• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403080201322
  • خبرنگار : 71573

دیدار و گفت‌وگوی معاون فرهنگی ارشاد با اعضای اتحادیه ناشران

دیدار و گفت‌وگوی معاون فرهنگی ارشاد با اعضای اتحادیه ناشران

جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد بدون حضور خبرنگاران این حوزه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مهمترین و فراگیرترین اتحادیه نشر و یکی از نهادهای صنفی دیرپا کشورمان است. که رویکرد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت با آن با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

در دولت یازدهم و دوازدهم یعنی زمانی که سیدعباس صالحی در قامت معاون فرهنگی و سپس وزیر ارشاد فعالیت می‌کرد، معاونت فرهنگی طرح واسپاری امور به صنف را پیگیری می‌کرد، حتی بخشی از امور مربوط به صنعت نشر به اتحادیه ناشران و کتابفروشان واگذار شد اما با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم و زمانی که یاسر احمدوند مسئولیت معاونت فرهنگی را بر عهده داشت، شاهد رویکرد متفاوتی نسبت به اتحادیه ناشران و کتابفروشان بودیم. این رویکرد از همان دیدارهای ابتدایی معاون فرهنگی با انجمن‌های نشر، قابل مشاهده بود.

حالا بعد از سه سال و روی کار آمدن دولت چهاردم و سپردن سکان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عبدالحسین کلانتری، اولین دیدار و گفت‌وگوی او با به اتحادیه ناشران و کتابفروشان انجام شد، این دیدار این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که احتمالا قرار است رویکرد و نوع تعامل معاونت با اتحادیه تغییر کند که می‌تواند، موضوعی امیدبخشی برای فعلان صنفی باشد.

هرچند این دیدار مهم که می‌تواند نشان از رویکردهای جدید وزارت ارشاد در مقابل فعلان صنفی باشد بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد. 

بر اساس گزارش‌ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان بر استقلال حوزه فرهنگ تأکید کرده و گفته است:تا زمانی که این استقلال وجود نداشته باشد، نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد.

او همچنین بر موضوع گفت‌وگو همانند روز معارفه‌اش تأکید کرده و گفته است: «از خلال گفت‌وگو است که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفت‌گو است و در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفت‌وگو شکل بگیرد می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم. ما باید به‌ میز گفت‌وگو برگردیم‌ چون راه حلی جز گفت‌وگو نداریم و این روند مستلزم رفع بدبینی و سوءتفاهم است.»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تغییرات دولت‌ها معمولا مصائب را بر اصناف و جوامع‌ مدنی تحمیل کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اساسی در حوزه نشر و به‌ طور خاص در عرصه فرهنگ‌ اعتماد و واسپاری کارها به بازیگران عرصه فرهنگ است و این اعتماد به این معنا است  که به بازیگران حوزه‌نشر و فرهنگ باور داشته باشیم.تقاضای ما این است که محدودیت‌های ما را هم در نظر بگیرید و با درک شرایط و محدودیت‌ها به‌گفت‌وگویی برای حل مسائل برسیم.

کلانتری با تأکید بر این نکته که اصناف در سیاست‌گذاری و حوزه‌ اجرا می‌توانند کمک‌قابل ملاحظه‌ای به دولت داشته باشند، گفت: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند و هرجا شرایط برای واگذاری وجود داشته باشد این اتفاق اجرایی خواهد شد و اطمینان دارم خیلی بهتر و منطقی‌تر کارها پیش خواهد رفت.


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت‌ سکویی است برای کار تنظیم‌گری و تسهیل‌گری، گفت: باید تحولی در حکمرانی صورت‌ گیرد و  مناسبات بازتعریف شده‌ای ارائه شود؛ بسیاری از ابزار حکمرانی تغییر کرده است و حوزه‌ نشر هم باید تعریف جدیدی با توجه به شرایط روز داشته باشد و این تحول حکمرانی پشت درهای بسته شکل نمی‌گیرد بلکه حاصل گفت‌وگو و تعامل است تا به فصل مشترکی برسیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اضافه کرد: دولت نمی‌تواند بدون همکاری اضلاع جامعه مدنی تحول ایجاد کند و مشارکت نیاز ایجاد مدیریت جدید است.

 محورهای ممیزی باید بازنگری شود

او با تأکید بر این نکته گفت: محورهای ممیزی و مقیاس آن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مدلی متناسب با شرایط جدید داشته باشیم و به رضایت جمعی برسیم همچنین به حداقل‌هایی برای هم افزایی برسیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: معتقدم مشکل‌ لاینحل وجود ندارد برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت و برخی هم در بلند مدت به کمک همه ما حل خواهد شد.

او در پایان اظهار کرد: تلاش وزیر فرهنگ بر این است که حوزه‌ مالیات اصناف فرهنگی به طوری مدیریت شود که آسیبی به این حوزه وارد نشود و در این مسیر تمام تلاش خود را برای همراهی سایر اضلاع مرتبط، نظیر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، مجلس محترم و دیگر مؤثرین پی خواهد گرفت.حوزه فرهنگ مظلوم واقع شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این جلسه عصر سه شنبه ۱ آبان ‌ماه با حضور محمدرضا سلمان زاده مشاور علمی و فرهنگی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در دفتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha