• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403080201736
  • خبرنگار : 71658

به مناسبت «روز جهانی اقدام اقلیمی» بخوانید

میان‌بُرهای رسیدن به زمین پاک

میان‌بُرهای رسیدن به زمین پاک

تغییرات اقلیمی، اکوسیستم‌های مختلف از جنگل‌ها گرفته تا اقیانوس‌ها و ... را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال کارشناسان همچنان معتقدند برخی از اقدامات می‌توانند برای کند کردن روند این تغییرات، مفید باشند.

به گزارش ایسنا، «روز جهانی اقدام اقلیمی» هر ساله در تاریخ ۲۴ اکتبر گرامی داشته می‌شود.

بسیاری از فعالیت‌های روزمره‌ای که افراد انجام می‌دهند، می‌تواند در صورت اصلاح به کاهش پیامدهای نامطلوبِ تغییرات اقلیمی کمک کند.

در ادامه به نقل از «سایت اطلاع رسانی سازمان ملل» به چند مورد از این اقدامات خواهیم پرداخت.

در مصرف انرژی در خانه صرفه جویی کنید

بخش عمده‌ای از برق و گرمای ما از زغال سنگ، نفت و گاز تامین می‌شود. با کاهش مصرف وسایل گرمایشی و سرمایشی، استفاده از لامپ های LED و لوازم برقی و ... انرژی کمتری مصرف کنید.

پیاده‌روی کنید، دوچرخه‌سواری کنید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید

جاده‌های جهان مملو از وسایل نقلیه‌ای است که بیشتر آنها با گازوئیل یا بنزین می‌سوزند. پیاده‌روی یا دوچرخه سواری به جای رانندگی، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

پروازهای کمتری رزرو کنید

هواپیماها مقادیر زیادی سوخت فسیلی می‌سوزانند و گازهای گلخانه‌ای قابل توجهی تولید می‌کنند. در نتیجه داشتن پروازهای کمتر می‌تواند یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کاهش اثرات زیست محیطی از جانب شما باشد.

کاهش، استفاده مجدد، تعمیر و بازیافت

وسایل الکترونیکی، لباس، پلاستیک و سایر اقلامی که ما می‌خریم باعث انتشار کربن در هر نقطه از تولید می‌شوند، از استخراج مواد خام گرفته تا تولید و حمل کالا به بازار. برای محافظت از آب و هوا، چیزهای کمتری بخرید، دست دوم بخرید و آنچه را که می‌توانید تعمیر کنید.

سبزیجات بیشتری بخورید

روی آوردن به مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها و در عین حال کاهش مصرف گوشت و لبنیات می‌تواند تاثیرات نامطلوبِ زیست‌محیطی از جانب شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

غذای کمتری را دور بریزید

هنگامی که غذا را دور می‌ریزید، منابع و انرژی را که برای رشد، تولید، بسته بندی و حمل و نقل آن استفاده شده است، هدر می دهید و هنگامی که غذا در محل دفن زباله پوسیده می‌شود، متان تولید می‌کند که یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند است.

گونه‌های گیاهی بومی را پرورش دهید

اگر یک باغ یا حتی یک یا دو گیاه در خارج از خانه خود دارید، گونه‌های بومی را بررسی کرده و کشت آنها را به گونه‌های مهاجم و غیر بومی ترجیح دهید.

پول خود را برای هر چیزی خرج نکنید

هر چیزی که ما برای آن پول خرج می‌کنیم، روی کره زمین تاثیر می گذارد. شما این قدرت را دارید که انتخاب کنید از کدام کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کنید. برای کاهش اثرات زیست‌محیطی خود، محصولاتی را از شرکت‌هایی انتخاب کنید که مسئولانه از منابع استفاده می‌کنند و متعهد به کاهش انتشار گازها و زباله‌های خود هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha