• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403080201550
  • خبرنگار : 71658

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره کمبود واکسن وبا گرفته تا آغاز به کار اجلاس «تنوع‌زیستی کاپ۱۶» در کلمبیا از جمله مهم‌ترین رویدادهای دنیا در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون آزمایش اولین واکسن جهان علیه «ویروس تهوع زمستانی» و وقوع طوفان مرگبار در کوبا، بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی روزهای اخیر هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

راه‌حلی برای کاهش گرمایش جهانی

کارشناسان تغییرات اقلیمی می‌گویند تزریق سالانه پنج میلیون تُن گرد الماس به استراتوسفر می‌تواند دمای زمین را ۱.۶ درجه کاهش داده و به طور بالقوه از گرمایش جهانی بکاهد.

کارشناسان از نمونه های گذشته الهام گرفتند که دود و ذرات آتشفشانی با پوشاندن جو، زمین را خنک می کردند.

آنها معتقدند گرد الماس در استراتوسفر می تواند نور خورشید را منعکس کند و گرما را کاهش دهد.

در مبارزه با گرمایش جهانی، دانشمندان راه‌حل‌های بحث‌برانگیز ژئومهندسی از جمله ریختن آهن به اقیانوس‌ها و پرتاب آینه‌ها به فضا برای خنک کردن سیاره را بررسی کردند.

افزایش قیمت دخانیات و کاهش مصرف محصولات دخانی در بین نوجوانان در آمریکا

مقامات بهداشتی در آمریکا با اشاره به کاهش مصرف دخانیات در بین نوجوانان در این کشور، این کاهش را به برخی اقدامات پیشگیرانه از افزایش قیمت‌ها و کمپین‌های آموزش بهداشت عمومی گرفته تا تعیین محدودیت‌های سنی و برخورد موثرتر با خرده‌فروشان و تولیدکنندگانی که این محصولات را به کودکان می‌فروشند، نسبت داده‌اند.

دولت آمریکا در یک گزارش آماری تازه اعلام کرد نرخ سیگار کشیدنِ نوجوانان طی سال جاری در ایالات متحده به پایین‌ترین حد رسیده که بخشی از آمار کاهشیِ مصرف دخانیات توسط جمعیت جوان این کشور محسوب می‌شود.

تعداد تخمینی دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی که اخیراً حداقل یک محصول دخانی از جمله سیگار، سیگارهای الکترونیکی، کیسه‌های نیکوتین و قلیان مصرف کرده‌اند، ۲۰ درصد کاهش داشته است.

ریزش اسکله در منطقه ساحلیِ آمریکا ۷ کشته برجای گذاشت

بر اثر ریزش بخشی از یک اسکله در منطقه ساحلیِ ایالت «جورجیا»ی آمریکا در حاشیه اقیانوس اطلس، دستکم ۷ تن کشته شدند.

در پی وقوع این حادثه چند تن دیگر نیز مفقود شدند و کشتی‌های گارد ساحلی ایالات متحده شنبه در جست‌وجوی افراد گمشده بودند.

به گفته مقامات ایالتی، مصدومیت چند نفر دیگر نیز در این حادثه گزارش شده است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره کمبود واکسن وبا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است دیگر واکسن خوراکی وبا در ذخایر جهانی باقی نمانده و کمبود آن، تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش این بیماری را به خطر می‌اندازد.

این آژانس بهداشت سازمان ملل در گزارش وضعیت ماهانه خود گفت تولید جهانی واکسن با ظرفیت کامل کار می کند اما تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: از ۱۴ اکتبر امسال، ذخایر جهانی واکسن خوراکی وبا تمام شده است و هیچ دز باقی مانده‌ای در دسترس نیست.

به گفته این سازمان، اگرچه انتظار می‌رود دزهای بیشتری از این واکسن در هفته‌های آینده تولید شود اما این کمبود، چالش‌های مهمی در به ثمر رسیدن تلاش‌های بین‌المللی در واکنش به شیوع بیماری ایجاد و اقدامات فعلی در راستای مهار بیماری را با مشکل مواجه می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت: مصر عاری از مالاریا شد

مصر، تاییدیه عاری شدن از مالاریا را از سوی سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است.

