• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403080201697
  • منبع : روابط عمومی برنامه

تاریخ رصدخانه‌های ایران مرور شد

تاریخ رصدخانه‌های ایران مرور شد

همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها، به عنوان اولین همایش از سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، همایش «رصدخانه‌ها و زیج‌ها»، به عنوان اولین همایش از سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران، در همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شرکت طرح و ایده دروازه ملل، اول آبان ماه امسال در  سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در ابتدای این همایش که با حضور جمعی از منجمان، تاریخ‌نگاران، استادان نجوم، مورخان، پژوهشگران و علاقمندان به میراث فرهنگی ایران  برگزار شد، مریم پروینی، دبیر اجرایی همایش ملی رصدخانه‌ها و زیج‌ها به ارائه گزارشی درباره چگونگی شکل‌گیری این همایش‌ و تلاش‌هایی که برای برگزاری و شکل‌گیری ایده سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صورت گرفته است صحبت کرد. سپس دکتر نادر کریمیان سردشتی که از استادان حوزه تاریخ و میراث فرهنگی و دبیر علمی این همایش است، درباره فرصت گردهم آوردن جمعی از فرهیختگان این حوزه، اهداف همایش و شیوه جمع‌آوری مقالات و دعوت از اساتید نجوم برای حضور صحبت کرد.

ابراهیم جودکی، رئیس هیات مدیره شرکت برگزارکننده این همایش نیز به تبیین اهداف و ارزش‌های سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صحبت کرد.

سپس تیزری از تمامی کتاب‌های موجود در حوزه اخترشناسی در کتابخانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پخش شد که با استقبال مواجه شد. در ادامه بخش ارائه مقالات استادان و پژوهشگران به صورت سخنرانی آغاز شد.

تاریخ رصدخانه‌های ایران مرور شد

سیدحجه الحق حسینی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز با موضوع «زیج ایلخانی»، بهمن اکبری، استاد دانشگاه و رایزن سابق فرهنگی در ازبکستان با موضوع «زیج الغ‌بیگ نماد تکنولوژی سمرقند»، محمد عسگری، محقق تاریخ علم و ساعت‌های آفتابی با موضوع «طرح ساخت و ماکت رصدخانه شهرری»، نادر کریمیان سردشتی، رئیس انجمن تمدن ایران با موضوع «نسخه‌های خطی رصدخانه و زیج‌ها»، احسان‌الله شکراللهی، رئیس انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی با موضوع «رصدخانه‌ها و زیج‌ها در آینه ادب فارسی»، ماموستا جاسم کلاری، محقق و پژوهشگر تاریخ نجوم در کردستان با موضوع «رصدخانه‌های اقلیم کردستان» و عباس افتخاری، استاد معماری دانشگاه هنر و معماری تهران با موضوع «طراحی و اجرای کره‌های نجومی در علوم فضایی نوین» سخنرانی کردند.   محمدحسین سنایی‌پور نیز پیام انجمن نجوم دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی را خواند.

پس از قرائت بیانیه همایش از سوی کریمیان سردشتی، از تمام حاضرین با لوح تقدیر، قدردانی شد.

در حاشیه این همایش کودک هنرمند خوشنویس «آریا صبوری» نیز اشعاری را در جریان برگزاری همایش در زمینه اخترشناسی نوشت و به حاضران اهدا کرد.

تمام مقالات ارائه شده در این همایش در قالب کتاب ویژه همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها منتشر خواهد شد.

تاریخ رصدخانه‌های ایران مرور شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha