• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403080100742
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی یکم آبان؛ تاکید پزشکیان بر رفع فیلترینگ/وجه تمایز بودجه ۱۴۰۴

اخبار سیاسی یکم آبان؛ تاکید پزشکیان بر رفع فیلترینگ/وجه تمایز بودجه ۱۴۰۴

«تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس»، «سفر پزشکیان به روسیه»، «افزایش شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد» و «تودیع و معارفه استاندار تهران» از موضوعات مهم خبری یکم آبان ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور که صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و اعضای دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  به منظور تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور حضور یافته بود در حاشیه این جلسه با ارائه توضیحات جدیدی در رابطه با موضوع فیلترینگ، گفت: مجلس، قوه قضاییه و وزارت ارتباطات در حال بحث و رایزنی هستند تا با یک نگاه مشترک و به دور از اختلاف موضوع فیلترینگ مرتفع شود. بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه این‌که چگونه برگردانده شود در حال  تفاهم هستیم که باهم با یک  زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سوءتفاهم پیش نیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردمی که منتظر رفع فیلترینگ هستند این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، تاکید کرد: بله بنده گفتم که در حال کار کردن بر روی این موضوع هستیم.

مسعود پزشکیان در صحن مجلس در بخشی از اظهارات خود در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ تاکید کرد که دولت چهاردهم، لایحه بودجه را بر اساس آشنایی با دغدغه‌های موجود و تعهداتی که به مردم داده شده، تهیه و تنظیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه «امروز بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است تقدیم مجلس می کند» خاطرنشان کرد: این بودجه با توجه به دغدغه شما و بر اساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم تدوین شده است. من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هرگونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق محقق می‌شود. سعی کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را در لایحه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسیم. تمام مواردی که در توان بوده و تعهد کردیم را در نظر گرفتیم.

پزشکیان در همین ارتباط در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تلاش شده بودجه با نظر اقتصاددانان، اساتید دانشگاه، کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت واقع‌بینانه تنظیم شود. مهم‌ترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی، شفافیت و جامعیت آن است.

رئیس‌جمهور بعد از بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۴، این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد که متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را اینجا بخوانید.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) یکم آبان ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

رئیس دولت چهاردهم بعدازظهر امروز هم با دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

وی در جریان این سفر در نشست اصلی سران کشورهای بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم»  سخنرانی می کند و با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیر هند و  برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس‌ دیدار خواهد کرد.

پزشکیان پیش از ترک تهران به مقصد روسیه، در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: عضویت در بریکس و شرکت در نشست سران بریکس در روسیه فرصت خوبی برای تقویت ارتباط ایران با دنیا و پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا در سطح دنیا به شمار می رود.

****

عصر امروز هم نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی و با حضور رئیس مجلس برگزار شد.

محمدباقر قالیباف در بخشی از اظهارات خود در این نشست تاکید کرد:  رژیم صهیونیستی منطقه را به خاک و خون کشانده است. این باند جنایتکار در پرتوی حمایت برخی کشورها به قصد تغییر ژئوپولوتیک منطقه خون ریزی می‌کند و در مقابل هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست.

****

در پی افزایش شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ یک عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی، این اقدام را ظلم به مردم دانست و گفت: افزایش چشمگیر شهریه‌ها آن هم بدون اطلاع قبلی، ناشی از نبود نظارت در دانشگاه آزاد است و ظلم در حق دانشجویان و خانواده‌های آن‌هاست که در ادامه راه باید بین ادامه تحصیل و یا ترک تحصیل یکی را انتخاب کنند. 

همچنین با توجه به اینکه روزهای اخیر خبر پیش‌نویس طرح جدیدی به نام «نظام‌بخشی فضای مجازی» در کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس به ریاست «حمید رسایی» منتشر شده بود، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره این طرح  ارائه کرد و گفت: طرح نظام حکمرانی فضای مجازی زیر ساخت‌های استفاده از فرصت های بی نظیر این فضا را ایجاد خواهد کرد لذا نمایندگان مجلس با این دید پیش نویس طرحی را تدوین و درحال طی کردن مراحل قانونی آن هستند.

****

مراسم معارفه و تودیع معتمدیان و فخاری استانداران جدید و پیشین تهران در وزارت کشور برگزار شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در این مراسم با اعلام اینکه نمایندگان استان تهران آماده همکاری با استاندار برای حل مشکلات این استان هستند، افزود: فخاری از مدیران ارزشی و جهادی، متدین و تلاشگر است و نمایندگان تهران علاقمند به حفط وی بودند و ۱۶ نفر از نمایندگان تهران هم امضا جمع کردند ولی فخاری مطلع شد و مخالفت کرد و گفت اجازه دهید دولت کار خود را انجام دهد.

وزیر کشور هم در حکمی «رضا ابراهیمی آغ اسمعیلی» را به عنوان سرپرست استانداری آذربایجان غربی منصوب کرد که هم اکنون معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی است و با حفظ سمت سرپرست استانداری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۶:۴۹

خداپشت وپناهت رئیس جمهور محبوب ومظلوم