آژانس بهداشت عمومی سازمان ملل متحد از این دستاورد به عنوان «واقعیت تاریخی» یاد کرده و آن را ستوده است.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: مالاریا به قدمت تمدن مصر است اما این بیماری‌ که زمانی، فراعنه را گرفتار کرده بود اکنون به تاریخ پیوسته است.

مقامات مصری اولین تلاش برای ریشه کردن مالاریا، به عنوان یک بیماری عفونی کشنده از طریق پشه را نزدیک به ۱۰۰ سال پیش آغاز کردند.

آغاز به کار اجلاس «تنوع‌زیستی کاپ۱۶» در کلمبیا

رهبران جهان، فعالان محیط زیست و محققان برجسته برای شرکت در اجلاس تنوع زیستی وارد «کالی» در کلمبیا شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند این نشست بین‌المللی برای تعیین سرنوشت جمعیت حیات وحش جهان که به سرعت در حال کاهش است، تعیین‌کننده خواهد بود.

کشور میزبان همچنین امیدوار است این اجلاس که روز دوشنبه به طور رسمی آغاز به کار کرد، فراگیرترین اجلاس در تاریخ باشد.

اجلاس تنوع زیستی سازمان ملل متحد موسوم به کاپ۱۶ (Cop۱۶) با هدف حفاظت از گیاهان و جانوران جهان، پذیرای ۱۹۰ کشور و ۱۵ هزار شرکت‌کننده است.

طوفان «اسکار» در کوبا؛ ۶ تن جان باختند

«میگوئل دیاز-کانیل»، رئیس‌جمهور کوبا می‌گوید طوفان دریایی موسوم به اسکار پس از در هم کوبیدن سواحل این کشور تاکنون جان دست‌کم ۶ نفر را گرفته است.

به گفته رئیس‌جمهوری کوبا، «گوآنتانامو» در شرق این کشور بیشترین آسیب را متحمل شده است.

دیاز-کانیل گفت عملیات جست‌وجو و امداد همچنان ادامه دارد به ویژه در مناطقی که دسترسی به آنها قطع شده است.

تاثیر آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی جهان بر افزایش مرگ‌ومیرها

بنابر مطالعات جدید، گرمای جهانی باعث می‌شود بخش‌های بیشتری از سیاره زمین بر اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی از بین برود و احتمالا سالانه ۱۲ هزار نفر به شمار افرادی که بر اثر استنشاق دود حاصل از این حریق‌ها جان خود را از دست می‌دهند، افزوده شود.

یک مطالعه مدل سازی‌شده نشان داده است گرمایش جهانی به ویژه خطر مرگ ناشی از دود آتش سوزی در استرالیا، آمریکای جنوبی، اروپا و جنگل‌های شمالی آسیا را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه جداگانه نیز نشان داد که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ میلادی، گرمای جهانی، مساحت سوخته‌شده سیاره زمین را تقریبا ۱۶ درصد افزایش داده است اما سایر اقدامات انسانی از جمله پاک‌سازی جنگل‌ها و دشت‌ها برای جاده‌سازی یا کشاورزی، کل مساحت سوخته‌شده را ۱۹ درصد کاهش داده است.

هر دو مطالعه که در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده‌اند، تأثیری را که افزودن گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر بر آتش‌سوزی‌ها در مقایسه با سایر اقدامات انسانی مانند پاک‌سازی زمین می‌گذارد، متمایز می‌کنند.

آزمایش اولین واکسن جهان علیه «ویروس تهوع زمستانی»

گروهی از پزشکان در انگلیس آزمایش اولین واکسن جهان را علیه بیماری ناشی از «نوروویروس» یا «ویروس تهوع زمستانی» آغاز کرده‌اند.

پزشکان بر این امیدند که این واکسن بتواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد.

نوروویروس یا ویروس نورواک که با نام ویروس استفراغ زمستانی هم شناخته می‌شود، عامل ایجاد کننده بیماری‌های گوارشی مسری است و باعث التهاب معده و دیواره روده بزرگ می‌شود.

نوروویروس باعث بیماری و اسهال می‌شود و می‌تواند به سرعت بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، گسترش یابد و شیوع آن اغلب در بیمارستان‌ها، خانه‌های مراقبت از سالمندان، مدارس و مهدکودک‌ها رخ می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha