• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080201575
  • خبرنگار : 50225

معاون بهزیستی خوزستان:

لزوم همکاری سیستم قضایی در برخورد با والدینی که کودکانشان را رها می‌کنند

لزوم همکاری سیستم قضایی در برخورد با والدینی که کودکانشان را رها می‌کنند

ایسنا/خوزستان معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: در فرآیند فرزندخواندگی نیازمند همکاری سیستم قضایی برای برخورد با والدین غیرمسئولی هستیم که کودکان خود را رها می‌کنند و صرفا ادعا می‌کنند فرزندشان را می‌خواهند.

علی حسن‌زاده در همایش پر سیمرغ که امروز (۲ آبان‌ماه) به مناسبت روز ملی فرزندخواندگی به منظور تجلیل از خانواده‌های فرزندپذیر از کودکان نیازمند درمان در اداره‌کل بهزیستی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: چالش مساله احکام قضایی، تغذیه شیرخواران، کودکان دارای شرایط خاص، هویت کودک در شناسنامه، قرار منع تعقیب و تاوان دادن کودکان در مقابل بی‌مسئولیتی والدین، برخی از چالش‌های مهم فرزندخواندگی هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: کودکانی که بیمار هستند، کودکان دارای خانواده‌های با آسیب‌های اجتماعی جدی یا کودکانی که زیبا نیستند یا معلولیت جسمی دارند جزو کودکان کودکان دارای شرایط خاص محسوب می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم از کودکان دارای شرایط خاص نه تنها برای رفع خلاء عاطفی بلکه برای مهر و محبت انسانی و انجام وظیفه الهی حمایت کنند.

حسن‌زاده عنوان کرد: حتی خانواده‌های که از نظر مالی در سطح پایینی است از بهترین و ایده‌آل‌ترین مراکز شبه خانواده ما بهتر هستند زیرا خلاء عاطفی، تنها در خانواده رفع می‌شود. سال گذشته دو کودک دچار فلج مغزی که زندگی نباتی دارند، توسط خانواده‌های بدون فرزند خوزستانی پذیرفته شدند و امیدواریم این کار ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های فرزندخواندگی قرار منع تعقیب است؛ برخی اوقات برخی خانواده‌های آسیب‌دیده دچار مشکلاتی مانند اعتیاد پدر هستند و والدین از هم جدا می‌شوند و کودکان تاوان این انتخاب و رفتار اشتباه و عدم مراجعه خانواده‌ها به مراکز مشاوره را می‌دهند.

حسن‌زاده افزود: در این شرایط، این کودک درمانده است که توان دفاع از خود را ندارد و از نعمت خانواده محروم می‌شود و خانواده هم پاسخگوی خطای خود نیست و پدر و مادر ازدواج مجدد می‌کنند و صرفا به دلیل مطرح کردن اینکه فرزندمان را می‌خواهیم، کودک در مرکز بهزیستی ماندگار می‌شود در حالی که آن‌ها در حال کودک‌آزاری هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشترین آمار کودک‌آزاری از طریق والدین اتفاق می‌افتد، افزود: وقتی والدین چنین شرایطی دارند، مقامات قضایی به دلیل اینکه والدین می‌گویند فرزندمان را می‌خواهیم اجازه نمی‌دهند این کودکان را به خانواده‌های متقاضی واگذار کنیم، در حالی که این کودک در مرکزی با ۲۰ کودک دیگر نگهداری می‌شود.

حسن‌زاده بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها مربوط به صدور احکام قضایی برای فرزندخواندگی است. والدین بی‌مسئولیتی وجود دارند که تکلیف کودک را مشخص نمی‌کنند در نتیجه حکم قضایی برای فرزندخواندگی صادر نمی‌شود در حالی که برای نجات زندگی و آینده این کودک و  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به این احکام قضایی نیاز داریم.

وی افزود: در فرآیند فرزندخواندگی نیازمند همکاری سیستم قضایی برای برخورد با والدین غیرمسئولی هستیم که کودکان خود را رها می‌کنند و صرفا ادعا می‌کنند فرزندشان را می‌خواهند.

حسن‌زاده ادامه داد: در فرآیند فرزندخواندگی، در انتهای شناسنامه کودک قید می‌شود که بر اساس حکم شعبه دادگاه این شناسنامه برای آن‌ها صادر شده است در نتیجه برای کودک سوال ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید این بخش حذف شود تا تفاوتی بین فرزندخوانده و دیگر فرزندان وجود نداشته باشد.

وی گفت: همچنین امیدواریم معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی برای تامین شیرخشک کودکان همکاری بیشتری داشته باشد. توصیه می‌شود مشاوره ژنتیک نیز هنگام ازدواج و باروری حتما جدی گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha