• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403080200994
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

کارشناسان از چالش‌های تربیت فرزندان در عصر دیجیتال می‌گویند

کارشناسان از چالش‌های تربیت فرزندان در عصر دیجیتال می‌گویند

ایسنا/ایلام تربیت فرزند، یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین مسائلی است که والدین با آن مواجه می‌شوند.

با تغییر سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی، چالش‌های تربیتی نیز دستخوش تحول شده‌اند.

در این گزارش، تلاش شده است تا مهم‌ترین چالش‌های تربیت فرزندان در عصر حاضر به طور جامع بررسی شود.

چالش‌های اصلی
 

  «سیدحسین اکبری» کارشناس فناوری اطلاعات در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: اعتیاد به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای امروزه یکی از بزرگترین دغدغه‌های والدین است.   

وی مواجهه کودکان و نوجوانان با محتوای نامناسب در فضای تکنولوژی را چالش دیگر برشمرد و خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان به راحتی در معرض مطالب نامناسب و خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند.

  این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، اختلال در روابط اجتماعی را چالش بعدی عنوان کرد و افزود: استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تواند منجر به کاهش تعاملات اجتماعی شود.

 تغییرات سبک زندگی

«حمید عباس‌نیا» کارشناس تعلیم و تربیت نیز در گفتگو با ایسنا کمبود وقت برای خانواده و مشغله‌های کاری والدین را از نخستین نشانه‌های تغییرات سبک زندگی در فضای تکنولوژیک برشمرد و خاطرنشان کرد: والدین زمان کمتری را برای تعامل با فرزندان باقی می‌گذارند.

وی تغذیه ناسالم و سبک زندگی کم‌تحرک را از جمله دیگر مصادیق تغییرات سبک زندگی کودکان و نوجوانان دانست و افزود: این عوامل بر سلامت جسمی و روانی کودکان تأثیر می‌گذارد.

عباس‌نیا کاهش صبر و تحمل والدین را نشانه دیگر ناشی از اضطراب دنیای جدید دانست و گفت: استرس‌های زندگی مدرن، صبر و تحمل والدین را کاهش داده و ممکن است منجر به برخوردهای نامناسب با فرزندان شود.

  مشکلات تحصیلی

  وی فشار تحصیلی، اختلالات یادگیری و عدم علاقه به مطالعه را از جمله مشکلات تحصیلی دنیای تکنولوژیک دانست که در کنار مسائل رفتاری نظیر پرخاشگری و خشونت، دروغ‌گویی و تقلب و کمبود اعتماد به نفس بروز می‌کند.

عباس‌نیا در خصوص تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی به مشکلات نظیر نوسانات خلقی، جستجوی هویت و مشکلات ارتباطی اشاره کرد که می‌تواند منجر به مشکلات ارتباطی بین والدین و نوجوانان شود.

راهکارها

«روح‌الله پارسی» رییس سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان ایلام با ارائه راهکارهایی در خصوص چالش‌های دنیای سایبری به ایسنا اظهار کرد: نخستین راه‌حل ایجاد تعادل بین دنیای واقعی و مجازی است، محدود کردن استفاده از دستگاه‌های هوشمند، تشویق به فعالیت‌های بدنی و اجتماعی اولین قدم است.

وی برقراری ارتباط موثر با فرزندان را گام دوم حل مشکلات بیان کرد و گفت: گوش دادن فعال به صحبت‌های فرزندان، ایجاد فضای امن برای بیان احساسات و مشکلات بخشی بزرگی از مناسبات را به بهبودی سوق می‌دهد.

پارسی ادامه داد:  آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های حل مسئله، مدیریت عواطف، ارتباط موثر و تفکر انتقادی کمک بزرگی به حل مسئله خواهد کرد.

وی اضافه کرد: توجه به تغذیه سالم و فعالیت بدنی، تشویق به مصرف مواد غذایی سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و همچنین همکاری با مدرسه و برقراری ارتباط مستمر با معلم و شرکت در جلسات اولیا و مربیان نیز موثر است.

پارسی تصریح کرد: تربیت فرزندان، یک فرآیند پیچیده و مستمر است که نیازمند تلاش و همکاری همه اعضای خانواده است، با شناخت چالش‌های موجود و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تربیت فرزندان سالم و موفق کمک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha