• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403080402659
  • خبرنگار : 71604

بسته اخبار علم و فناوری

بازگشت فضانوردان به زمین پس از ۷ ماه/جنگ پهپادها برای امداد و نجات برج‌های آسیب‌دیده

بازگشت فضانوردان به زمین پس از ۷ ماه/جنگ پهپادها برای امداد و نجات برج‌های آسیب‌دیده

دنیای علم و فناوری امروز ۴ آبان شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

کمک دوربین‌های رباتیک استراتوسفری به بیمه‌ها برای بررسی سریع‌تر پرونده‌های خسارت

وظیفه کارگزاران بیمه در پی طوفان‌های پشت سر هم هلن و میلتون که خسارت‌های فاجعه باری را در چندین ایالت جنوبی به بار آورد، بسیار زیاد است. اکنون یک فناوری جدید می‌تواند به کمک آنها بیاید. دوربین‌های رباتیک استراتوسفری مجهز به هوش مصنوعی روی بالن‌ها می‌توانند به تسریع بررسی پرونده‌های دریافت خسارت از بیمه کمک کنند. نیر اسپیس لبز(Near Space Labs)، یک استارت‌آپ مستقر در بروکلین، نیویورک است که دوربین‌های رباتیک استراتوسفری با قابلیت هوش مصنوعی یا سوییفت(Swifts) را اختراع کرده که روی بالن‌های هواشناسی نصب می‌شوند. این استارت‌آپ از سوییفت برای ارزیابی خسارت اموال استفاده می‌کند، اما آنها تا سال آینده برای ارزیابی آسیب‌های ناشی از بلایای آب و هوایی مستقر خواهند شد.

تولد هر نوزاد در طبیعت چقدر انرژی نیاز دارد؟

به گفته داستین مارشال(Dustin Marshall) بوم‌شناس و زیست‌شناس تکوینی در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، محققان ممکن است انرژی لازم برای تولید مثل را بسیار دست‌کم گرفته باشند. مارشال و همکارانش در مطالعه‌ای که در اول مه ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان دادند که انرژی اضافی که برای تولد یک نوزاد نیاز است، می‌تواند ۲۴ برابر بیشتر از برآورد برخی از مدل‌های ریاضی تاثیرگذار باشد. برای حیواناتی که برای تنظیم دمای بدن خود به منابع گرمایی خارجی متکی هستند، این تفاوت کمتر است. به عنوان مثال برای مار پامپاس(Tomodon dorsatus) حدود ۴ برابر بیشتر است و برای گونه‌ای از ماهی‌های آب شور به نام کاپلین(Mallotus villosus) ۲ برابر است.

بودجه ۱۴ میلیون دلاری برای ساخت روش جدید چاپ‌ سه‌بعدی فلزات

مهندسان سابق شرکت «اسپیس‌ایکس» یک بودجه ۱۴ میلیون دلاری را برای ارائه یک روش جدید چاپ سه‌بعدی فلز در مقیاس بزرگ دریافت کردند. چاپ سه‌بعدی اشیاء با استفاده از فلز یک روش کاملا جاافتاده به شمار می‌رود، اما برای مطابقت با روش‌های سنتی در مقیاس گسترده، بسیار پیچیده، گران و کم‌دقت است. شرکت «فری‌فرم» (Freeform) با دریافت ۱۴ میلیون دلار از شرکت‌های «انویدیا»(Nvidia) و «بوئینگ»(Boeing) قصد دارد یک فرآیند جدید را برای چاپ افزودنی فلز بسازد که شرایط را تغییر می‌دهد. در این پروژه، پای هوش مصنوعی نیز در میان است.

حذف جانبدارانه اکانت‌ها و تسلط لابیگری صهیونیستی بر مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی

محقق حوزه فضای مجازی، دوگانگی در حذف اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی را نشان‌دهنده تسلط لابی‌های صهیونیستی بر مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: در حالی که غرب به‌عنوان حامی اصلی آزادی بیان شناخته می‌شود، در عمل رویکردهای متفاوتی در خصوص حذف اکانت‌ها وجود دارد و انتظار می‌رفت در برابر تعلیق اکانت‌های موضوعاتی مانند فلسطین یا مقاومت اسلامی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی آنها شکل گیرد، اما متأسفانه شاهد سکوت معناداری هستیم. علی اکبر اصولی از تحلیل‌گران و فعالان فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا، حذف یا تعلیق اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی را عموماً بر مبنای قوانین و مقررات پلتفرم‌ها دانست که کاربران در هنگام ثبت‌نام آنها را می‌پذیرند، گفت: این قوانین شامل مواردی مانند جلوگیری از انتشار محتوای تهدیدآمیز، نقض حق کپی‌رایت، فعالیت‌های اسپم و نفرت‌پراکنی است. به عنوان مثال، محتوای تهدیدآمیز علیه امنیت عمومی یا انتشار اخبار جعلی در دسته نقض قوانین قرار می‌گیرند.

کاشی‌ها را جارو کن و امتیاز بگیر

تیم‌های رقابت‌های خانه هوشمند لیگ رباتیک باید بر اساس برنامه‌نویسی پایتون جارو برقی هوشمندی را طراحی کنند که خانه شبیه‌سازی شده را تمیز کند، هر چه کاشی بیشتری را جارو کنند امتیاز بیشتری دریافت خواهند کرد. نیما نظری، مسؤول لیگ اسمارت هوم (Smart Home) لیگ رباتیک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که این رقابت‌ها در المپیک فناوری ۲۰۲۴ که از روز سه‌شنبه اول آبان ماه به مدت هفت روز در منطقه بین‌المللی نوآوری(پارک فناوری پردیس) آغاز به کار کرده است، برگزار می‌شود، اظهار کرد: این رقابت در بخش دانش‌آموزی برگزار می‌شود و در این لیگ ۳۵ تیم حضور دارند. 

برترین‌های رقابت هوش مصنوعی معرفی شدند

با پایان یافتن رقابت یک روزه لیگ‌ هوش مصنوعی المپیک فناوری ۲۰۲۴، برترین های این رقابت معرفی شدند. برگزیدگان رقابت هوش مصنوعی المپیک فناوری ۲۰۲۴ که از روز اول آبان ماه به مدت هفته روز در منطقه بین‌المللی نوآوری (پارک فناوری پردیس) در حال برگزاری است، در سه لیگ پردازش داده، پردازش متن و پردازش تصویر معرفی شدند. رتبه این تیم‌ها پس از بررسی عملکرد آنها توسط داورانی از صنعت و دانشگاه در اختتامیه المپیک فناوری اعلام می‌شود. این رقابت‌ها در سه لیگ پردازش داده، پردازش متن و پردازش تصویر و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان این حوزه برگزار شد. در این مسابقه و در هر لیگ شرکت‌کنندگان در زمان محدود به دو سؤال در حوزه تخصصی خود پاسخ دادند.

رقابت ۲۰ خودروی خودران بدون همراه داشتن حسگر تعقیب خط در المپیک فناوری

در لیگ خودروهای خودران المپیک فناوری، ۲۰ تیم حضور دارند و خودروها بدون نصب سنسور، با حل چالش‌های مسیر، رقیب را از میدان خارج می‌کنند. امیرمحمد ظریف، سرپرست لیگ خودروهای خودران المپیک فناوری ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با ایسنا، تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت را ۲۰ تیم  ذکر کرد و افزود: در مرحله مقدماتی بیش از ۵۰ تیم ثبت‌نام داشتند که پس از ارزیابی مستندات فنی، تیم‌های نهایی مشخص شدند و در این رقابت حضور دارند.

«اسپیس‌ایکس» ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را پرتاب کرد

موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به یک نقطه عطف در قرن حاضر رسید. یک موشک فالکون ۹ دیروز ۲۴ اکتبر در ساعت ۱۳:۱۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی، مجموعه‌ای از ماهواره‌های جاسوسی نسل بعدی را برای «دفتر شناسایی ملی آمریکا»(NRO) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب کرد. این ماموریت موسوم به «NROL-167»، صدمین پرواز فالکون ۹ در سال ۲۰۲۴ بود.

جایگاه پانزدهم جهانی ایران در علوم تشریح

عضو هیات مدیره انجمن علوم تشریح اعلام کرد: ایران در زمینه چاپ مقالات آناتومی در حال حاضر در رتبه ۱۵ جهان و رتبه دوم منطقه قرار دارد که تقریبا مشابه رتبه پزشکی ماست. چهاردهمین کنگره ملی علوم تشریحی ایران به همت انجمن علوم تشریح ایران از صبح چهارشنبه به مدت سه روز در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است. دکتر محمدتقی جغتایی، عضو هیات مدیره انجمن علوم تشریح و رئیس انجمن علوم اعصاب ایران به بیان وضعیت فعلی و آینده علوم تشریح در ایران و جهان پرداخت و گفت: آناتومی (علوم تشریح) که حوزه مطالعات آن از ژن تا کالبد انسان را در بر می‌گیرد، همیشه در خط اول دانش پزشکی قرار داشته است.

هوش مصنوعی جدید «اوپن‌ای‌آی» ماه آینده منتشر می‌شود

شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) برنامه‌های جدیدی در حوزه هوش مصنوعی دارد. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای انتشار مدل بعدی هوش مصنوعی با نام رمزگذاری‌شده «اوریون»(Orion) تا دسامبر سال جاری است. برخلاف نسخه‌های پیشین، این شرکت قصد دارد مدل جدید را پیش از عرضه گسترده‌تر از طریق ChatGPT به تدریج برای شرکای مورد اعتماد عرضه کند.

هکرها، ۵۰ آسیب دیگر در سامانه‌های بیمه و بانکی کشف کردند

در چهارمین روز از رقابت‌های باگ بانتی شکارچیان موفق به کشف و شناسایی ۵۰ آسیب دیگر از سامانه‌های عمومی بانکی و بیمه‌ای شدند.

علم و صنعت و دراگون فینالیست‌های جنگجو در المپیک فناوری شدند

 پس از برگزاری ۲۷ رقابت مهیج بین ربات‌های سبک‌وزن در المپیک فناوری ۲۰۲۴، دو تیم دراگون (DRAGON) و علم و صنعت ایران- ۱ فینالیست شدند. مسابقه نهایی این دوره از رقابت‌ها روز دوشنبه، ۷ آبان در منطقه بین‌المللی نوآوری ایران برگزار می‌شود.

رقابت ۷۵ تیم در پاسخ به ۵ سؤال تخصصی برنامه‌نویسی فرانت-اند

علی لطفی، مدیر لیگ برنامه‌نویسی المپیک فناوری ۲۰۲۴ گفت: امروز جمعه در لیگ برنامه‌نویسی فرانت-اند ۷۵ تیم از سراسر کشور حضور یافته‌ند و در مدت سه ساعت با پاسخ دادن به ۵ سؤال سعی دارند در رده‌بندی این لیگ درآیند. لطفی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رقابت‌های امروز جمعه ۵ آبان از رقابت‌های برنامه‌نویسی است. رقابت‌های برنامه‌نویسی در ۴ مسیر فرانت-اند (Front End)، پایتون جنگو، PHp/Laravel و الگوریتم برگزار می‌شود و امروز جمعه ۴ آبان رقابت تیم‌ها در مسیر فرانت-اند است.

سرنشینان ماموریت «کرو-۸» بالاخره به زمین بازگشتند

کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) امروز ۲۵ اکتبر در سواحل فلوریدا فرود آمد و سرنشینان خود را متشکل از فضانوردان روسی و آمریکایی که به دنبال مجموعه‌ای از تاخیرها و مشکلات کپسول «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) هفت ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کردند، به زمین بازگرداند. کپسول دراگون ماموریت «کرو-۸»(Crew-8) حدود ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۱:۰۰ به وقت ایران) پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت.

چین در سال ۲۰۲۷ گردشگران را به فضا می‌فرستد

شرکت چینی «دیپ بلو ارواسپیس»(Deep Blue Aerospace) در حال ورود به حوزه گردشگری فضایی است. دیپ بلو ارواسپیس مستقر در استان جیانگسو اعلام کرده که قصد دارد در سال ۲۰۲۷، پرتاب مشتریان را به فضای زیرمداری آغاز کند. دیپ بلو در بیانیه‌ای نوشت: قیمت بلیط‌ها ۱.۵ میلیون یوآن (حدود ۲۱۰ هزار دلار آمریکا) خواهد بود. با این قیمت، مشتریان خیلی بیشتر از یک تجربه کوتاه بی‌وزنی را خواهند داشت. آنها وسعت و رمز و راز جهان را تجربه خواهند کرد و شاهد چشم‌انداز باشکوه فراتر از زمین خواهند بود. این یک سفر فضایی همه‌جانبه خواهد بود که یک عمر آن را فراموش نخواهید کرد.

جنگ پهپادها برای امداد و نجات برج‌های آسیب‌دیده

رقابت پهپادی  ۱۱ تیم دانشجویی و دانش‌آموزی، از دیگر بخش‌های المپیک فناوری ۲۰۲۴ است که این تیم‌ها در دو لیگ امداد و نجات و سرعتی رقابت می‌کنند. امیرعلی ستایشی، مسئول لیگ ربات‌های پرنده المپیک فناوری در حاشیه المپیک فناوری ۲۰۲۴ که در منطقه بین‌المللی نوآوری (پارک فناوری پردیس) از اول آبان ماه به مدت ۷ روز در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران گفت: رقابت‌های امسال در قالب ۳ شاخه (دو لیگ دانشجویی و یک لیگ دانش‌آموزی) برگزار می‌شود.

ربات‌های جنگجو برای کسب عنوان گلادیاتوری می‌جنگند

در ادامه رقابت‌های لیگ ربات‌های جنگجو قرار است کلیه ربات‌های سبک وزن برای کسب عنوان گلادیاتوری به مصاف هم بروند. کمیل یزدانی، دبیر رقابت ربات‌های جنگجو در المپیک فناوری ۲۰۲۴ در حاشیه برگزاری این رقابت در جمع خبرنگاران گفت: در این رقابت میزبان بیش از ۷۵ تیم از سراسر کشور بودیم و بعد از پایش اولیه و داوری مقدماتی، ۳۴ تیم به مرحله نهایی این رقابت راه یافتند.

اعلام اسامی سه تیم برتر مرحله سرعت مقدماتی خودروهای خودران

با پایان یافتن مرحله سرعت مقدماتی لیگ خودروهای خودران المپیک فناوری، سه تیم برتر مشخص شدند. مرحله سرعت مقدماتی لیگ خودروهای خودران المپیک فناوری ۲۰۲۴ برای کسب بهترین زمان برگزار شد و در این دور از رقابت‌ها تیم SRB.CE با امتیاز ۵۵۵.۱۰۰۰ بیشترین امتیاز را کسب کرد. مرحله سرعت مقدماتی لیگ خودروهای خودران المپیک فناوری ۱۴۰۳ با رقابت ۹ تیم و در سه مرحله برگزار شد.

فناوران برای توسعه فرمولاسیون داروهای شیمیایی فرا خوانده شدند

یکی از هلدینگ‌های دانش‌بنیان فراخوانی در حوزه تجهیزات پزشکی با هدف جذب سرمایه منتشر کرد. این فراخوان در حوزه‌های فرمولاسیون‌های نوین داروهای شیمیایی، داروهای زیستی، ماده اولیه و ماده مؤثر دارویی، نانو داروها و دارو رسانی و تجهیزات پزشکی پیشرفته است. متقاضیان برای حضور در این فراخوان و ثبت‌نام تا روز ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مهلت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha