• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080603867
  • خبرنگار : 71660

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی
«بیدزینا ایوانیشویلی» موسس حزب حاکم «رویای گرجستان»

کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان از پیروزی حزب حاکم این کشور در انتخابات پارلمانی خبر داد و حزب مخالف علاوه بر آنکه این پیروزی را نپذیرفته، ادعا می‌کند که «تقلب» در انتخابات رخ داده است.

به گزارش ایسنا، انتخابات پارلمان گرجستان روز شنبه میان حزب حاکم «رویای گرجستانی» و حزب اپوزیسیون «اتحاد - جنبش ملی» در این کشور برگزار شد و مردم برای انتخاب مسیر آتی کشورشان پای صندوق‌های رای رفتند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان گزارش داد: با شمارش تقریبا ۹۹ درصد آرا، حزب حاکم رویای گرجستانی ۵۴.۲ درصد آرا را به دست آورد.

به گفته این کمیسیون، با شمارش داده‌های ۳۰۸۵ مرکز رای‌گیری یا حدود ۹۹ درصد آرا، حزب «رویای گرجستانی» بیش از یک میلیون رای یا به عبارتی ۵۴.۲ درصد رای را دریافت کرده است.

در کل احزاب مخالف حدود ۳۷ درصد رای کسب کردند که از میان حزب‌ها و ائتلاف آنها، حزب «اتحاد - جنبش ملی» که از یک مسیر اروپایی برای گرجستان دفاع می‌کند، حدود ۱۰ درصد از این رقم کل را شامل می‌شود.

در همین حال طبق آنچه کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان گزارش داده، شمارش آرا در خارج از کشور از برتری حزب مخالف خبر می‌دهد. به عبارتی، حزب حاکم «رویای گرجستانی» ۱۷.۷ درصد از آرا را در خارج از کشور به دست آورده است، در حالیکه احزاب مخالف حدود ۷۰ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی
سخنرانی موسس حزب حاکم «رویای گرجستانی» در تفلیس پس از اعلام پیروزی

ناظران انتخاباتی گرجستان که هزاران نفر را در سرتاسر کشور برای نظارت بر انتخابات مستقر کرده بودند، مدعی شدند که تخلفات متعددی وجود دارد و نتایج «با اراده مردم گرجستان مطابقت ندارد».

به گفته رسانه‌ها و گزارش‌های اخیر، کارزارهای انتخاباتی در این کشور ۳.۷ میلیون نفری که با روسیه هم‌مرز است، تحت تاثیر سیاست‌ خارجه قرار گرفت و ادعاهایی در رابطه با دخالت در انتخابات عنوان شد.

هم حزب حاکم و هم حزب اپوزیسیون طی روزهای گذشته نسبت به مداخله احتمالی در انتخابات هشدار دادند. حزب حاکم رویای گرجستانی از مداخله ایالات متحده می‌ترسد و اپوزیسیون ادعا کرده که روسیه ممکن است تلاش کند آراء را به نفع رویای گرجستانی که حامی روابط نزدیک‌تر با مسکو است، تغییر دهد.

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی
خوشحالی هواداران حزب حاکم گرجستان

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، برخی از مردم گرجستان از «ارعاب و فشار» برای رای دادن به حزب حاکم خبر می‌دهند، در حالیکه اپوزیسیون این حزب را به انجام «جنگ ترکیبی» علیه شهروندانش متهم می‌کند.

بزرگترین حزب مخالف گرجستان یعنی «اتحاد - جنبش ملی» اعلام کرد که مقر آن در روز رای‌گیری مورد حمله قرار گرفت. رسانه‌های گرجستان همچنین گزارش دادند که ۲ نفر پس از حمله در خارج از حوزه‌های رای‌گیری در بیمارستان یکی در شهر «زوگدیدی» در غرب و دیگری در «مارنئولی» یکی از شهرهای جنوب تفلیس، پایتخت این کشور بستری شدند.

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی
روند رای‌گیری روز شنبه

«بیدزینا ایوانیشویلی» نخست‌وزیر سابق گرجستان، میلیاردر معروف این کشور و موسس حزب حاکم «رویای گرجستانی» پیشتر طی یک گردهمایی انتخاباتی گفت: «رویای گرجستانی، احزاب مخالف را به دلیل جنایات جنگی که علیه مردم گرجستان مرتکب شده‌اند، براساس قانون کشور پاسخگو خواهد کرد.»

البته او اشاره‌ای به این مسئله نکرد که احزاب مخالف دقیقا مرتکب چه جنایاتی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha