• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403080301951
  • خبرنگار : 71951

مناسب‌سازی در سطح شهرستان در دستور کار قرار گیرد

مناسب‌سازی در سطح شهرستان در دستور کار قرار گیرد
عکس تزئینی است

ایسنا/تهران تعدادی از معلولین پیشوا از نبود امکانات و فضای مناسب برای معلولان در این شهرستان ها گلایه هایی کردند و خواستارتوجه بیشتر مسئولین شهر نسبت به این حوزه شدند.

چندسالی است که موضوع مناسب‌سازی سطح شهر به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است. مسئله‌ی مهمی که اغلب از رفت و آمد افراد معلول در سطح شهر جلوگیری کرده و خانه نشینی را ترجیح می‌دهند. با اینکه در قوانین و قواعد کشور ما توجه به حقوق معلولان از ارکان اصلی است اما اغلب به آن توجه نمی شود.

اصل مناسب‌سازی یک قانون است و در اصل ۲۰ قانون اساسی همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخورد می‌شود.

در این قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکار افتادگی و... حقی است همگانی و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد جامعه تامین کنند.

دغدغه معلولین نبود امکانات

زینب عبدالله زاده یکی از معلولان شهرستان از نبود امکانات ترددی در سطح شهر برای معلولان گلایه کرد و به ایسنا گفت: عابر بانک‌ها و ادارات دولتی، پارک‌ها، مساجد و حتی پیاده روهای شهرستان بسیار نامناسب و غیر قابل دسترسی است.

عبدالله زاده گفت: خوب است که برای ادارات میز خدمت ویژه معلولان در طبقات همکف قرار دهند.

وی ادامه داد: نبود مراکز درمانی مناسب سازی شده در سطح شهر از دیگر مشکلات معلولین درسطح شهرستان است.

در ادامه مادر فرزند معلول نیز به ایسنا گفت: نمی‌توانم در سطح شهر خیلی راحت فرزندم را ببرم و او حتی نمی تواند با عابربانک که در ارتفاع بالا هست، کار کند.

مادر ابوالفضل جعفری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: حتی مساجد شهرستان نیز مناسب‌سازی برای معلولان نیست و اغلب پله می خورند و این برای خانواده‌ و معلولان مشکل ساز است.

وی گفت: در بازارگردی نیز به دلیل سطح شیب دار و یا جوی های فاضلاب در سطح شهرستان مشکلات ترددی داریم و می‌طلبد مسئولان در بهسازی معابر تلاش بیشتری کنند.

۲ هزار معلول ساکن در شهرستان پیشوا

احسان سبزگلین رئیس اداره بهزیستی شهرستان پیشوا به ایسنا گفت: درخصوص مناسب‌سازی سطح شهر و مدارس شهرستان از قبل نیز اقداماتی انجام شده است اما نتوانسته مورد قبولی و رضایت واقع شود.

سبز گلین تصریح کرد: هدف اصلی ما بازگرد همه افراد معلول به جامعه است و ‌ مناسب سازی‌های ما باید در حد استاندارد و اصول و مبلمان شهری باشد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پیشوا تصریح کرد: افراد معلول در جامعه نیازمند ترحم نیستند؛ بلکه باید شرایطی را برای این قشر از جامعه فراهم کرد تا مانند آدم‌های سالم در جامعه حضور یابند و بتوانند کارهای خود را به دست خود انجام دهند و از گوشه‌نشینی و انزوا دور بوده و در جامعه حضوری فعال داشته باشند.

وی با اشاره به ۲ هزار معلول ساکن در شهرستان پیشوا، گفت: براساس قانون حمایت از معلولان سازمان بهزیستی‌ تلاش می‌شود تا حداکثر حمایت از افراد معلول انجام شده و بازگرد آنها به سطح جامعه بیشتر شود که قطعا سطح بهداشت جامعه و امید به زندگی این افراد در سطح کشور افزایش خواهد یافت.

این مسئول ادامه داد: درخصوص مناسب‌سازی دو مسیر متفاوت است که یکی مناسب‌سازی با اعتبارات موجود که در سطح مدارس و خانه‌ها و دیگری مناسب‌سازی در سطح شهرستان است.

سبزگلین با تاکید براینکه مناسب‌سازی یک التزام است و تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای این قوانین هستند، گفت: همه مراکز دولتی طبق قانون باید اقداماتی را در جهت مناسب‌سازی برای دسترسی معلولان از جمله رمپینگ و آسانسورسازی یا ارائه خدمات در طبقات همکف داشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پیشوا در پایان تصریح کرد: جامعه درحال حرکت به سمت سالمندی است و مناسب‌سازی به عنوان التزامی برای پیری و سالمندی احساس می‌شود. بنابراین از همین امروز باید به صورت پایلوت مناسب‌سازی در سطح شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha