• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080100635
  • خبرنگار : 71219

ماجرای یک بازپرس جنایی در تهران

ماجرای یک بازپرس جنایی در تهران

فرید قبادی، بازیگر فیلم کوتاه «مرتد» گفت: جشنواره فیلم کوتاه بستری برای استعدادهای جوان است ولی جالب است که من با این که در زمره جوانان قرار نمی گیرم اما برای این رویداد بسیار هیجان دارم. 

به گزارش ایسنا، او درباره نقش خود در این فیلم بیان کرد: من نقش یک بازپرس جنایی را برعهده دارم که شخصیتی عمیق و چندوجهی است که درگیر یک پرونده قتل می شود و باید بتواند لایه های زیرین این پرونده را ببیند و کشف کند؛ چرا که اگرچه ظواهر یک چیز را نشان می‌دهد اما به نظر می رسد اصل قضیه چیز دیگری است. کاراکتر باهوش، متمرکز و به نوعی جامعه گریز است و برای من شخصیت جذابی بود.  

قبادی در توضیح علت جذابیت این کاراکتر ادامه داد: مسیری که این کاراکتر برای رسیدن به حقیقت طی می‌کند، مسیر جذابی بود و این که آدمی است که به راحتی راضی نمی شود و باید همیشه ته داستان را دربیاورد؛ خودم هم این ویژگی شخصیتی را دارم و به موضوعات مختلف فکر می‌کنم و این گونه می‌اندیشم که در پس ظواهر حقایقی وجود دارد که باید کشف شود.  

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که چرا عمدتا کاراگاهان در فیلم‌ها شخصیت‌هایی جامعه گریز و منزوی دارند، اظهار داشت: باید این گونه باشد چرا که وقتی می‌خواهید به شکل درست و حرفه‌ای کاری را انجام دهید، باید روی آن متمرکز شوید و زمانی که می‌خواهید بر کشف حقیقت متمرکز شوید خیلی برایتان مهم نیست که مثلا همسایه‌تان چه می‌کند یا در خیابان تصادفی که شده مقصرش چه کسی است و اتفاقاتی از این دست.  

بازیگر سریال‌های «طوبی» ، «بچه مهندس» و... افزود: وقتی کاری را به شکل حرفه‌ای دنبال می کنید مجبور هستید (یا ذاتا این گونه است) که از خیلی از مشغولیت‌ها و فعالیت های دیگر محروم شوید؛ همچنان که مثلا در عرصه وزرش مرور زندگی ستاره‌ها نشان می‌دهد که کاملا روی رشته‌شان متمرکز هستند و حاشیه‌ای ندارند و آنهایی که درگیر حاشیه می‌شوند زود افول می‌کنند. به نظرم این ویژگی درست است چرا که آن آدم کاملا متمرکز بر موضعی است که روی آن تحقیق می‌کند و ذهنش را پالایش کرده و صرفا به همان موضوع فکر می‌کند.  

قبادی تاکید کرد: نه این که این کاراکتر در فیلم «مرتد» اجتماعی نیست یا جامعه گریز و جامعه ستیز است بلکه آن قدر بر کار خود متمرکز است که کاملا در دنیای خودش غرق شده و مشغول حل کردن معادلات است که فرصتی برای توجه کردن به اطرافش ندارد.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ژانر جنایی به دلیل دنبال کردن جزییات و حل کردن پازل‌هایی که زمان بر است در قالب فیلم بلند موضوعیت بهتری ندارد، گفت: اتفاقا این چالشی بود که در شروع با کارگردانان و نویسنده کار داشتم، چرا که عقیده‌ام بر این بود که این ژانر به درد فیلم بلند می‌خورد و برای فیلم کوتاه شاید ژانر مناسبی نباشد؛ اساسا عادت کرده‌ایم که در فیلم کوتاه کمتر دیالوگ بگوییم و کمتر دیالوگ بشنویم و نگاه تصویری است. این ذهنیت باعث شد که در ابتدا با تردید به قصه نگاه کنم اما هرچه جلوتر رفتیم ماجرا فرق کرد؛ به خصوص زمانی که من نسخه کامل فیلم را بعد از تدوین دیدم و به نظرم آمد که اصلا این گونه نیست و می شود فیلم کوتاه در ژانر جنایی پر از دیالوگ داشت و جذاب بود. در نتیجه اگرچه این فیلم متناسب با عادت های ما نبود اما ژانر جنایی اصلا ژانر غلطی برای فیلم کوتاه نیست.  

قبادی با اشاره به کیفیت خوب «مرتد» افزود: فیلم «مرتد» در زمان کم همه ویژگی های ژانر جنایی مثل گره گشایی، ابهام زایی، دنبال کردن گره ها و رسیدن به جواب و ... را دارد که اول هنر نویسنده و پس از آن کارگردانان آن است.  
بازیگر فیلم «مرتد» در توضیح مهمترین چالشی که در بازی در این فیلم داشته است گفت: وقتی به عنوان بازیگر یک کاراکتر اصلی و محوری را بازی می‌کنید بعد از پذیرش فیلمنامه همیشه مهمترین چالش و نگرانی تدوام حس و راکورد بازی است؛ چرا که باید یک کاراکتر را خلق کرده و تماشاگر را همراه خود کنید. این تداوم حس و حفظ راکورد بسیار چالش برانگیز است و زمانی که کار را به صورت تدوین شده می بینید نباید خودت به عنوان بازیگر پرشی را ملاحظه کنید و تفاوت حس را از این سکانس به سکانس دیگر نداشته باشید. این کار بسیار سخت است و لازمه‌اش این است که در ایام فیلمبردای (نه صرف حضور جلوی دوربین) روی کارتان تمرکز داشته باشید. این موضوع چالش همیشگی من بوده است.  

فرید قبادی درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران هم یادآور شد: جشنواره فیلم کوتاه بستری برای استعدادهای جوان است ولی جالب است که من با این که در زمره جوانان قرار نمی‌گیرم اما برای این رویداد بسیار هیجان دارم؛ احساس می‌کنم که جشنواره‌ای است که می تواند همه عوامل را به چالش بکشد و بسیار حس هیجان و رقابت برای این جشنواره دارم که برای خودم هم جالب است.


او در پایان گفت: امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه تهران روز به روز پررنگ تر شده و با اعتبار بیشتر به کارش ادامه بدهد؛ کما این که در چند سال گذشته این اتفاق افتاده است. همچنین امیدوارم فیلم کوتاه «مرتد» دیده شود و خوب هم دیده شود و به آن چه که حق آن است برسد.  
یادآور می شود فیلم کوتاه «مرتد» به کارگردانی امیر ابیلی و داوود مرادیان دومین اثر مشترک آن ها بعد از فیلم کوتاه «گورکن» است که در ژانر پلیسی- معمایی ساخته شده و در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. «مرتد» محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و انجمن سینمای جوانان ایران است و در آن فرید قبادی، ریحانه رضی، ماه‌منیر بیطاری، بهادر باستان‌حق و محمد سوری و... بازی کرده‌اند.

ماجرای یک بازپرس جناحی در تهران

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha