی متعددی اجرا کرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره هزینه بلیت‌های جشنواره توضیح داد: جلساتی داریم برای مشخص شدن رقم بلیت ولی قطعا بلیت فیزیکی نخواهیم داشت.  

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره نیز گفت: تمام تلاش‌مان این است که اجرای عمومی آثار ابتدا در استان خودشان انجام شود و بعد در شهرهای دیگر.

در این نشست، شهردار همدان با تاکید بر استفاده از تمام فضاهای شهری برای تبلیغات شهری عنوان کرد که صداو سیمای استان هم برای پوشش خبری اعلام آمادگی کرده است.  

مشهدی عباس در ادامه درباره بودجه جشنواره گفت: نمی‌توانیم رقم دقیقی بگوییم ولی تلاش می‌کنیم جشنواره‌ای در حد و شأن مخاطبان کودک و نوجوان باشد و به خاطر بودجه، کیفیت کارها پایین نیاید.

او درباره سهم استان در برگزاری جشنواره توضیح داد: فعلا بیش از ۱۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تامین شده است. البته این بودجه جاری است.

شهردار همدان نیز در این باره توضیح داد: رقم برآورد اولیه و مصوبه‌ای که از شورا می‌گیریم با کل هزینه‌ای که انجام می‌شود، متفاوت است بنابراین نمی‌توان از الان رقم دقیقی گفت و باید بعد از جشنواره رقم دقیق هزینه‌ها را مشخص کرد.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر کل ارشاد استان درباره افزایش زیرساخت‌های نمایشی در این شهر طی سال‌های گذشته توضیح داد: یکی از سالن‌هایی که غیرفعال شده بود، تعمیر و بازسازی شده و برخی دیگر از سالن‌ها هم در دستور کار هستند. برنامه‌ای داشتیم برای اضافه کردن یک سالن بلک باکس که موقتا در زمان جشنواره، مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

وی از اجرای دو نمایش مخصوص کودکان غزه خبر داد که آغازگر جشنواره هستند و گفت: در روز دانش‌آموز هم برنامه دیگری برای کودکان غزه داریم.

او از برگزاری نمایشگاه کاریکاتور کودکان غزه به عنوان بخش دیگری از جشنواره یاد کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها در ورودی سالن‌های نمایشی برپاست. ضمن اینکه برگزاری غرفه‌های تخصصی کتاب کودک و ... نیز در نظر گرفته شده است.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ۱۰ تا ۱۷ آبان ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha