• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403080604003
  • منبع : مطبوعات

ایران درگیر جنگ خواهد شد؟

ایران درگیر جنگ خواهد شد؟

آیا ایران، که بزرگ‌ترین کشور و یکی از ستون‌های امنیت و اقتدار منطقه محسوب می‌شود، مستقیماً درگیر جنگ خواهد شد؟

به گزارش ایسنا، سید مسعود رضوی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات نوشت:

فغان ز جغد جنگ و مرغوای او
که تا ابد بریده باد نای او
بریده باد نای او و تا ابد
گسسته و شکسته پر و پای او
ز من بریده یار آشنای من
کزو بریده باد آشنای او
چه باشد از بلای جنگ صعب‌تر
که کس امان نیابد از بلای او
(ملک‌ الشعرای بهار)

حمله و تجاوز نیروهای رژیم اسرائیل به برخی مراکز ایران، یک رفتار از سر استیصال بود که باید لایه‌های واقعی آن از سوی مدیران و متخصصان و دیپلمات‌ها و تحلیلگران برای مردم روشن شود. مدت دراز و بلکه دهه‌هاست که مردم ایران و افکار عمومی در چنبرۀ شعار و شور و هیاهو، از مواجهه با برخی حقایق مهم و مسائل حیاتی بی‌بهره مانده‌اند. رشد نفوذ رسانه‌های خارجی نتیجۀ همین فرایند است. اخبار درست و تحلیل خردمندانه را به‌سرعت به مردم بدهید تا اعتماد عمومی جلب شود و دست شایعه‌سازان و رسانه‌های معاند هم کوتاه شود. ماجرای اخیر در منازعه و تجاوز رژیم صهیونیستی به تهران و چند شهر دیگر کشورمان، هرچند به صورت رسمی تأیید شد، اما ابهامات آن در افکار عمومی باقی مانده و این بر عهدۀ مسئولان نظلمی و سیاسی است که اجازه ندهند ابهامات باقی بمانند و به پرسش‌های بی‌جواب یا شایعات بی‌اساس بدل شوند.

امروز شرایط ناپایداری در خاورمیانه پدید آمده و پرسش‌ها و دغدغه‌های زیادی در اذهان عمومی وجود دارد. اگر خلاصه بخواهیم بگوییم، در نتیجه آتش‌افروزی در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، مدتی است که سایۀ بحران و جنگ، ایران و خاورمیانه را درگیر ساخته و به‌جز فلسطین و حماس، لبنان و سوریه و یمن و تاحدی هم عراق و تمامی مردم صلح‌طلب در این محیط، سرگردان و اسیر منازعاتی شده‌اند که نتایج و پایانش جز سیاهی و آشفتگی نیست. نقطه پایان کجاست و چگونه می‌توان خسارات انسانی و مالی و نابودی زیرساخت‌های حیاتی را جبران کرد؟ حملات بی‌مهار و غیر انسانی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و به‌ویژه مردم جنوب این کشور تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا ایران، که بزرگ‌ترین کشور و یکی از ستون‌های امنیت و اقتدار منطقه محسوب می‌شود، مستقیماً درگیر جنگ خواهد شد؟

خوشبختانه مدیران عالی کشور ما، تجربه و تعقل و دیپلماسی را برگزیده‌اند و به‌رغم فشارهای مستمر و زیادی که وارد شد، راه طولانی اما مطمئن ایستادگی و مدیریت تنش را دنبال کرده و می‌کنند. زمان‌سنجی و درک درست از حرکت مهره‌های شطرنج خاورمیانه، هنر دیپلماسی است و شاید بهترین شاهد آن در فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر عراقچی وزیر خارجه و تیم دیپلماسی ایران باشد. البته مدیریت عالی کشور، با درک دقیق توطئه‌های فرامنطقه‌ای و مخمصه‌ای که دولت نتانیاهو در آن گرفتار شده، راهی بخردانه و صبورانه را برگزیده تا بازی یکطرفه و خشونت‌بار اسرائیل، به کامیابی نرسد.

کژراهه‌ای که رژیم صهیونی دنبال می‌کند، مقصدی جز تضعیف منابع و تنزل اقتدار ایران و نیروهای مقاومت ندارد و فراتر از آن می‌کوشد نظم و قواعد بین‌الملل و افکار عمومی را هم در محیط مطلوب خود مهار کند و مخاطرات کنونی را ضرورت‌های شرایط جنگی جا بزند. در حالی که چنین نیست و جنایات بی‌سابقه و نسل‌کشی و تروریسم و کشتار غیرنظامیان نباید پذیرفته یا نادیده‌انگاری شود. 

در این وضع و شرایط چه باید کرد؟ شعارهای تند و رجزخوانی که سود ندارد! فقط دیپلماسی می‌تواند این شرایط را تغییر دهد و دست نتانیاهو و جانیان را رو کند. به‌همین دلیل آنها خواهان گسترش جنگ و دمیدن در آتش منازعه رویارو با ایران هستند. این واقعه، آنقدر بزرگ است که جمع‌کردن و پایان‌بخشیدن بدان مستلزم سال‌ها تلاش و رفع هزاران مسأله و معضل خواهد بود و به‌زعم اربابان تل‌آویو، اصل مسأله و جنایات و اتهامات آنان در حاشیه خواهد ماند و موضوع فلسطین نیز اهمیت خود را از دست خواهد داد. 

ژرژ کلمنسو سیاستمدار فرانسوی سخن جالب و قابل تأملی گفته که در زمره امثال و حکم علم سیاست است. او می‌گوید: «جنگ مهم‌تر از آن است که به دست سربازان سپرده شود.» روشن است که او ارزش و منزلت والای سربازان و نیروهای نظامی را به‌خوبی درک می‌کند، اما راهبرد نظامی را ابزار مهمی برای دستیابی به منافع ملی و حفظ استقلال و تأمین امنیت ملت قلمداد می‌کند. تفوق دیپلماسی و تعامل پیچیده برای رسیدن به آتش‌بس و کاستن از خونریزی و خسارات جانبی در جنگ، بزرگ‌ترین میراث تجارب بشری است. جنگ فقط هنگامی الزام خواهد یافت که ناگزیر باشد و ملتی برای دفاع از بنیان‌های سرزمینی، حیاتی و امنیتی خود سلاح به دست گیرد. 

رژیم صهیونیستی، فارغ از هر قاعدۀ اخلاقی و انسانی، امروز دنبال برافروختن شعله‌های جنگ است و تصور می‌کند در دامی که گسترده است، می‌تواند مخالفان و معارضان را اسیر کند. رهبران اسرائیل سال‌ها در پی میلیتاریزه‌کردن منطقه بوده‌اند، اما تنها ماندند و اگر دست ایالات متحده از پشت آنان برداشته شود، شب هولناکی در انتظارشان خواهد بود. این سرنوشت تمامی نظام‌های متکی به نظامی‌گری و زورمداری است. آنان بی‌اعتنا به دیپلماسی و قدرت لایزال گفتگو و تعامل، از بهره‌های تجارت و مراودات بین ملل بی‌نصیب می‌مانند و در انزوا می‌خشکند.

ایران با منابع و گستره سرزمینی بی‌همتایی که دارد، می‌تواند در قالب یک قدرت منطقه‌ای و یک اقتصاد بی‌جایگزین و شکوفا، بر موازنه‌های خاورمیانه و جهان اثر گذارد. شرط این پویش، ورود به مسیر تعامل با جهان در خارج و کسب رضایت مردم در داخل است. بهره‌گیری از مدیریت علمی، متخصص، میهن‌دوست و کارآمد، شرط تحقق قدرت و تضمین امنیت است و کیست که نداند ایران به‌راحتی می‌تواند به جایگاه بایسته و قدرت درجه اول منطقه صعود کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

ایران بایس پاسخ سخت هم به آمریکا و هم به اسراییل چند روز قبل از انتخابات آمریکا بدهد تا ما از این دموکرات‌ها انتقام بگیریم