• جمعه / ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072720731
  • خبرنگار : 71589

بسته اخبار علم و فناوری

پرتاب ماهواره‌های ایرانی از روسیه/درخشش بزرگترین ماه امسال در آسمان

پرتاب ماهواره‌های ایرانی از روسیه/درخشش بزرگترین ماه امسال در آسمان

دنیای علم و فناوری امروز جمعه، ۲۷ مهر ۱۴۰۳ شاهد اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

به گزارش ایسنا، جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، خبرهای گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به گزارش خلاصه‌ای از آنها خواهیم پرداخت.

از پرتاب ماهواره‌های ایرانی «هدهد» و «کوثر» و تولید دستگاه فرآوری گل زعفران گرفته تا درخشش بزرگترین ماه امسال و ساخت «رگ‌یاب سه‌بعدی»، همگی از جمله اخبار مهم امروز بودند.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

تصاویر بزرگترین ماه کامل سال که در آسمان درخشید

ساعاتی پیش مردم در اقصی نقاط جهان شاهد بزرگترین ابرماه سال ۲۰۲۴ بودند که در این گزارش، تصاویری از آن در نقاط مختلف دنیا را شاهد خواهیم بود.

پایگاه وستوچنی روسیه میزبان پرتاب «هدهد» و «کوثر» به مدار ۵۰۰ کیلومتری

دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره بخش خصوصی هستند که هم‌اکنون به کشور روسیه منتقل شده و قرار است روز ۱۵ آبان ماه امسال از طریق پایگاه وستوچنی این کشور به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق شوند.

«مهتاب» به ماه می‌رود

آژانس فضایی اروپا(ESA) برنامه جاه‌طلبانه مون‌لایت(Moonlight) به معنای «مهتاب» را برای حمایت از اکتشاف در کره ماه به این تنها قمر زمین ارسال می‌کند.

حفظ نخبگان حوزه هوش مصنوعی شاغل در دستگاه‌های اجرایی، مشکلی جدی‌تر از استخدام آنها

معاون علمی رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌های معاونت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و انجمن‌های علمی حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد: مشکل نه در جذب و استخدام نخبگان حوزه هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی که در نگه‌داشت نخبگان در این دستگاه‌ها و جلوگیری از گذر آنها به بخش خصوصی و خارج کشور است.

کوچکترین رایانه کوانتومی جهان رونمایی شد

کوچکترین رایانه کوانتومی جهان که تنها با یک فوتون کار می‌کند، رونمایی شد.

رگ‌یاب ۳ بعدی ساخته شد

یک دستگاه جدید قادر است رگ‌های بیماران را به صورت سه‌بعدی در لحظه نمایش دهد.

اقدام اخیر «ایکس» در جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره جنایات جنگی و نسل‌کشی، «نقض آزادی بیان» است

یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اقدام اخیر شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در حذف حساب‌های کاربرانی که خواستار اقدام علیه جنایات اخیر رژیم صهیونسیتی شدند، گفت: این اقدام نه تنها نگرانی‌هایی را درباره آزادی بیان به وجود آورده، بلکه به‌ویژه در شرایط بحرانی غزه، لبنان و شروع یک بحران فراگیر در خاورمیانه، مانع از اطلاع‌رسانی صحیح درباره جنایات جنگی و نسل‌کشی می‌شود. ضروری است که جامعه جهانی به این موضوع، توجه و از هرگونه اقدام محدودکننده‌ای که مانع از اطلاع‌رسانی صحیح می‌شود، جلوگیری کند. 

تغییر خط مشی «ایکس» به نفع هوش مصنوعی

شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) خط مشی حریم خصوصی خود را به‌روز می‌کند تا به اشخاص ثالث اجازه دهد مدل‌های هوش مصنوعی را با داده‌های خود آموزش دهند. این شرکت همچنین جریمه‌های جدیدی را برای پاک کردن توییت‌ها اعمال می‌کند.

دو انتصاب در معاونت علمی ریاست‌جمهوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی احکامی جداگانه سید محمد مهدی نوربخش و حسین شکری را به ترتیب به سمت سرپرست دبیری ستاد «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، انرژی و محیط زیست» و سرپرست دبیری ستاد «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی» منصوب کرد.

جزئیات «المپیک فناوری ۲۰۲۴» اعلام شد

بازدید از منطقه بین‌المللی نوآوری ایران در قالب «المپیک فناوری ۲۰۲۴» با هدف آشنایی با فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک فناوری پردیس در روزهای اول تا ۷ آبان ماه برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به چهارمین جشنواره ملی «امیرکبیر»

آخرین مهلت ارسال آثار به چهارمین جشنواره ملی «امیرکبیر» که با هدف تقویت پیوند دانشگاه و صنعت و با همکاری بنیاد نخبگان استان البرز برگزار می‌شود، اعلام شد.

تولید دستگاه فرآوری گل زعفران

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید دستگاه پاک‌کن گل زعفران سبب افزایش کیفیت و تولید زعفران و ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان شد.

چهار حمایت‌ کلیدی برنامه هفتم توسعه از شرکت‌های دانش‌بنیان

وضع مالیات بر صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و اختصاص درآمدهای حاصل از آن به صندوق نوآوری و شکوفایی، الزام صنایع بزرگ به استفاده از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و حل بیمه قراردادها، ۴ حمایت کلیدی برنامه هفتم توسعه از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha