• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403080302284
  • خبرنگار : 50627

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی خبر داد

پیگیری مجوز انتقال شرکت کلرپارس به حریم امن در آذربایجان‌ شرقی

پیگیری مجوز انتقال شرکت کلرپارس به حریم امن در آذربایجان‌ شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی از پیگیری مجوز انتقال شرکت کلرپارس(وابسته به شستا) به حریم امن در آذربایجان‌ شرقی خبر داد.

محمد بیگ روز پنجشنبه سوم آبان‌ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد با بیان اینکه در امنیت مردم هیچگونه تعارفی با افراد وسازمان ها نداریم، به حواشی مربوط به شرکت کلرپارس پرداخت و افزود: این کارخانه در مکانی مرتفع و کنار شهرهای بستان آباد و تبریز قرار گرفته که اگر نشتی و یا حادثه‌ای در این مجموعه اتفاق بیفتد، موجب خسارات زیست محیطی و انسانی‌ ‌می‌شود.

وی گفت: با حمایت دادستان و دادگستری استان برنامه‌ای ایده‌آل برای انتقال این شرکت برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در صورت نشت مواد شیمیایی، از سطح بالا به پایین شهر این مواد پخش نشود بلکه در مکانی دره‌ای، مانند حاشیه دریاچه ارومیه جانمایی شود تا شاهد کمترین آسیب زیست محیطی و انسانی باشیم.

وی شعاع خطری کلر پارس را چند برابر عوامل شیمیایی پتروشیمی و پالایشگاه دانست و گفت: ما در این مجموعه در راستای اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل، با هزینه‌های میلیاردی در حوزه‌های سایبری، شیمیایی و امنیتی ارتقای امنیت داده‌ایم تا از وضعیتی بحرانی به مطلوب برسیم ولی این اقدامات به معنای وضعیت ایده‌آل نیست.

وی به ساری و جاری بودن پدافند غیرعامل در زندگی مردم تاکید کرد و ادامه داد: معاونت امنیتی استانداری و اداره کل پدافند غیرعامل بصورت مستمر ظرفیت ذخایر مواد شیمیایی شرکت کلرپارس را رصد و پایش می‌کنند و در این راستا نیز حجم مواد در ذخایر را از هزاران تن به حجم مطلوب کاهش داده‌ایم و همچنین باتوجه به هشدار های امنیتی در روزهای اخیر، حجم مخزن ها را نزدیک به صفر کرده‌ایم.

بیگ، اقدامات صورت گرفته پدافند غیرعامل در جهت افزایش امنیت شرکت کلرپارس را تشریح کرد و گفت: برقراری سیستم های حفاظتی، بروزرسانی سامانه های سایبری، بروزرسانی سیستم های حراستی، بازرسی ورودی و خروجی ها با دستگاه های ایکس ری، پیشگیری از ورود کامیون های غیرمجاز و خرید دستگاه RO برای کنترل و رصد پسماندهای استخراجی از کارخانه که تا روز های آینده نصب خواهد شد، از جمله اقدامات پدافند غیرعامل در این کارخانه است.

وی مسئله آلودگی‌ رودخانه ارس را تشریح کرد و افزود: با توجه به گزارشات آلودگی در حوزه رودخانه ارس با دستور استاندار وقت مرحوم عابدین خرم بررسی این موضوع در دستور کار پدافند زیستی قرار گرفت و با توجه به دستخط مقام‌معظم رهبری در مورد اهمیت رودخانه ارس، رییس جمهور وقت شهید آیت‌الله رییسی به رییس سازمان محیط زیست دستور داد تا موضوع آلودگی‌ رودخانه بررسی شود و در این راستا نیز سه کارگروه رصد و پایش، رصد و نظارت و صنعت تشکیل شد.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی از ساخت و افتتاح اولین بیمارستان هسته‌ای شمالغرب با حمایت‌های بخش خصوصی در تبریز در آینده خبر داد و افزود: ما از صنعت پرتو در حوزه‌های درمانی، معدنی، صنعتی و گازی بهره‌مند می‌شویم و در این راستا دوره درمانی پرتوی، امسال بصورت تخصصی در استان برگزار می‌شود.

وی به اهمیت پدافند غیرعامل در امور کشوری تاکید کرد و گفت: بعد از دو دهه تاخیر قانون تشکیل پدافند غیر عامل با حمایت های شهید آیت الله رییسی رییس جمهور فقید تصویب شد.

وی به برگزیده شدن استانداران آذربایجان‌شرقی بعنوان روسای برتر پدافند غیرعامل در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: پدافند غیر عامل استان در سایه کار تیمی و حمایت های بی‌دریغ استانداران فقید، شهید مالک رحمتی و مرحوم سردار عابدین خرم دو سال متوالی بعنوان دستگاه برتر در سطح ملی برگزیده شد.

بیگ با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار برنامه عملیاتی برای تمام دستگاه های اداری استان ابلاغ شد، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی با ابلاغ این برنامه از سردرگمی و بلاتکلیفی نجات یافتند و در این راستا نیز امسال برنامه عملیاتی دستگاه ها در قالب برنامه های تخصصی و زیرساختی در خصوص تاب‌آوری مردم ابلاغ شد.

 وی با اشاره به عملکرد اداره کل پدافند غیرعامل از برگزاری ۲۳۵ رزمایش در سطح استان در راستای ارتقا و افزایش آمادگی، هم‌افزایی و همکاری با ارگان ها در سال گذشته خبر داد و گفت: رزمایش های قطعی برق‌ و آب و پدافند زیستی در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در سطح ملی برگزار شد، ۵۶ مورد برگزاری دوره های آموزشی از جمله تربیت معلم، تربیت مربی، آموزشی بیوتروریسم و همایش پیشگیرانه بیماری تب دنگی از جمله اقدامات این اداره در سال ۱۴۰۲ است.

وی از تشکیل اولین کمیته پدافند غیرعامل دانش‌آموزشی در استان خبر داد و تصریح کرد: روز شنبه پنچم آبان‌ماه آقای سرمست استاندار آذربایجان‌شرقی با حضور در مدرسه اکبری، اولین کمیته پدافند غیرعامل دانش‌آموزشی را افتتاح خواهند کرد.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی به آموزش موارد و مطالب پدافند غیر عامل به مدیران، معلمان و دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: با همکاری استانداری و آموزش و پرورش استان دوره تربیت معلم و مربی عمومی به صورت رایگان برگزار شد که از ۲۵۰ نفر حدود ۱۳۵ نفر موفق به اخذ نمره مدرک تربیت مربی شدند.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان انرژی اتمی، مجتمع مس سونگون، دانشگاه تبریز و حمایت های شخص سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور دوره آموزش شیمیایی نیروهای امداد رسان استان طی چهار روز برگزار شد.

بیگ به آیه ۲۰۵ سوره بقره اشاره کرد و افزود: با توجه به این آیه شریفه دشمنان از طریق حمله های بیولوژیکی و غذایی در آینده جان و مال انسان ها را به خطر خواهند انداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha